Jakomina Margrethe Mortensdatter Søbakk, f.1841 i Mosvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Dag Magne Loe

Re: Jakomina Margrethe Mortensdatter Søbakk, f.1841 i Mosvik

Legg inn av Dag Magne Loe » 28. oktober 2005 kl. 11.44

Jakomina Margrethe var uekte barn, f. 4 juli 1841 i Mosvik. Ved hennes dåp var morens navn oppgitt til Jacomina Olsdatter Søbakken. Oppgitt far var Morten Jensen Onstadbakken fra Gausdal.

Jakomina Margrete ble gift med Carl Jonsen Bergsveet, f. 23 mai 1831 i Mosvika. De hadde barna Carl Martin, Rafel Johannes og Jette Marie. I 1875 var de bosatt på Holums-Aunet på Skogn. I 1900 er enken Jakomina Margrete bosatt på Disken på Skogen, med barna Haakon, Rikard, Olav og Laura.

Er det noen som kan hjelpe meg videre med følgende spørsmål:

1. Opplysninger om Jakomina Margrethes foreldre?

2. Når døde Carl Jonsen?

3. Hvem var far til Haakon, Rikard, Olav og Laura

Dag Magne Loe

Brukeravatar
Mette Værnes
Innlegg: 443
Registrert: 27. februar 2005 kl. 14.53
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Jakomina Margrethe Mortensdatter Søbakk, f.1841 i Mosvik

Legg inn av Mette Værnes » 29. oktober 2005 kl. 2.45

Hei Dag Magne..

Jeg har tilgang på kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld fra 1692-1842, i tillegg har jeg en database for Mosvik sogn til ca 1900 og diverse avskrifter for Ytterøy sogn.

Til ditt spørsmål nummer 1). Jeg finner i kirkebok 5 gjeldende Verran kirkesogn på side 644 at: Den 23 årige ungkarlen Morten Jenssen Aanstadbakken fra Gausdal kom til Verran i 1840 for å søke arbeid, han står innført som døpt 30. august 1817. I 1842, på side 597 i samme kirkebok reiser den da 25 årige ungkarlen tilbake til hjemstedet Gausdal.

I databasen min, ved giftemålet mellom Jocumina Margrethe og Carl Johan, er Morten Jensen Grinden og John Christensen Berg registrerte som fedre. Jeg finner ingen Morten Jensen i Ytterøy prestegjeld i 1865 tellinga. Det finnes kun en med det navnet, som er født rundt 1817 i Gausdal, og han finnes som husmann i Fosnæs, også i Nord Trøndelag: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=470

I samme telling er det sannsynligvis Jocumina Margrethe som er tjenestepike på Inderøy: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=70

Jocomina Olsdatter ble født 15/8-1812 og døpt 6/9-1812 i Ytterøy kirke av foreldrene Ole Jonsen Sundsetnes og hustru Barbro Olsdatter, på side 173 i kirkebok 3 for hele prestegjeldet. Hun ble konfirmert i Ytterøy kirke den 26/8-1827, på side 495 i kirkebok 6 for Mosvik sogn.

Jocomina Olsdatter og Morten Jensen er innført i kirkeboka under vielser. De hadde en 1. gangs lysning i 1841 på side 405 i kirkebok 6 for Mosvik sogn. Morten Jensen er da innført som "Martin Jenssen Aanstad fra Gusdal, 24 år gammel".

Mer om anene til Jocumina Olsdatter kommer seinere.

Hei så lenge fra

Mette

Dag Magne Loe

Re: Jakomina Margrethe Mortensdatter Søbakk, f.1841 i Mosvik

Legg inn av Dag Magne Loe » 30. oktober 2005 kl. 0.25

Tusen takk til deg Mette for mange nyttige opplysninger for det videre arbeidet.

Jeg forstår det slik at vi med rimelig stor sikkerhet kan anta at Morten reiste ugift tilbake til Gausdal i 1842. Det ble trolig ikke noe av giftemålet med Jocomina.

En svært nyttig opplysning var det å få familienavnet til Morten. Da har jeg et spor å nøste etter i Gausdal. Dette vil ingen ende ta!

Skulle du ha tid og anledning til å gi meg flere opplysninger om Jacumina Olsdt., så mottas også det med takk!

En liten bemerkning på slutten. Jeg er imponert over responstiden på dere på andre siden av Trondheimsfjorden!!

Dag Magne

Elin Johanne H. Tørnquist

Re: Jakomina Margrethe Mortensdatter Søbakk, f.1841 i Mosvik

Legg inn av Elin Johanne H. Tørnquist » 19. november 2006 kl. 9.18

Tusen takk! Dag Magne, vi er noen familiekjære folk vet du, vi har mye å være stolte av, ta vare på, og sist men ikke minst la våre som kommer etter få vite hvem vi var og hvem de er. Dette er topp!Jeg har jokset litt jeg har flyttet ut.

Svar

Gå tilbake til «Mosvik»