Mikal Rasmussen Stene f. 1764, Frosta

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
58729
Sted: ÅSEN

Mikal Rasmussen Stene f. 1764, Frosta

Legg inn av 58729 » 6. mars 2013 kl. 21.42

En av mine forfedre, Mikal Rasmussen Stene skal være født på Frosta i 1764.
Gift i Åvika i Åsenfjord, senere Vordal øverst i Vududalen.
Død 1843.
Noen som har kjennskap / kunnskap om hvor han kom fra, og hans forfedre?
Evt. søsken til nevnte person er også av interesse.
Mener jeg har lest om en annen med navn ? Rasmussen Stene fra Frosta i Bygdeboka for Åsen. Klarer ikke å finne igjen dette.

Morten

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Mikal Rasmussen Stene f. 1764, Frosta

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. mars 2013 kl. 6.03

Finner på side 309/310 i bind 8 av Frostaboka at Mikal født 1764 var sønn av Rasmus Arntsen Rygg(ca 1723-1800), og kona Anne Jonsdatter Island(gård på Frosta). De fikk 8 barn: Jonetta født 1758, Marta født 2759, Arnt født 1760, Karen født 1762, Mikal født 1764, Peter født 1769, Ole født 1771, Ole født 1774. De to siste døde som små. Mikal ble gift 1 i 1797 med Anne Cecilie Eriksdatter Aavik(1777-1803). Har skifte på henne 09.07.1803. Han ble gift 2 med Olava Jonsdatter Hokling

Jeg har skrevet av navn fra Skifter for Frosta og Åsen frem til 1823, og finner Rasmus Arntsen som sønn av Arnt Olsen ved dennes skifte i Rygg 22.10.1746. Etterlatt enke var Marithe Rasmusdatter, og barna deres var Ole 26 år og tambur, Rasmus 23 år, Jon 29 år, Otte 14 år, Maren Lucie 10 år.

Så var det skifte 07.06.1769 etter Ole Olsen Rygh, og siden han ikke hadde egen familie arvet hans søsken:
-Arnt Olsen Rygh(skifte 1746 over her). Her er alle Arnts barn ført siden han var død.
-Mette Olsdatter Hellem, som var død og etterlot seg barn:
-Ole Olsen som var lensmann i Åsen
-Sidselle Olsdatter, som var gift med Ole Brende i Schongen
-Mallene Andersdatter, som var gift med Ole Christensen Moxnes
-Maren Andersdatter, som hadde vært gift med Ole Kilsboe i Schongen. Hun var død, og hennes barn arvet dermed: Anders Olsen 13 år, Ragnild Olsdatter 16 år med formynder Nils Ottersen Hove, Sidsel Olsdatter, som var gift med løytnant Gundersen, Clara Olsdatter som var gift med Jens Hansen Ryg
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 7. mars 2013 kl. 6.56, redigert 1 gang totalt.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. mars 2013 kl. 6.23

Foreldre til Mikal Rasmussen Stene var jo Rasmus Arntsen og kona Anna Jonsdatter Island. På side 451 i bind 11 av Frostaboka finner jeg en Anna Jonsdatter som var 3 år ved faren Jon Tørresens skifte i 1737. Det stemmer også med deg jeg har i min avskrift: Skifte 27.07.1737 etter Jon Tørresen, og hans kone var Karen Olsdatter. Deres barn: Anna 3 år og Karen 4 måneder. Deres formynder var "morbroder" Arnt Olsen Rygg. Nå står det ikke noe i Frostaboka om at det var denne Anna Jonsdatter som senere ble gift med Rasmus Arntsen Rygg, men det er jo en god "kandidat"

Gården Rygg finner en i bind 12 av Frostaboka fra side 129 og utover, og der står det om dine i Rygg. Nå har du fått litt hjelp iallefall
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 7. mars 2013 kl. 6.57, redigert 2 ganger totalt.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 7. mars 2013 kl. 6.39

Glemte å få med at Jon Tørresen var fra Valberg(ifølge Frostaboka), og den 24.04.1728 var det skifte på Valberg etter hans far Tørres Jonsen. Barn med første hustru: Joen Tørresen som da er oppgitt å være 19 år. Tørres var gift med Margrethe Hansdatter Stub ved dette skiftet(blir da ikke mor til Tørres, og var andre kona til Tørres). Også Valberg er å finne i bind 12 av Frostaboka. Jeg vil anbefale å fjernlåne de nevnte bygdebøkene, og det er ikke alt som står i bygdebøkene jeg har tatt med i disse innleggene.

58729

Legg inn av 58729 » 10. mars 2013 kl. 16.59

Tusen takk for veldig god info Anne Lise!
Nå har jeg noe å ta fatt på.
Jeg er helt fersk, så trenger nok noen tips for å komme videre.
Jeg har sett at det finnes veldig mange bind av Frostaboka, men det er vel nye utgivelser en del av de, så jeg trenger ikke alle utgavene for å få dekt alle gårsdnummer på Frosta...

Jeg har registrert en del av mine forfedre nå, og for hver generasjon bakover i tid blir det etterhvert mange etterkommere som jeg også prøver å få registrert.
Har gått til innkjøp av alle bind av Bygdebok for Åsen, i og med at jeg er født og oppvokst her.

Jeg er du foreslår 'fjernlån' av bøker. Hva er det, og hvordan fungerer det?

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 11. mars 2013 kl. 0.21

Jeg har også kjøpt alle bygdebøkene for Åsen, og er opprinnelig fra Åsenfjord(min far var vaktmester på Solhaug skole i 23 år). Har holdt på med slektsforskning siden 1996, og har også alle de nye Frostabøkene og bygdebøkene for Skatval og Stjørdal(bare Stjørdal herred og ikke Lånke, Hegra og Meråker). Så har jeg et par bygdebøker for Skogn. Du kan spørre på nærmeste bibliotek om å få fjernlåne bygdebøker. Så bestiller de dem, og du må hente dem på biblioteket og låne på vanlig måte. Jeg kan selvfølgelig også slå opp mer i de bygdebøkene jeg har.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 11. mars 2013 kl. 0.27

Når det gjelder Frostabøkene så var det vel 2 bygdebøker som kom ut i ca 1970, og på 1990-tallet en gang kom bind 3 og 4 som er historiebøker. Jeg har kjøpt disse også, men ikke de gamle bøkene. Så kom det ut 9 bøker til i bygdebokserien for Frosta, og disse bygdebøkene dekker hver enkelt gård frem til ca 2000. Jeg har mye slekt der, og valgte derfor å kjøpe alle selv om jeg ikke finner like mye slekt i alle bøkene. Min oldefar Lorents Henriksen Hovdal født 1849 kjøpte Logården i Åsen, og han var fra Hovdal Indre på Frosta. Ellers fant jeg deg i bygdebok for Åsen, og ser at jeg gikk på ungdomsskolen sammen med din mor.

Arne Langås

Legg inn av Arne Langås » 11. mars 2013 kl. 21.47

Hei, Morten! Anne Lise har gjort rede for det meste her, men det kan nevnes at det også går an å komme bakover fra Rasmus' farmor Maren. Hun var fra Frol, og hennes mor fra Mære i Sparbu. Du kan finne noe her: http://www.langaasan.no/base/p11.htm#i1091

Hele serien med Frostaboka står i hylla hos meg. De er ikke i bruk daglig, så har du behov for å låne dem for ei stund, er det bare å ringe. Har også er par slektsbøker fra Skatval med tilknytning til Mossing-familien.

Anne Lise: Angående skiftet etter Jon Tørrissen. Jeg stusset litt på at "Arn Olsen Ryg" skulle være morbror til barna, og kan ikke lese det slik i skifteteksten (http://arkivverket.no/URN:sk_read/24751/355/).

"Indfandt sig Joen Moestad Enkens Morbroder, som Enken [Karen Olsdatter] gav tilkiende at have antaget til hendes Laværge, Mødte og paa Skiftet Arn Olsen Ryg, som paatog sig værgemaalet som sit Sødskendebarns barn Karen Joensdatter, ligesaa Peder Olsen Island for sin Stifdatters datter Anna Joensdatter som og var tilstæde"

Karen/Kari Olsdatter var søsterdatter av Jon Mostad, og stedatter av Peder Olsen Island. Arn Olsen Rygg og Jon Tørrissen var søskenbarn - Jons far Tørris Jonsen og Arns mor Maren Jonsdatter var søsken. Eiendomsoverdragelser og andre opplysninger nevnt under Stene (bind 8, s. 309) tilsier at Anne Jonsdatter fra Island er den samme som Rasmus' kone - slik Anne Lise nevner som en mulighet.

Mvh Arne

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 14. mars 2013 kl. 3.17

Takk for den rettelsen Arne. Enkens laugverge hadde jeg ikke fått med meg, og jeg burde vel ta en runde igjen med Frostaskiftene for finne mer av laugverger og formyndere(har omsider fått med meg at i de tidligste skiftene sto formyndere ofte bak i skiftet), men jeg hadde jo fått med formynder her da. Er mye flinkere til å få med det nå når jeg har holdt på med Stjørdal og Skatval. Holder på med register til Skatvalsskiftene frem til 1785, og har registrert/skrevet alfabetisk på fornavn til noe uti 1770.

Svar

Gå tilbake til «Frosta»