Slekt i Leksvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Tom-Stian Lenningsvik

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 23. april 2006 kl. 21.41

Hei!

Lurte på om noen kan hjelpe meg med to spørsmål angånde min slekt fra Leksvik? Det første er Beret Johansdatter, født ca 1772 som var gift med Anders Pedersen Stor-Solli. Hvor kom hun fra? Det andre spørsmålet gjelder opphavet til Mons Jacobsen og Ingeborg Christoffersdatter Brekka? Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hadde blitt kjempeglad for all hjelp.

Mvh
Tom-Stian Lenningsvik

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 25. april 2006 kl. 10.15

Hei! Hvor Beret Johansdatter/Anders Pedersen Stor-Solien kom fra vet jeg ikke. De finnes ikke gift i Leksvik, heller ikke er det noen av barna som er registrert døpt her. Kanskje kom de fra Ytterøy, Frosta, eller et annet tilgrensende prestegjeld, men ikke Stadsbygd eller Ørland (det har jeg undersøkt).

Mons Jacobsen Brekken giftet seg 1774 i Leksvik med pige Ingeborg Christophersdatter. Han var da enkemann, første gang giftet han seg med enke Berit Christensdatter i 1762.

Før han giftet seg første gang fikk han datteren Karen døpt 1761 med Dorthea Olsdatter Skikstein. Han hadde også en sønn Ole med enke Berit Christensdatter Brekken i 1761. etter at han giftet seg med henne fikk han i 1762 datteren Barbro og sønnen Ole i 1764.

I ekteskap med Ingeborg Christophersdatter hadde han disse barna:
1. Jacob født 1775
2. Christopher født 1776
3. Nils født 1778
4. Peder født 1780
5. Martha født 1787
6. Barbro født 1789
7. Randi født 1792.
Det var også en datter Berit, det går fram av folketellingen 1801, og skifte etter Ole Monsen Rosvold datert 3/10 1828 som var bror av disse, Berit var gift med Jon Jvassæther, men fant ikke henne registrert døpt i kirkeboken, kanskje jeg overså det.

Jeg har ikke funnet hvem som var far til Mons (Mogens) Jacobsen Brekken, men den 22. januar 1726 døde en Mons Jonsen Brekken, 57 år gammel. Han var født på Hestvolden (i Stranden sogn i Leksvik Kommune). Han kan jo passe som farfar (?).

Eneste Ingeborg som kan passe med hensyn til alder etc, innført i Leksvik kirkebok døpt 1749, var datter av Christopher Marcussen Skjeldbrei og Marit Nilsdatter født Haugsbakk. De giftet seg 1742. Marit var datter av Nils Olsen og Randi Nilsdatter Haugsbakk.

Jan

Tom-Stian Lenningsvik

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 25. april 2006 kl. 14.40

Tusen hjertelig takk for svar! Nå ble jeg kjempeglad. Min mor kommer fra Leksvik, så har mye slekt derfra. Desverre har jeg hatt liten tid og mulighet for å forske så mye på denne siden. Så tusen takk for hjelpen!

Mvh
Tom-Stian

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Arild Sollie » 25. april 2006 kl. 22.47

Hei!

Om Solli:
Anders Pedersønn Sollibekklien er ut fra f.t. 1801 født samme år som sannsynlige foreldre blir gift (31.10.1771 i Leksvik kirke), men han er ikke i kirkeboka for Leksvik så vidt jeg har funnet ut. Hans far er vel derfor muligens Peder Arntsen, oppgitt bosted Tangstad i Verran ved giftermål. Tror dette kan være Peder Arntsen Tangstad f. 19.02.1742 (Verran kommune). Ved f.t. 1801 er han bosatt som 60 åring i Sollia, Leksvik. Han dør i 1812.

Siden barna til Berit og Anders tilsynelatende er døpt i en annen kommune må det gå an å finne ut dette. Jeg har laget en etterlysning på region Inderøy for å sjekke ut noe av dette.

Om Brekken:
Jeg finner Bergitte (Berit) Mogensdatter Brekken født 1783, gm. 1814 Jon Gudmundsønn Juvasseter. Det var vel denne Jan hadde oversett.

Hvor Mogens Jacobsen er fra vet heller ikke jeg. Enka han ble gift med i 1762 var jo inngiftet på Brekken-gården (Bergitte Christensdatter f. Langåsseter 1720). Hennes første mann var Ole Jonssønn Brekken (1724-1759). Mogens var da ”tjener” på samme gård.

Mogens dør i 1812, oppgitt alder 73 år - noe som stemmer ganske godt med oppgitt 62 år ved ft. 1801.

Her er litt om hans andre kone Ingeborg Christoffersdatter Skjelbred:

Aner til Ingeborg Christoffersdatter Skjelbred

Generasjon nr. 1

1. Ingeborg Christoffersdatter Skjelbred, født 1749; død 1819. Hun er datter av 2. Christoffer Marcussønn Skjelbred og 3. Marit Nilsdatter Haugsbakk. Hun giftet seg med (1) Mons Jacobsønn 1774 i Leksvik. Han ble født 1739 i ?, og døde 1812.

Generasjon nr. 2

2. Christoffer Marcussønn Skjelbred, født 1710; død 1794. Han er sønn av 4. Marcus Pedersønn Skjelbred og 5. Anne. Han giftet seg med 3. Marit Nilsdatter Haugsbakk 1742 i Leksvik.
3. Marit Nilsdatter Haugsbakk, født 1716; død 1787. Hun er datter av 6. Nils Olesønn Haugsbakk og 7. Randi Nilsdatter Skjerset.

Generasjon nr. 3

4. Marcus Pedersønn Skjelbred, født 1662; død 1749. Han giftet seg med 5. Anne.
5. Anne


6. Nils Olesønn Haugsbakk, født 1689; død 1748. Han er sønn av Ole Johansønn Haugsbakk. Han giftet seg med 7. Randi Nilsdatter Skjerset.
7. Randi Nilsdatter Skjerset, født 1694; død 1767.


Mvh.
Arild Sollie

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 26. april 2006 kl. 0.10

Hei! Det kan jo tenkes at Peder Arntsen Sollien (Tangstad) var far til Anders, men da han giftet seg i 1771 var konen nevnt som enke og het Berit Olsdatter Solibekklien. Deres sønn Peder var innført døpt i 1773, trolig oppkalt etter Berits første mann.

Berit Olsdatter var første gang gift med enkemann Peder Pedersen Solibekklien i 1768. De hadde datteren Anne, døpt 1770. Et barn, Anders Pedersen Solien ble begravet i 1773, 3 år gammel,(eller kanskje i sitt tredje år?) var han deres sønn? eller var han sønn av Berits andre ekteskap? Kanskje sønn av en helt annen Peder? Hadde Berit 2 sønner som het Anders på samme tid? hvorfor? hun var selv en Olsdatter, første mann var sønn av en Peder og andre mann sønn av en Arnt.

Videre: Enkemann Peder Pedersen Solibekklien var første gang gift 1751 med Doreth Christophersdatter. Hun igjen var da enke. Hvem hennes første mann var, vet jeg ikke.

Foreløpig vil jeg være tilbakeholden med hensyn til hvilken Peder som var Anders sin far.

Jan

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Arild Sollie » 26. april 2006 kl. 11.43

Hei igjen.

Helt enig at dette er et noe usikkert farskap inntil det evt. foreligger bekreftelse fra kirkebok, skifte, eller annet. For, om mulig, å øke forvirringen gir jeg allikevel litt utfyllende info.

Anders Pedersønn Stor-Sollien dør som 3-åring i 1773. Han er sønn av Peder Olesønn Solli og Gunnhild Andersdatter; gift 1769. Peder død på Gangstadhaugen i 1802. De får for øvrig en ny sønn Anders Pedersønn Solli i 1777. De er alle tre reg. under Gangstad ved f.t. 1801. Tror derfor i utgangspunktet at denne fam. kan holdes utenfor ved videre undersøkelser.

Peder Pedersønn Sollibekklien (f. ca 1709 – d. 15.04.1771) blir gift med enke Doreth Christoffersdatter i 1751. Hun død 1767. Peder oppattgift med Birgitte (Berit) Olsdatter Gangstad (1745-1800) i 1768. Deres datter Anne Pedersdatter Sollibekklien, f. 1770, lever opp og blir gift. Hun bor i Sollia da mor Birgitte Olsdatter dør der i 1800.

Peder Pedersønn sin dødsdato indikerer vel at kona/enka Birgitte Olsdatter ikke er mor til denne Anders Pedersen…det ser jeg nå.

Så blir altså enke Birgittte Olsdatter, som da bor på Sollibekklien, oppattgift med Peder Arntsen Tangstad 31.10.1771. Hvorfor Peder og Birgitte evt. kaller sin førstefødte Anders har jeg ingen forming om. Enig i at også det er et argument i mot at Anders er deres sønn. Sønnen Peder blir uansett født og dør på Sollibekklien i 1773, og jeg kan ikke se flere barn av disse.

Kanskje noen har konfirmantoversikt for Leksvik, for å se om en Anders Pedersønn blir konfirmert ca 1786 +/-?

Blir uansett spennende å se hva vi i fellesskap kan finne ut her. Det er jo veldig mange etterkommere av Anders og Berit spredt rundt om etter hvert. Har for øvrig allerede fått svar på Inderøy-sidene ser jeg, og det forteller at vi kanskje skal en tur til Frosta i stedet.

Mvh.
Arild Sollie

Tom-Stian Lenningsvik

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 26. april 2006 kl. 16.54

Hei
Takk for opplysninger. Er veldig interessert i å få klarlagt opphavet til Anders Pedersøn og Beret Johansdatter. Jeg er etterkommer etter deres sønn Peder Anderssøn, født ca 1794. Han giftet seg forøvrig med Barbro Andersdatter, født ca 1791 på Øster-Lerstad i Leksvik. Vet at hennes foreldre var Anders Eriksøn, født ca 1744, og Ellen Olsdatter, født ca 1755. Ellers vet jeg ikke noe mer om disse. Disse opplysningene har jeg fra Johannes Hagens skrifter. Ved nærmere ettersyn fant jeg at han har opplyst at foreldrene til Anders var Peder Olsøn og Gunhild Andersdatter, henholdsvis fra Solli og Talmo i Leksvik. Kan dette stemme? Eller bygger dette på en misforståelse?

Mvh
Tom-Stian

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 27. april 2006 kl. 1.34

Hei! Dersom Anders Pedersen var sønn av Peder Olsen og Gunhild Andersdatter (og det ser jeg ikke bort fra, jmfr Anders Pedersens eldste sønn som ble døpt Colbanus), så var han trolig oppkalt etter sin morfar, Anders Jensen Talmo som var gift med Marit Colbanusdatter Åsbakk.

Anders Jensen Talmo var sønn av Jens Olsen Talmo. Hans mor igjen, var den Gunild Ødensdatter Knysta som døde 1726, 99 år gammel, jmfr tråden nr 27, "Slektsgransking" på denne siden.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 27. april 2006 kl. 1.42

hm, vel, Gunnild Ødensdatter døde 1729...

Jan

dn06191
Innlegg: 120
Registrert: 16. desember 2004 kl. 21.26
Sted: LEKSVIK
Kontakt:

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av dn06191 » 27. april 2006 kl. 10.05

Har sjeket litt på Frøsøen i Sverige og der er det en gård som heter Knytta
Så det spørs om Knysta er en feilskriving i kirkeboka?

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 27. april 2006 kl. 10.37

Hei Frank!

Hm, Tja, det kan jo være. I kirkeboken står det faktisk, etter det jeg kan se: "Knytsta".

Jan

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Arild Sollie » 28. april 2006 kl. 1.10

Hei igjen!

Ja det er all grunn til å ha meget stor respekt for det arbeidet som er gjort av Johannes H. Jeg har dessverre aldri sett noe av dette selv, men ut fra omtale er det nok et helt uvurderlig kildemateriale for videre arbeid. Så her har du en fin kilde mht. Leksvika og nærområdene Tom-Stian.

Til Jan – et spørsmål:

Er interessert i høre mer om bakgrunn for at du har plassert Gunnhild Andersdatter som født i Talmo. (Du har muligens oversikt over skifter og kanskje konfirmantlister?)

Årsaken til spørsmålet er: Ut fra f.t. 1801 er Gunnhild Andersdatter 70 år, dvs f. 1733. Her opplyses det jo også at hun er 8 år eldre enn ektemannen Peder Olesønn som er født 1745 i Sollia. Dvs hun f. 1737. Anslår at 1733-1737 er ca rett; uansett mangler vi kirkebok her.

Anders Jenssønn Talmo og Marit Kolbanusdatter Troset blir gift i 1739. Førstefødte er vel Anne i 1740. De får bl.a. også en datter Gunnhild Andersdatter i 1747. Denne Gunnhild blir gift med Jens Nilsen Rosvold i 1777. Anders J. død 1754. Marit K. oppattgift 1755, og dør 1798.

Ellers:

Når det gjelder barna til Peder Olesønn Solli og Gunhild Andersdatter, gm. 1769, har jeg reg. følgende (alle døpt i Leksvik):

Ole f. 1769, d. 1769.
Anders f. 1770, d. 1773.
Martha f. 1771, d. 1773.
Anne Martha f. 1774. Ukjent videre.
Anders f. 1777, ugift ved ft. 1801.

Det var på denne bakgrunn jeg konkluderte ovenfor med at ”vår” Anders Pedersen, gift mann på 30 år ved f.t 1801 som altså ikke er observert døpt i Leksvik, nok ikke er barn av disse.

Blir uansett spennende å forfølge Frosta-sporet, jf. ny etterlysning.

Mvh.
Arild

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 30. april 2006 kl. 22.02

Hei Arild!
Jeg må inrømme at her bommet jeg grovt!! Tok feil Gunild! Beklager dette. I og med at "vår Anders Pedersen hadde en sønn Colbanus, sjekket jeg ikke, bare kjørte ivei., men - jeg skrev da også med forbehold: "trolig" osv., uansett, fint å få det avklart.

Skifte etter Anders Jensen Talmo datert 22/4 1754.
Enke: Marit Colbanusdatter
Barn:
1. Jens Andersen 11 år
2. Ole Andersen 4 år
3. Colbanus Andersen 3 år
4. Marit Andersdatter 8 år
5. Gunhild Andersdatter 6 år
6. Karen Andersdatter 6 mndr
7. Barbro Andersdatter 6 mndr.

Boets formue var 394-1-22.

Skifte finnes i Stjør og Verdal Skifteprotokoll (1742-1760), folio 530 b.

Det jeg kommer med her, er nok på siden av innlednings-spørsmålet, men tar det med likevel:

Det var også skifte etter Peder Pedersen Solibekklien, Gangstad datert 10/8 1773. Enke: Berit Olsdatter.
Barn:
1. Anne Pedersdatter umyndig.

Det var 24-3-14 til deling.

Verge for barnet ble morfaren Ole Gangstad.

Skifte finnes i Stjør -og Verdal Skifteprotokoll (1773-1778), folio 55.

Siden vi vet at Berit Olsdatters far var Ole Gangstad,var hun datter av Ole Nilsen og Elen Jonsdatter Gangstad. (Det var også skifte etter Ole Nilsen Gangstad 4/5 1778).

Peder Arntsen og (enke) Berit Olsdatter hadde trolig ingen barn, i allefall var ingen nevnt i skifte etter Kårenke Anne Pedersdatter Grønlien under Gangstad, datert 1848 22/5 (som vel var den umyndige datteren, nevnt ovenfor). Hun ble arvet av sin fars og mors søsken, som alle var døde, deretter deres barn som levde (Annes søskenbarn).

Jan

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 3. mai 2006 kl. 0.11

Hei!
Forsøker igjen : Dersom Anders Pedersen var sønn av Peder Olsen og Gunhild Andersdatter, kan jo også nevnte Gunhild være datter av en søster til Jens Andersen Talmo (nevnt i skifte i mitt forrige innlegg).

I alle fall hadde Jens en søster, Gunhild Jensdatter, som var gift med Anders Jonsen Fossan. Det var skifte etter han, datert 24/5 1745, og jeg gjengir det her :

1745 24/5 Anders Joensen Fossan
Enke: Gunhild Jensdatter
Deres Barn:
1. Joen Andersen 14 år
2. Jens Andersen 7 år
3. Christen Andersen 4 år
4. Anna Andersdatter 12 år
5. Malene Andersdatter 10 år
6. Gunhild Andersdatter 8 år.

Boet var fallitt.
Enken hadde antatt sin broder Anders Talmoen til lagverge.
Verge for Joen og Jens Andersen deres mosters mann Erik Sellien, for Christen morbroderen Ole Svee,
for Anna og Malene morbror Gudmund Jensen Kroen og for Gunhild søsterens (?) mann Johan Klugerbosve, (kanskje det stod mosterens mann osv, men det har jeg ikke undersøkt).

Stjør og Verdal Skifteprotokoll folio 115.

Som vi ser var denne Gunhild Andersdatter 8 år i 1745, noe som gir fødselsår ca 1737, og som igjen kan stemme med Gunhild Andersdatter g m Peder Olsen Solien, skjønt hun opplyses å være 70 år i 1801. Dette er trolig en for høy alder, hun fikk jo sønnen Anders i 1777...

Ved folketellingen 1801 hadde Peder Olsen og Gunhild Andersdatter hos seg et fosterbarn, Ingeborg Anna Ingebrigtsdatter 4 år. Hun var antaglig deres datterdatter, for i 1795 ble et uekte pikebarn, Ingeborg Anna døpt. Faren var Soldat Ingebrigt Olsen Lille Sollien, moren Anne Martha Pedersdatter Gangstadhaug. Også her var opplysningene om alder feil, Ingeborg Anna var 6 år da...

Jan

Jan Våbenø Larsen

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 3. mai 2006 kl. 0.15

Ja, vel, "i alle fall hadde Anders en søster", ikke Jens, som jeg skrev.

Jan

Arild Sollie
Innlegg: 293
Registrert: 24. august 2006 kl. 20.40
Sted: LILLEHAMMER

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av Arild Sollie » 8. mai 2006 kl. 1.03

Hei igjen Jan.

Vi har vel bommet ca like mye du og jeg her, så det går vel opp i opp skulle jeg tro. Den eneste kjente måten å ikke gjøre feil på - er jo å ikke gjøre noe som helst. Noe av poenget med en slik diskusjonskanal er jo å få sjekket ut uklarheter og hypoteser, samt å angi mulige svar på spørsmål. Konstruktiv kritikk er uansett et gode.

Tusen takk for grundige opplysninger. Jeg lurte jo på om Anders Jensønn Talmo kunne ha vært gift før, evt. hatt et barn fra før, men slik var det altså ikke. (For øvrig tror jeg datteren Anne, f. 1740, mangler i skiftet? Gm. 1774 Anders Haldorsønn Øren…??)

Enig i at denne Gunhild Andersdatter kan være ei aktuell dame som ektefelle til Peder Olesønn Solli. Obs på at det dør ei Gunnhild Andersdatter i 1758, oppgitt alder 22 år. Hun bør sjekkes ut mht. om det er datteren til Anders og Gunnhild Fossan.

En konfirmant Gunnhild Andersdatter, bosatt Pennen, 17 år i 1753. Samme dame?

Johan Klungerbusveet er nok sannsynligvis Johan Kolbanussønn Troset (1712-1794) gm Karen Jensdatter Talmo. Karen er vel søster til bl.a. Anders Jenssønn og Gunnhild Jensdatter, uten at jeg har så mye konkret på henne akkurat. Karen og Johan bodde i alle fall på Klungerbusveet.

Legger frosta-etterlysingen i denne saken over på WebDebatt også, så får vi se om det kommer noe mer. Skulle vært artig å fått tak i sammenhengen her.

Og denne Ingebrigt Olesønn Lille-Solli (1767-1826) var nok en aktiv mann. Har hittil registrert at han har barn ned fem forskjellige damer...

Mvh.
Arild

dn26895
Innlegg: 405
Registrert: 7. januar 2012 kl. 20.41
Sted: STEINSDALEN

Re: Slekt i Leksvik

Legg inn av dn26895 » 28. september 2012 kl. 20.26

Hei ! Dette er en gammel tråd, så jeg regner med at kanskje dere har funnet ut det i mellom tiden.

Jeg har Mons Jakobsen Brekken som sønn av Jakob Olsen Wangberg og Barbro Mogensdatter i Frosta. Dette har jeg ut fra skifte til hans bror Ole Jakobsen i 1828. Han er riktig nokk feil skrevet Hans i skifte.

Svar

Gå tilbake til «Leksvik»