Jacob Eriksen og Birit Olsdtr. , bosatt Nordbergsvald, ca. 1
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Jacob Eriksen og Birit Olsdtr. , bosatt Nordbergsvald, c
Ønsker gjerne info om disse to - de var gift og fikk flere barn,deriblant en ved navn Zacharias,f. 02.09.1821, døpt i Stiklestad kirke den 23.09.1821. Har desverre ikke greid å spore disse to bakover,og er veldig glad for tips og hjelp!!
Ann-K.
Ann-K.
Jakob Eriksen f. ca. 1778 som sønn av Erik Jakobsen 1747-1814 og hustru Marit Jakobsdtr. 1747-1816 ble gift 10.10.1806 i Stiklestad med Berit Olsdtr. Bjartnesvald f. ca. 1777 på Halsetvald. Jakob var lærer 1808-20, men i 1809 har biskop Bugge anført i visitasboka at Jakob "mangler hoved". Likevel fikk han til 10 barn, men bare 4 ble g. og har etterslekt.
Jeg har Sakarias som gift fisker på Hitra, gm. Johanne M. Pedersdtr., minst 5 barn. Har du mere om dem tar jeg gjerne imot oppl.
mvh Trond
Jeg har Sakarias som gift fisker på Hitra, gm. Johanne M. Pedersdtr., minst 5 barn. Har du mere om dem tar jeg gjerne imot oppl.
mvh Trond
Jeg finner en Jacob Eriksen og Biret/Birit Olsdatter i en av Verdals kirkebøker i forbindelse med fødselen til en Olaus (født 27.5 1824, døpt 18.7). Usikker på om Nordberg er etternavnet til Jacob, eller om det er stedet de bodde på.
Nordbergsvald er boplassen, har brukt navnet Kolshaug på faren.
Olaus ble O.J. Ostad i Sparbu. Var dreng på Henning, gift 1849 m. Rebekka Larsdtr. Langliplass f. 1818 i Sparbu. ble hm. u Ostad, senere vedhugger/arb.mann på Steinkjer, er em. i 1891, 6 barn.
Mvh Trond
Olaus ble O.J. Ostad i Sparbu. Var dreng på Henning, gift 1849 m. Rebekka Larsdtr. Langliplass f. 1818 i Sparbu. ble hm. u Ostad, senere vedhugger/arb.mann på Steinkjer, er em. i 1891, 6 barn.
Mvh Trond
Så hvis jeg har forstått dette riktig så er Jacob Eriksen (Kolshaug) Og Biret/Birit Olsdatter foreldre til Olaus Jacobsen som tok et tredje navn, Ostad, etter at han flyttet til Sparbu? Zacharias er da bror til Olaus. (Ser at noen har skrevet "Elaus", og selv om O'en i kirkeboka kan se ut som en "E", så er det nok en "O", sammenlignet med andre navn med "O" som forbokstav).
Du sier at Olaus og Rebekka Larsdatter fikk 6 barn, kan det stemme at fire av disse het Bernt f. 1854, Ingeboranna f. 1856, Julie Matilde f. 1859 og Oline f. 1862?
Kan det også stemme at foreldrene til Jacob Eriksen (Kolshaug) er Erik Jacobsen og Marit Jacobsen (f. Jacobsdatter)?
Legg merke til at Jacob/Jacobsen er skrevet med "C" og ikke "K".
Du sier at Olaus og Rebekka Larsdatter fikk 6 barn, kan det stemme at fire av disse het Bernt f. 1854, Ingeboranna f. 1856, Julie Matilde f. 1859 og Oline f. 1862?
Kan det også stemme at foreldrene til Jacob Eriksen (Kolshaug) er Erik Jacobsen og Marit Jacobsen (f. Jacobsdatter)?
Legg merke til at Jacob/Jacobsen er skrevet med "C" og ikke "K".
Det stemmer. De to eldste var Johan 1849, John Bertinus 1851.
Det med c og k varierte, i Sparbu og Ogndal VII, side 241 er det konsekvent brukt k.
Mvh Trond
Det med c og k varierte, i Sparbu og Ogndal VII, side 241 er det konsekvent brukt k.
Mvh Trond
Takk for svar, Trond. Dette er til mye hjelp.
Vet du noe mer om Jakob Eriksen, som f.eks. når og hvor han ble født, om han tok Kolshaug-navnet slik faren gjorde etc.?
Vet du noe mer om Jakob Eriksen, som f.eks. når og hvor han ble født, om han tok Kolshaug-navnet slik faren gjorde etc.?
Født 03.11.1778 på Eklovald i Verdal som nr 2 av 8 barn av Erik Jakobsen og Marit Jakobsdtr., mange døde unge.
Jakob brukte Kolshaugnavnet. I Verdalsbok II A, side 235 er det omtale av han som lærer:
"Vart tilsett på prøve i 1808. I visitasboka for 1809 har bispen Bugge gjort den merknad at Jacob Eriksen "mangler Hoved". Han heldt likevel fram som omgangsskulemeister i 12 år, og måtte da visstnok slutte fordi han lite dugde som lærar. Det ser elles ut som denne mannen har hatt mykje vondt å dragast med all sin dag. I 1840 bur han på Nordbergsvaldet og er da 62 år gamal. Han søkjer da fattigkomisjonen om hjelp, av de han er helselaus og ikkje duger til å utrette nokon ting. Kona er "foruden al anden svaghed næsten blind, og dertil 2 oforsørgede børn".
I 1850 bur han på same stad, og søkjer da om å "vorde forundt legd, da en sådan netop er bleven ledig". Etter å ha rekna opp alt som kan vera i hans favør, seier han til slutt: "Jeg haaber at jeg for nærværende vil findes som en av de mest qvalifiserede til at nyde et saadant gode". Større krav gjorde han ikkje, men han fekk visstnok ikkje søknaden innvilga, da det syner seg at han døydde på Nordbergsvaldet 1859".
Kona døde som legdslem på Fæby 17.01.1868.
Mvh Trond
Jakob brukte Kolshaugnavnet. I Verdalsbok II A, side 235 er det omtale av han som lærer:
"Vart tilsett på prøve i 1808. I visitasboka for 1809 har bispen Bugge gjort den merknad at Jacob Eriksen "mangler Hoved". Han heldt likevel fram som omgangsskulemeister i 12 år, og måtte da visstnok slutte fordi han lite dugde som lærar. Det ser elles ut som denne mannen har hatt mykje vondt å dragast med all sin dag. I 1840 bur han på Nordbergsvaldet og er da 62 år gamal. Han søkjer da fattigkomisjonen om hjelp, av de han er helselaus og ikkje duger til å utrette nokon ting. Kona er "foruden al anden svaghed næsten blind, og dertil 2 oforsørgede børn".
I 1850 bur han på same stad, og søkjer da om å "vorde forundt legd, da en sådan netop er bleven ledig". Etter å ha rekna opp alt som kan vera i hans favør, seier han til slutt: "Jeg haaber at jeg for nærværende vil findes som en av de mest qvalifiserede til at nyde et saadant gode". Større krav gjorde han ikkje, men han fekk visstnok ikkje søknaden innvilga, da det syner seg at han døydde på Nordbergsvaldet 1859".
Kona døde som legdslem på Fæby 17.01.1868.
Mvh Trond
Takk skal du ha, Trond. Der var det en del nyttig informasjon og spennende "historier". Ser at noen har omtalt Jakob som soldat, men finner ikke noe om dette.