Thore nedre Hogstad

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
dn36857
Innlegg: 7
Registrert: 31. mai 2017 kl. 16.02
Sted: Sverige

Thore nedre Hogstad

Legg inn av dn36857 » 31. mai 2017 kl. 16.15

Hei!

Jeg ser at Thore (nedre) Hogstad (f 1605, d 1690) har värt diskutert tidligere i dette forumet. Som for så mange andre, så er han min forfader. Thores far hette Greger (Gunder). Hans sönner hette Gunder og Arnt, födt hhv 1649 og 1647 (så vidt jeg vet). Gunder (d 1730) ble bruker av nedre Hogstad etter sin far Thore (d 1690). Arnt ble altså ikke neste bruker, selv om han var eldst. Noen som vet hvor det ble av Arnt? Han kanskje har funnet seg en "enda bedre" gård enn nedre Hogstad, ettersom han ikke tok over der..? Samtidig lurer jeg på om noen har informasjon om Thores opphav? Var hans far Greger også bruker av nedre Hogstad? ...og hvem var far/ mor til Greger? Ref Frostaboka bind II var det i 1557 i hvert fall noen som heter "Oluff og Arne" på Hogstad; dette kan väre brukere på hhv nedre og övre Hogstad. Noen som vet noe om Hogstad-gårdene på Frosta fra Thore (f 1605) og bakover i tid?

Takk og hilsen

Asgeir nedre Hogstad

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3242
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Thore nedre Hogstad

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. juni 2017 kl. 2.22

Gunder Thoresen født ca 1605 er også min forfar, og siden du har brukt Frostaboka som kilder har vel du og jeg mye av samme informasjon her. Hvor har du fødselsår på Gunder og Arnt Thoresen fra? Ved manntallet 1663-66 finner jeg ingen Gunder eller Gunner Thoresen, og flere Arne(Arnt) kan vøre aktuelle ut fra alderen du beskriver. Arnt var bruker i Alstad på Frosta, og drev Alstad østre. Han var lagrettemann i 1690,1691 og 1693. Det står noe mer om han i Frostaboka. Jeg har skrevet av navn fra skiftene for Frosta helt frem til 1830, og finner at det var skifte på Arnt Thoresen i Alstad på Frosta 22.04.1693. Forsøker meg på lenke til skiftekort her:

https://media.digitalarkivet.no/view/77804/23?indexing=

Og her fra skifteprotokollen:

https://media.digitalarkivet.no/view/24749/89?indexing=

Han var gift med Ragnhild Jørgensdatter, men hadde disse barna med tidligere kone: Hans som var myndig, Greigers og Anne. Formynder for de 2 umyndige far "farbroder" Gunder Hogstad. Vet ikke hvor du har funnet ut at Arnt var eldre enn Gunder, men alderen på den tiden var ikke alltid riktig ført i kildene, og Gunder kan godt være eldre enn Arnt selv om kildene sier noe annet. Feilmarginer på folketellinger og andre kilder kunne være på noen år

dn36857
Innlegg: 7
Registrert: 31. mai 2017 kl. 16.02
Sted: Sverige

Re: Thore nedre Hogstad

Legg inn av dn36857 » 5. juni 2017 kl. 14.51

Hei!

Tusen takk for svar og god informasjon!

At Thore er født 1605; jeg så i en Frostabok (husker ikke hvilken akkurat nå) at i 1669: "Hogstad nedre, eigar Reinsklostret, 2 sp, brukar Thore Guundersen 64 år. "

Ang at Arnt skal være f 1647 og Gunder f 1649; dette mener jeg at jeg fant på "myheritage"; så det behøver på ingen måte å stemme.

Har du klart å finne noe informasjon lengre bak i tid, fra Thore og nedover?
Hogstad nedre tilhører fortsatt samme slekt;)

Takk og ha en fin dag;))

dn36857
Innlegg: 7
Registrert: 31. mai 2017 kl. 16.02
Sted: Sverige

Re: Thore nedre Hogstad

Legg inn av dn36857 » 5. juni 2017 kl. 17.33

Hei igjen,

jeg er også interessert i eventuelle militære tilknytninger til etterkommere til Thore Gundersen nedre Hogstad (f- 1605).

Ref Frostaboka bind III s 223 (fram til 1837) skal bla Hogstad og Alstad ha vært "Dragonkvarter". Ref samme bok var det på Frosta opptil 15 Dragonkvarter. I "Frosta i gammel og ny tid", så er det det en litt artig historie fra 1787 ("Lørdagsfrieriet"), om bla Dragon Ole Olsen nedre Hogstad (f. 1764 d. 1833). Ole var da 23 år og har ref boken "allerede tjent i 5 aar og red for kvarteret Alstad på Frosta"

Ville vært interessant å vite mer om eventuell militær aktivitet for Thores slekt.

Tusen takk!

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3242
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Thore nedre Hogstad

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. juni 2017 kl. 10.20

Jeg har dessverre ikke mer om Thore Gundersen og hans slekt enn det jeg har skrevet. Har sett i militære ruller på internett på 1700-tallet, uten å finne noen fra Thore Gundersens slekt og etterkommere der(det er utlagt noen militære ruller under Slektshistoriske kilder som er scannet. En kan søke på "Avfotograferte slektshistoriske kilder". Ellers lurer jeg på hvor Thore og broren Arent befant seg ved manntallet 1663-66(Digitalarkivet). Merkelig at de ikke skal være å finne der. Er det jeg som er dårlig til å lete?

Svar

Gå tilbake til «Frosta»