Kolbanus Johansen Troset og Barbro Olsd g. ca. 1710 Mosvik?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Kolbanus Johansen Troset og Barbro Olsd g. ca. 1710 Mosv

Legg inn av dn22258 » 28. april 2006 kl. 21.55

Hei!
Ut fra emne (Stjør og Verdal) nr 27 Slektsgransking, har jeg funnet fram til nye 5.tippoldeforeldre fra Mosvik:
Kolbanus Johansen Troset og Barbro Olsdatter. I den forbindelse spør jeg om det er noen som har kjennskap til foreldrene til Kolbanus og Barbro?
Etter hva jeg kan se av kirkebok (døpte) Ytterøy 1692-1717, er Barbro oppgitt som Barbra Olufsd. Og da en av fadderne ved dåpen av deres førstefødte er en Oluf Havn, er det nærliggende å tro at han er Barbro&#;s far? (Er det vanlig å bruke Olsd, også når faren heter Oluf?).
Kolbanus var besitter av Troset øvre 1710-1720, og deres første barn ble født i 1711, ektefødt, men jeg kan likevel ikke finne noe giftemål i "Trulova og vigde i Ytterøy 1692-1717". Noen som vet hvor de giftet seg?

Vennlig hilsen Dagfinn

Brukeravatar
Mette Værnes
Innlegg: 443
Registrert: 27. februar 2005 kl. 14.53
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Kolbanus Johansen Troset og Barbro Olsd g. ca. 1710 Mosv

Legg inn av Mette Værnes » 30. april 2006 kl. 1.34

Hei Dagfinn

Jeg mener å huske at jeg har svart noen andre om Kolbanus Johansen tidligere, men jeg husker ikke hvor - Digitalarkivet, her eller et helt annet sted :))....

Jeg skal se hva jeg klarer å finne ut om disse to igjen i morra eller mandag :))..


Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
Mette Værnes
Innlegg: 443
Registrert: 27. februar 2005 kl. 14.53
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Kolbanus Johansen Troset og Barbro Olsd g. ca. 1710 Mosv

Legg inn av Mette Værnes » 2. mai 2006 kl. 3.12

Hei igjen Dagfinn

Jeg har dessverre ikke klart å finne ut hvor og hvem jeg svarte om Kolbanus Johansen sist.

Det er sannsynligvis han som er 18 årig tjenestegutt på Sliper i 1701 tellinga, men hvem som var foreldrene hans har jeg foreløpig ikke funnet ut av. Jeg finner ingenting om enka hans, Barbro Olsdatter/Olufsdatter (Ole og Oluf er samme navn) eller parets barn etter Kolbanus&#;s død i 1721 (han er ikke innført død i kirkeboka, men det er et skifte etter han og jeg har lagt han inn i materialet som ligger ute på Digitalarkivet). I skiftet datert 12/7-1721 står det blant annet at han etterlot seg kona Barbro Olsdatter og deres felles barn: Johan (Johannes i kirkeboka) 8 år, Ellen 10 år, Marit 6 år, Barbro 4 1/2 og kirsten 1 år gammel.

I "Fosenslekter" står det at Barbro tok med seg barna og flyttet til Leksvik etter at Kolbanus døde og giftet seg på nytt der: http://66.249.93.104/search?q=cache:P6V ... t=clnkcd=3

Paret Kolbanus og Barbro ble som du allerede veit hverken trolova eller via i Ytterøy prestegjeld, kanskje de giftet seg i Leksvik?

Jeg har en liten mistanke om at Kolbanus hadde en søster med navn Anne. Hun er fadder et par ganger for Kolbanus&#;s og Barbros barn - da innført som Anne Troset og Anne Johansdatter Over Troset. I tillegg var Kolbanus en av forloverne da Anne giftet seg i 1711 med Lars Christophersen Blomaas. Hun må ha dødd tidlig uten å være innført i kirkeboka, fordi enkemannen Lars giftet seg i 1726 med Gundel Ingebrigtsdatter.

Finner jeg noe mer her, gir jeg beskjed...

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
dn22258
Innlegg: 233
Registrert: 24. januar 2008 kl. 12.49
Sted: RØYKEN

Re: Kolbanus Johansen Troset og Barbro Olsd g. ca. 1710 Mosv

Legg inn av dn22258 » 3. mai 2006 kl. 0.04

Hei Mette, og takk igjen for utmerket hjelp.

I Leif Kvernhusvik&#;s Aksnes-dokument, står det Barbro Olsdtr Slipren, og i 1701-manntallet er det på Slipperen en opsider Ole Olsen 39 år. Da kan jeg vel tenke som så at Kolbanus og Barbro møttes da han var tjenestedreng der, men å dokumentere en slik antagelse er verre?

M v h Dagfinn

Svar

Gå tilbake til «Mosvik»