Søk fra P.G. i Molde på http://pergjendem.com
Noen år var jeg lektor på Levanger, men ble ikke kjent med etterkommerne av mors kusine på Skogn. Heldigvis er det utmerkede kirkebøker for Stjørdal/Verdal-regionen så jeg er rimelig selvhjulpen. Dessverre er ikke de altuelle bygdebøkene lett tilgjengelig på Møre. Derfor er jeg så frimodig at jeg ber granskerkolleganene sjekke mot bygdeboka når Jon Sonstad (f. 1903) giftet seg med Anne fra Landego (datter av bestefars bror)? Heller ikke kjenner jeg navn på etterkommerne, men undres om ikke humorist Odin er en av disse? Setter pris på om noen kan hjelpe meg!
Ole Johan Andersen Steinbakk Hammergård, f. 7 jun 1865 i Steinbakk, Sørfold, Nordland. Han giftet seg med (1) Johanna Amalia P. Breivik S. Landego, gift 1890 i Salten, Nordland, f. 1 apr 1866 i Breivika, Hernes, Kirkebygda. Bodø (datter av Per Jonsen Valvik og Marta Krestina Trondsdtr. Quale), d. 18 sep 1906 i Hammergård, Fenes, Landego, Væran. Han giftet seg med (2) Sophie Emelie Sivertsdtr. Steffangård, gift 1906 i Salten, Nordland, f. 1 apr 1878 i Givær (datter av Sivert Sivertsen Givær og Edrekka Johanna Kristiansdtr. Briksvær), d. 6 jul 1929 i Hammergård, Sør-Landego. Ole døde 6 okt 1947 i Farm nr. 15/7 Hammergård, Sør-Landego. Ole Johan farmed Hammergården 1897-1947. Taxdebt: 1,07 mrk. He arrived from Lillegård in Sørfold. Before settling at Fenes, Johanna and Ole Andersen lived at Karlsåsen at Kløkstad. On May 20 1898 they bought 1/2 of farm nr. 1 which had been owned by conditioning retired Karolina Mattisddtr. at a price of 775 kr plus a conditioning retirement stipulated to a value of 50 kr pro year. Ole Andersen was a steamship agent and a post-opener at Fenes 1934/35. For some years he owned Sandeid, but let the farm go to the the kids of a son. His emansipation on 2 jul 1882 is registered in Klok 881.C03 1876-1885 Sheet nr. 3.
I. Sigurd Martin Olsen Kleivvik, f. 13 feb 1891 i Kløkstad, Sør-Landego. Han giftet seg med Agnes Andreassen, gift 1925 i Bodin, f. 26 mar 1906 i Bertnes, d. 245 des 1967 i Klevika. Sigurd døde 17 des 1975 i Klevika, Landego. Sigurd Martin was born at Kløkstad, but settled at Klevik nr. 14/1 where he farmed 1927-1967. The dwelling-house at Klevik was 250 years old when Sigurd M. took over in 1927. He build a new barn 1946. Cultivated earth amounted 50 da, plus 8 da in Naustvika a former tenant farm. It had supported 1 horse and 3 cows. The family left Klevika in 1963.
II. Therese Thomine Olsdtr. Kløkstad, f. 13 mar 1893 i Kløkstad, d. 9 aug 1921 i Kløkstad.
III. Anne Mørch Olsdtr. Sonstad, f. 12 feb 1895 i Kløkstad. Hun giftet seg med Jon Johansen (Nedre) Sonstad, f. 20 apr 1903 i Nedre Sonstad. Åsen. Nord-Trøndelag.
IV. Martha Maria Olsdtr. Børresen, f. 1 sep 1897 i Kløkstad. Hun giftet seg med Olaf Børresen.
V. Otilie Johanne Olsdtr. Kvig, f. 9 Nov 1899 i Fenes, Landego, Væran. Hun giftet seg med Sverre Johansen Kvig, gift 1939, f. 4 aug 1897 i Kvig, Landego, Bodin (sønn av Johan Theodor Pettersen Kvig og Konstanse Eline Petersdtr. Vågøy), d. 22 apr 1967 i Narvik.
VI. Anton Parelius Olsen Hammergård, f. 21 mar 1903 i Hammergård, Sør-Landego, d. 21 jan 1914 i Hammergården, Sør-Landego.
VII. Trond Johan Olsen Hammergård, f. 3 aug 1905 i Hammergård, Sør-Landego. Han giftet seg med Helene Åbakk, f. 6 mai 1907 i Valosen. Trond døde 30 aug 1978 i Hammergård, Sør-Landego.
Anne Olsdtr. på Nedre Sonstad i Åsen
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Anne Olsdtr. på Nedre Sonstad i Åsen
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Anne Olsdtr. på Nedre Sonstad i Åsen
Jon J. Sonstad, f. 1903, gift med Anne Andersen, f. 1895 i Kløkstad. Bosatt i Skogn.
Det er alt som står i bygdebok for Åsen.
Det er alt som står i bygdebok for Åsen.
Mvh Astrid
Svar fra P.G. i Molde:
Min mors pikenavn var Astrid Jørgine Andersen etter broren Ingvald Bernhard. Egentlig var de ikke Andersen, men Svarholt. Men det er nok rett familie. Så jeg er fortsatt interessert referansen?
Min mors pikenavn var Astrid Jørgine Andersen etter broren Ingvald Bernhard. Egentlig var de ikke Andersen, men Svarholt. Men det er nok rett familie. Så jeg er fortsatt interessert referansen?
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem
-
- Sted: TRONDHEIM
Referanse: Bygdebok for Åsen bind 1, side 356, under Nedre Sonstad 183-1.
Mvh Astrid
Hei igjen
Hjertelig takk for assistansen. Min onkel Nils Andersen fra Rovde i Vanylven var ishavsskytter med den følge at han la seg opp penger og startet busselskap på Søre Sunnmøre. Jeg veit han besøkte Anne Sonstad like etter krigen. Hennes far Ole Johan på Landego var velstående og han kostet sjukepleierutdanning i Oslo på Anne. Hun kom til Skogn som distriktssjukepleier og fungerte lenge i jordmortjenesten. Dessverre var hun død da jeg ble student i Trondheim. Jeg tror hun hadde en sønn og ei datter på Sonstad som jeg ikke kjenner navn på. Kanskje dukker det opp noen som kan slippe noen flere drypp. Jeg satte stor pris på at du kom tilbake med rett bind av bygdeboka. Bare synd at den ikke er blitt oppdatert. Ungdommen på Rovdestranda der mor er fra, har nettopp gjort det (for tida etter 1900), for de vil gjerne vite hvem av sambygdingene de er i slekt med. Resultatet ble kjempeflott. Opplagt noe for folk i andre kommuner også.
Hjertelig takk for assistansen. Min onkel Nils Andersen fra Rovde i Vanylven var ishavsskytter med den følge at han la seg opp penger og startet busselskap på Søre Sunnmøre. Jeg veit han besøkte Anne Sonstad like etter krigen. Hennes far Ole Johan på Landego var velstående og han kostet sjukepleierutdanning i Oslo på Anne. Hun kom til Skogn som distriktssjukepleier og fungerte lenge i jordmortjenesten. Dessverre var hun død da jeg ble student i Trondheim. Jeg tror hun hadde en sønn og ei datter på Sonstad som jeg ikke kjenner navn på. Kanskje dukker det opp noen som kan slippe noen flere drypp. Jeg satte stor pris på at du kom tilbake med rett bind av bygdeboka. Bare synd at den ikke er blitt oppdatert. Ungdommen på Rovdestranda der mor er fra, har nettopp gjort det (for tida etter 1900), for de vil gjerne vite hvem av sambygdingene de er i slekt med. Resultatet ble kjempeflott. Opplagt noe for folk i andre kommuner også.
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem
-
- Sted: ÅSEN
Har sendt privat melding med info om Jon og Annes barn (oppført i Norges bebyggelse).
Svar igjen fra P.G.
Jeg er mållløs over hjelpsomheten. Jeg har nå studert de utmerkede kirkebøkene for Åsen, Frosta og har fått sving på Jons anetre. i 1800 er den konsentrert om gardene Lille Berg, Melhuus, Grinde, Fætten, Langaas og andre, mens Ane Ananiasdtr. Haaven (Hoven) f. 1883 går tilbake til Vestre Hoven, Okkelberg, Gederaas (Jeitraas) i Hegra, Øvre Stjørdal. Tusen takk for bryderiet!
Jeg er mållløs over hjelpsomheten. Jeg har nå studert de utmerkede kirkebøkene for Åsen, Frosta og har fått sving på Jons anetre. i 1800 er den konsentrert om gardene Lille Berg, Melhuus, Grinde, Fætten, Langaas og andre, mens Ane Ananiasdtr. Haaven (Hoven) f. 1883 går tilbake til Vestre Hoven, Okkelberg, Gederaas (Jeitraas) i Hegra, Øvre Stjørdal. Tusen takk for bryderiet!
Vennlig hilsen
Per Gjendem
Per Gjendem
Hei
Jon Sonstad var min onkel. Han er faktisk født og oppvokst i Levanger by. Hans foreldre, Johan Petter Sonstad og Annie Sonstad (Ananiasdtr. Hoven Mossing) overtok gården Sonstad nedre i Åsen av sine foreldre, Jon og Cecilie Sonstad i 1926. Onkel Jon var nok ofte der i oppveksten og hjalp besteforeldrene om sommrene. Faren Johan Petter var i Amerika fra 1910 til 1917. Jon var den eldste av en søskenflokk på 5: Jon f. 1903 d. 1961, Birger f. 1905 d. 1971, Alfhild f. 1908 d. 1999 (min mor) overtok Sonstad nedre i 1935 så jeg er oppvokst der, Sylvia f. 1918 d. 1993 og Johan Georg Sonstad f. 1945 fra 2. ektskap og som du riktig beskrev er far til Klaus Joacim Sonstad (Odin).
Jon og Anne bosatte seg i Skogn og bygde seg hus der. Huset ligger på østsiden av E6 rett ved papirfabrikken til Norske Skog på Fiborgtangen i Skogn. Jon og Anne hadde to barn:
Jon (Jonne) Sonstad f. 1931 og bor idag i Nedre alle 17 på 7620 Skog. Sammen med kona Gunvor har de barna Oddvar Sonstad f. 1965 og Harald Sonstad f. 1968. Anne bodde her etter at hun flyttet fra hjemmet og nesten frem til sin død i 1979.
Anny Johanne Sonstad (gift Andersson) f. 1936 og bor idag i Tors veg 1 på 7600 Levanger. Sammen med mannen Louis fekk de barna:
Jan Eric Andersson f. 1958 og Ann Britt Andersson f. 1962.
Min mor og Anne hadde et nært og fortrolig forhold og var ofte på besøk hos oss. Siste gang jeg traff Anne var i Sonstad nedre i 1973.
Hvis du har interesse har jeg scannet bilder av Jon og Anne samt barna.
Jon Sonstad var min onkel. Han er faktisk født og oppvokst i Levanger by. Hans foreldre, Johan Petter Sonstad og Annie Sonstad (Ananiasdtr. Hoven Mossing) overtok gården Sonstad nedre i Åsen av sine foreldre, Jon og Cecilie Sonstad i 1926. Onkel Jon var nok ofte der i oppveksten og hjalp besteforeldrene om sommrene. Faren Johan Petter var i Amerika fra 1910 til 1917. Jon var den eldste av en søskenflokk på 5: Jon f. 1903 d. 1961, Birger f. 1905 d. 1971, Alfhild f. 1908 d. 1999 (min mor) overtok Sonstad nedre i 1935 så jeg er oppvokst der, Sylvia f. 1918 d. 1993 og Johan Georg Sonstad f. 1945 fra 2. ektskap og som du riktig beskrev er far til Klaus Joacim Sonstad (Odin).
Jon og Anne bosatte seg i Skogn og bygde seg hus der. Huset ligger på østsiden av E6 rett ved papirfabrikken til Norske Skog på Fiborgtangen i Skogn. Jon og Anne hadde to barn:
Jon (Jonne) Sonstad f. 1931 og bor idag i Nedre alle 17 på 7620 Skog. Sammen med kona Gunvor har de barna Oddvar Sonstad f. 1965 og Harald Sonstad f. 1968. Anne bodde her etter at hun flyttet fra hjemmet og nesten frem til sin død i 1979.
Anny Johanne Sonstad (gift Andersson) f. 1936 og bor idag i Tors veg 1 på 7600 Levanger. Sammen med mannen Louis fekk de barna:
Jan Eric Andersson f. 1958 og Ann Britt Andersson f. 1962.
Min mor og Anne hadde et nært og fortrolig forhold og var ofte på besøk hos oss. Siste gang jeg traff Anne var i Sonstad nedre i 1973.
Hvis du har interesse har jeg scannet bilder av Jon og Anne samt barna.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.