Anders Andersen Tømmerdal Grande i Leksvik
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Re: Anders Andersen Tømmerdal Grande i Leksvik
Anders f 1736 på Tømmerdal og gift 1756 i Leksvik med Brynhild Kristoffersdatter Krabset f 1741. De fikk 9 barn på Grande ytre. Det jeg ikke vet er hvilke som var foreldre til Anders. I følge hans namn og barnas namn skal de hete Anders og Berit. Jeg har en Berit Andersdatter Øverland f 1708 men er ikke sikker. Takknemlig for alle opplysninger.
Hei! Anders Tømmerdal (Nedre) var det skifte etter 9/7 1756. Enke var Birgitte Andersdatter. De hadde tilsammen 10 barn, blant annet Anders som var oppgitt til å være 22 år gammel.
Anders var ved skifte ikke oppført med patronymikon, men fra kirkeboken er han oppført som Anders Nilsen Tømmerdal. Dette er i overenstemmelse med de barna som er oppført i skifte etter han. (Blant annet hadde Anders Nilsen og Berit Andersdatter Tømmerdal sønnen Jens til dåpen i 1752).
Da Anders (Nilsen) Tømmerdalen døde først på året 1756 var hans alder oppgitt til 56 år.
Barna som var oppført i skifte, var:
1. Nils 12 år (som må være feil da han var oppført først).
2. Anders 22 år
3. Hans 18 år
4. Christen 14 år
5. Peder (døpt 1750)
6. Jens (døpt 1752)
7. Elen
8. Martha (døpt 1740)
9. Berit (døpt 1746)
10. Anne (døpt 1748)
Skifte finnes i Stjør og Verdal Skifteprotokoll 1742-1760, folio 743.
Jan
Anders var ved skifte ikke oppført med patronymikon, men fra kirkeboken er han oppført som Anders Nilsen Tømmerdal. Dette er i overenstemmelse med de barna som er oppført i skifte etter han. (Blant annet hadde Anders Nilsen og Berit Andersdatter Tømmerdal sønnen Jens til dåpen i 1752).
Da Anders (Nilsen) Tømmerdalen døde først på året 1756 var hans alder oppgitt til 56 år.
Barna som var oppført i skifte, var:
1. Nils 12 år (som må være feil da han var oppført først).
2. Anders 22 år
3. Hans 18 år
4. Christen 14 år
5. Peder (døpt 1750)
6. Jens (døpt 1752)
7. Elen
8. Martha (døpt 1740)
9. Berit (døpt 1746)
10. Anne (døpt 1748)
Skifte finnes i Stjør og Verdal Skifteprotokoll 1742-1760, folio 743.
Jan
Hei!
Fant også at 22 p trin 1730 giftet Anders Nilsen Tømmerdal seg med Berit Andersdatter Øverland.
Jan
Fant også at 22 p trin 1730 giftet Anders Nilsen Tømmerdal seg med Berit Andersdatter Øverland.
Jan
Tack för bra och värdefulla upplysningar! Jag har sett någon notis om att Anders Nilsen Tømmerdals föräldrar hette Nils Bjørnåsen och Marit Skårøen samt att Marit skall vara född i Jämtland, men detta har jag inga belägg för. Någon som vet något om dessa föräldrar och varifrån Bjørnåsen och Skårøen kan komma?
Hei! Bjørnås eller Bjørnåsen er en gård i Leksvik kommune. Eldste oppsitter der, som jeg har notert het Mogens Nilsen Bjørnås som i 1723 ble gift med Karen Knudsdtr Tømmerdal Øvre, Leksvik. Det kan jo godt være at Mogens Nilsen Bjørnås var bror til Anders Nilsen Tømmerdal Nedre, men det vet jeg ikke.
Skårøen er ikke et gårdsnavn i Leksvik som jeg kjenner til. Derimot, i nabokommunen Rissa vet jeg det finnes flere gårder som heter Skånøen, eller, som det skrives idag, Skånøy.
Berit Andersdatter Øverland sine foreldre var Anders Pedersen Øverland (c 1677-1858) og Elen Hansdatter (c 1681-1756). Anders Pedersen var prestens medhjelper i Leksvik.
Jan
Skårøen er ikke et gårdsnavn i Leksvik som jeg kjenner til. Derimot, i nabokommunen Rissa vet jeg det finnes flere gårder som heter Skånøen, eller, som det skrives idag, Skånøy.
Berit Andersdatter Øverland sine foreldre var Anders Pedersen Øverland (c 1677-1858) og Elen Hansdatter (c 1681-1756). Anders Pedersen var prestens medhjelper i Leksvik.
Jan
Hej Jan!
1663-66 finns i Leksvik en oppsitter Jon, 30 år, på Skarsøne (Skarsaune)- hvor i Leksvik er dette? Er det mulig at det er dette Skarsøne som vid tider har blitt Skårøen?
Björn
1663-66 finns i Leksvik en oppsitter Jon, 30 år, på Skarsøne (Skarsaune)- hvor i Leksvik er dette? Er det mulig at det er dette Skarsøne som vid tider har blitt Skårøen?
Björn
Hei!
Skarsaune er en gård i Leksvik, det vil si Stranda Sogn i Leksvik kommune. Gården ligger foresten bare ca 1 - 1,5 mil fra Skånøy i Rissa.
Jan
Skarsaune er en gård i Leksvik, det vil si Stranda Sogn i Leksvik kommune. Gården ligger foresten bare ca 1 - 1,5 mil fra Skånøy i Rissa.
Jan
Jeg har notert meg at Marit Andersdt Skårøen er født ca 1666 i Sverige, Jämtland.
Hvor jeg har dette fra har jeg desverre ikke notert....
Fant faktisk Skaarøen referet i protokoller fra Helgøy
Mener jeg fant dette navnet på et kart over Åre også men finner det ikke igjen nå
Hvor jeg har dette fra har jeg desverre ikke notert....
Fant faktisk Skaarøen referet i protokoller fra Helgøy
Mener jeg fant dette navnet på et kart over Åre også men finner det ikke igjen nå
Fant kilden min
I kirkeboken for Leksvik står det at Marit er født Skaarøen, Jemteland når hun dør i 1730
63 1/2 år gammel
I kirkeboken for Leksvik står det at Marit er født Skaarøen, Jemteland når hun dør i 1730
63 1/2 år gammel
Tack Frank, men mitt problem nu är att jag inte känner till någon plats i Jämtland som liknar Skaarøen eller Skårøn. Jag ska kolla detta med kamrater i hemlänet.
Sør-Vest for Åre finnes Skårrsdalen, Skårrdalsviken og Skårrvalen
Kan jo hende at Skårrøen ligger ved ett av vannene i nærheten?
Kan jo hende at Skårrøen ligger ved ett av vannene i nærheten?