Oppslag i bygdebok for Mosvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Magnar Husby
Sted: ELNESVÅGEN

Oppslag i bygdebok for Mosvik

Legg inn av Magnar Husby » 10. mars 2019 kl. 13.13

Litt utpå 1700-tallet kom det en Peder Olsen Braset til Sunndalsøra i Møre og Romsdal. Bygdebokforfatter Seljedal til Sunndalsbøkene, antyder at han kan ha kommet fra Mosvik, og at han var fødd ca 1690. Er det noen kandidater til dette under Braset i bygdeboka?

gj12185
Sted: OSLO

Re: Oppslag i bygdebok for Mosvik

Legg inn av gj12185 » 11. mars 2019 kl. 1.46

Kan dette være en mulig kandidat, eller leser jeg helt feil? (ikke uvanlig! :? )
Det ser ihvertfall ut for meg som en Ole som døper en sønn Peder, første post v. side.

Nord-Trøndelag fylke, Ytterøy, Mosvik i Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A01 (1692-1718), Fødte og døpte 1694, Side 7
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070926630547
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no ... 630547.jpg
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 11. mars 2019 kl. 9.59

Takk for raskt svar! Det kunne vel vise seg å være "min Peder" (han er min 6t-oldefar,) men jeg kan ikke vurdere om det her er tilknytning til Braset. Dessuten er det 4 år forskjell i forhold til alderen på den Peder som bygdebokforfatteren av Sunndalsboka har anslått.
Jeg glemte å opplyse at Peder Olsen Braset var soldat da han ble gift i Sunndal. Kanskje kan en finne noe i militære ruller for Mosvik-området?
Men i kirkeboksida som du viser til var det en interessant anførsel øverst på høyre side: Der er det en Ole Braset med kone And som får en sønn Johan. Peder Olsen Braset på Sunndalsøra hadde en sønn Johan og en datter Anne. Så her var det iallfall namnelikhet.
I 1701-mantallet fant jeg bare 1 namn under Braset: Peder Jonsen 28 år. Men det kan jo være en slektning. Det var jo også slik på den tiden at de ikke skilte så klart og entydig mellom Jon og Johan.
Håper noen som har Mosvik-bøkene kan se etter for oss om det finnes noe under Braset der som kan være til hjelp.

Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 11. mars 2019 kl. 23.28

Står ingenting om Peder Olsen under Braset i Mosvikbøkene dessverre.
Paret Ole Johansen og And Olsdtr. står nevnt som brukere på Braset, med Johan som eneste kjente barn. Ole skal ha vært i fra Hovd (den gang i Verran), og sønn av Johan Arensen og Ingeborg Simensdtr. Dette paret hadde også flere barn: Anne, Lars, Aren, Simen, Marit, Birgitte og Kirsten.
mvh
Roar Dalen
SoD N-T
https://www.slektogdata.no/nt/

Magnar Husby

Legg inn av Magnar Husby » 12. mars 2019 kl. 6.54

Takk for det! Får se om jeg kan finne noe i militære ruller.

Svar

Gå tilbake til «Mosvik»