Gurru Pedersdtr er gift i Stjørdal 1777. (KB Stjørdal 1755-1780 s.385).
Hun ble gift med Mads Halvorsen Bang, og de bor da på Opem. Men etternavnet klarer jeg ikke tyde. Skulle gjerne hatt rede på når Gurru er født og hvem foreldra er, men det stopper i første omgang opp på etternavnet!
Gurru Pedersdtr Bang / Opem / Hognes
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: TILLER
Gurru Pedersdtr Bang / Opem / Hognes
Sist redigert av Tor Øyvind Slupphaug den 11. mai 2010 kl. 15.54, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Gurru Pedersdtr Bang / Opem / Hognes
Du må legge inn "permanent sidelenke" som det heter. Den får du til å vises ved å klikke på "ingen" bak "Bildeinformasjon". Kopier den inn i innlegget her.
-
Det står vel Bøstadplads (Børstadplass) u. Opem. Men jeg finner ikke noen Børstadplass under Opem.
Men ifølge Sjørdalsboka bind 2, del 2, s. 333 under Bakken står det at Gurru Pedersdatter som Mads Halvorsen Bang gifta seg med i 1777 var f. i 1750 og død 1806.
Han hadde plass under Opem fra 1780 til 1783, etter det bodde han trolig på Bakken u. Hognes.
Men ifølge Sjørdalsboka bind 2, del 2, s. 333 under Bakken står det at Gurru Pedersdatter som Mads Halvorsen Bang gifta seg med i 1777 var f. i 1750 og død 1806.
Han hadde plass under Opem fra 1780 til 1783, etter det bodde han trolig på Bakken u. Hognes.
-
Takk for svar! Jo, det er nok denne Gurru jeg er ute etter. Finner ikke mere om henne på Børstad heller, men om noen har andre tips kanskje?
-
Vet ikke om dette kan være av interesse, men det ble foretatt registrering og vurdering til påfølgende skifte etter Mats Halvorsen 02.11.1816, og det var på plassen Hognesaunet. Det ble holdt skiftesamling den 06.05.1817, og skiftet ble sluttet 31.05.1817. Igjenlevende enke var Randi Larsdatter, men her nevnes det også at avdøde kone var Gurue Pedersdatter. Barn av Gurue og Mats:
1)Halvor Matsen som var myndig, og bodde i Prestmoen
2)Peder Matsen som var myndig, husmann og leilending under gården Hvidhammer
3)Torsten Matsen som var myndig og det står hjemme hos "moderen", men det må jo stemoren Randi han var hjemme hos. Han er ført som barn i Mats sitt første ekteskap med Guru som mor ellers.
4)Randie Matsdatter som var 26 år og ugift
Barn i 2. ekteskap med Randie Larsdatter:
5)Lars Matsen 8 år, og hans formynder var Halvor Matsen Prestmoen(sikkert halvbroren)
6)Gunder Matsen 3 år, og han hadde samme formynder som broren Lars
Dessverre kommer jeg meg ikke inn på Digitalarkivet i kveld, slik at jeg får lagt ut lenke til nevnte skifte derfra. Jeg har jo skrevet av arvingene fra skifter for Stjørdal og Skatval 1786-1823(men det mangler noen skifter, som det var så svak skrift på at det var umulig å få noe ut av dem).
1)Halvor Matsen som var myndig, og bodde i Prestmoen
2)Peder Matsen som var myndig, husmann og leilending under gården Hvidhammer
3)Torsten Matsen som var myndig og det står hjemme hos "moderen", men det må jo stemoren Randi han var hjemme hos. Han er ført som barn i Mats sitt første ekteskap med Guru som mor ellers.
4)Randie Matsdatter som var 26 år og ugift
Barn i 2. ekteskap med Randie Larsdatter:
5)Lars Matsen 8 år, og hans formynder var Halvor Matsen Prestmoen(sikkert halvbroren)
6)Gunder Matsen 3 år, og han hadde samme formynder som broren Lars
Dessverre kommer jeg meg ikke inn på Digitalarkivet i kveld, slik at jeg får lagt ut lenke til nevnte skifte derfra. Jeg har jo skrevet av arvingene fra skifter for Stjørdal og Skatval 1786-1823(men det mangler noen skifter, som det var så svak skrift på at det var umulig å få noe ut av dem).
-
Takk for tips, Anne Lise! Ser fra dine notater at jeg er på riktig spor. Gurru's sønnesønn Severin Torsteinson (Witzø) flytta etterhvert til Hemne, og det er stort sett denne linja jeg har fulgt. Men opphavet til Gurru Pedersdtr, f.1750 (1744+?) er uavklart!