Jon Eriksen Trones f. 1742
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Jon Eriksen Trones f. 1742
I Bygdebok for Sparbu og Ogndal bind III side 413 står bl. a. følgende om Jon Eriksen Trones:"Eier av Østerås (og Grindberg) fra 1784, blir Jon Eriksen Trones, f. 1742, og sønn av Erik Simonsen Trones, se øvre Mære. Jon var eier av Gjelvold da han kjøpte Østerås, men solgte der og flyttet til Østerås. Han hadde i 1782 blitt gift med ei Beret Nilsdtr. Gulstad, f. 1746. Hun hadde kommet til Gjelvold som taus, men er ellers av ukjent opphav. Men Jon og Beret blir ikke på Østerås så lenge. I 1788 selger de gården til Jakob Tørrisen Lø og flytter til Stjørdalshalsen."
Denne flyttingen har jeg ikke klart å finne ut noe mer om, så derfor spør jeg: Er det noen som vet noe mer om flyttingen til Stjørdalshalsen, og hvor familien bosatte seg i Stjørdal?
Hilsen Harald Falstad
Denne flyttingen har jeg ikke klart å finne ut noe mer om, så derfor spør jeg: Er det noen som vet noe mer om flyttingen til Stjørdalshalsen, og hvor familien bosatte seg i Stjørdal?
Hilsen Harald Falstad
- Ingvild Alme
- Sted: ULSTEINVIK
Re: Jon Eriksen Trones f. 1742
Jeg har funnet en Jon Eriksen fra Sparbo som er gravlagt 5, august 1804 Bakke, Lade, Strinda. Alderen stemmer med Jon Eriksen Trones sin fødsel og han har jo også en sønn som bor på Bakklandet. Lurer på om dette er denne Jon vi leter etter.
Mvh Ingvild Alme
Mvh Ingvild Alme

Interessant funn! Hvor fant du denne informasjonen om begravelsen?
Jeg har forresten ikke funnet noe om Jon Eriksen Trones i folketellingen fra 1801. Har du?
Mvh
Harald Falstad
Jeg har forresten ikke funnet noe om Jon Eriksen Trones i folketellingen fra 1801. Har du?
Mvh
Harald Falstad
-
- Sted: TRONDHEIM
Se øverst til venstre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1804, side 72-73.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1804, side 72-73.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
- Ingvild Alme
Jeg har funnet opplysningene i Kirkebok til Bakke i Strinda 1798 til 1817 kronologisk liste, øverst på side 72
Begravet Jon Erichsen af Sparboen. Etter det står det noe jeg ikke klarer å tyde. Dette er linken. Håper jeg har lykkes med å legge den ut.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Når det gjelder folketellingen i 1801 klarer jeg ikke å finne dem. Har vært borti dette før også når noen har flyttet. Har funnet med sikkerhet at Jon Eriksen er far til Anders Gjeilvold som er født utenfor ekteskap. Mor Anne Larsdatter Skjelvågen (Bosnes) Denne Anders tok navnet Mortensen som er et kjent navn i morens slekt,
Jeg mener med bestemt at han bare har vært gift en gang med Berit Nilsdatter Gulstad.
Hvor denne Berit er fra vet jeg ikke.
Vet du hvor sønnen Ivar er født i 1788 ?
Mvh Ingvild Alme
Begravet Jon Erichsen af Sparboen. Etter det står det noe jeg ikke klarer å tyde. Dette er linken. Håper jeg har lykkes med å legge den ut.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
Når det gjelder folketellingen i 1801 klarer jeg ikke å finne dem. Har vært borti dette før også når noen har flyttet. Har funnet med sikkerhet at Jon Eriksen er far til Anders Gjeilvold som er født utenfor ekteskap. Mor Anne Larsdatter Skjelvågen (Bosnes) Denne Anders tok navnet Mortensen som er et kjent navn i morens slekt,
Jeg mener med bestemt at han bare har vært gift en gang med Berit Nilsdatter Gulstad.
Hvor denne Berit er fra vet jeg ikke.
Vet du hvor sønnen Ivar er født i 1788 ?
Mvh Ingvild Alme
-
- Sted: LILLEHAMMER
Hei igjen Ingvild.
Flyttingen til Stjørdalshalsen var ny for meg, og kan forklare at jeg ikke finner dødsfallet til kona Berit Nilsdatter Guldstad i Sparbu i perioden 1790-1796, ei heller min ane Iver Jonsen sin dåp der ca 1790. For vi er vel fortsatt enige om at dette er Jon Eriksen Trones (1748-1803), gm. andre gang med Berit Johansdatter Solberg i Verdal 1796? Eller?
Mvh.
Arild Sollie
Flyttingen til Stjørdalshalsen var ny for meg, og kan forklare at jeg ikke finner dødsfallet til kona Berit Nilsdatter Guldstad i Sparbu i perioden 1790-1796, ei heller min ane Iver Jonsen sin dåp der ca 1790. For vi er vel fortsatt enige om at dette er Jon Eriksen Trones (1748-1803), gm. andre gang med Berit Johansdatter Solberg i Verdal 1796? Eller?
Mvh.
Arild Sollie
-
Så gikk det 10 minutter, og så fant jeg faktisk Iver døpt 8.2.1791 i ministerialbok for Stjørdal 1781-1797. Sønn av Jon Trones.
Mvh. Arild
Mvh. Arild
-
Beklager, det var 8.2.1789 han ble døpt.
Arild
Arild
- Ingvild Alme
Hei igjen. Jeg tror ikke at vår Jon Eriksen Trones har vært gift med Berit Johannesdatter Solberg. Jeg har sett litt på hvem som var fadder for barna som ble født i familien og fikk det ikke til å stemme. Så fant jeg at denne Berit er omtalt på distreff og finner ikke noe som bekrefter at denne Berit er gift med vår Jon Eriksen. (Når jeg sendte inn opplysninger til distreff ble hele familietreet mitt lagt inn selv om jeg hadde sperret av for det jeg skulle undersøke nærmere så det er nok en del feil der).
Her er de opplysningen jeg har om Jon Eriksen Trones
Barn av Jon Eriksen Trones og Anne Larsdatter Skjelvågen
1. Anders Mortensen Bosnes 11 , Født: på gården Bosnes østre i Sakshaug prestegjeld i Inderøy kommune, Nord-Trøndelag fylke, jul 1772, Død: på gården Hestveit øvre i Sakshaug prestegjeld i Inderøy kommune, Nord-Trøndelag fylke, 15 mai 1821
Barn av Jon Eriksen Trones og Berit Nilsdatter Gulstad
1. Johannes Jonsen Gjeilvold 12 , Født: på gården Gjeilvold i Skei prestegjeld i Ogndal kommune, Nord-Trøndelag fylke, ca nov 1780, Død: ved plassen Bakklandet på gården Bakke i Lade prestegjeld i Strinda kommune, Sør-Trøndelag fylke, ca des 1836
2. Martha Jonsdatter Gjeilvold 13 , Født: på gården Gjeilvold i Skei prestegjeld i Ogndal kommune, Nord-Trøndelag fylke, 14 jun 1783
3. Erik Jonsen Geilvold 14 , Født: på gården Gjeilvold i Skei prestegjeld i Ogndal kommune, Nord-Trøndelag fylke, 14 jun 1783
4. Ingeborg Jonsdatter Østeraas 15 , Født: på gården Østerås østre i Mære prestegjeld i Sparbu kommune, Nord-Trøndelag fylke, ca mai 1785
5. Nils Jonsen Østeraas 16 , Født: på gården Østerås østre i Mære prestegjeld i Sparbu kommune, Nord-Trøndelag fylke, 1787, Død: på gården Østerås østre i Mære prestegjeld i Sparbu kommune, Nord-Trøndelag fylke, 1787
6. Iver Jonsen Trones 17 , Født: i Stjørdal kommune, Nord-Trøndelag fylke, 1788, Død: ved plassen Karlsveet på gården Vinnan i Frosta prestegjeld i Frosta kommune, Nord-Trøndelag fylke, 22 sep 1820
Glad for at du fant fødselsdato til Iver Johsen da fikk vi en bekreftelse på det.
Mvh Ingvild Alme
Her er de opplysningen jeg har om Jon Eriksen Trones
Barn av Jon Eriksen Trones og Anne Larsdatter Skjelvågen
1. Anders Mortensen Bosnes 11 , Født: på gården Bosnes østre i Sakshaug prestegjeld i Inderøy kommune, Nord-Trøndelag fylke, jul 1772, Død: på gården Hestveit øvre i Sakshaug prestegjeld i Inderøy kommune, Nord-Trøndelag fylke, 15 mai 1821
Barn av Jon Eriksen Trones og Berit Nilsdatter Gulstad
1. Johannes Jonsen Gjeilvold 12 , Født: på gården Gjeilvold i Skei prestegjeld i Ogndal kommune, Nord-Trøndelag fylke, ca nov 1780, Død: ved plassen Bakklandet på gården Bakke i Lade prestegjeld i Strinda kommune, Sør-Trøndelag fylke, ca des 1836
2. Martha Jonsdatter Gjeilvold 13 , Født: på gården Gjeilvold i Skei prestegjeld i Ogndal kommune, Nord-Trøndelag fylke, 14 jun 1783
3. Erik Jonsen Geilvold 14 , Født: på gården Gjeilvold i Skei prestegjeld i Ogndal kommune, Nord-Trøndelag fylke, 14 jun 1783
4. Ingeborg Jonsdatter Østeraas 15 , Født: på gården Østerås østre i Mære prestegjeld i Sparbu kommune, Nord-Trøndelag fylke, ca mai 1785
5. Nils Jonsen Østeraas 16 , Født: på gården Østerås østre i Mære prestegjeld i Sparbu kommune, Nord-Trøndelag fylke, 1787, Død: på gården Østerås østre i Mære prestegjeld i Sparbu kommune, Nord-Trøndelag fylke, 1787
6. Iver Jonsen Trones 17 , Født: i Stjørdal kommune, Nord-Trøndelag fylke, 1788, Død: ved plassen Karlsveet på gården Vinnan i Frosta prestegjeld i Frosta kommune, Nord-Trøndelag fylke, 22 sep 1820
Glad for at du fant fødselsdato til Iver Johsen da fikk vi en bekreftelse på det.
Mvh Ingvild Alme
- Ingvild Alme
Jeg lurer på hvor de bodde på Stjørdalen ? Fadderne ved Ivers dåp var etter hva jeg klarer å tyde følgende Madr: Dahl, Ane Martha Halsen Jon og Ole Graabrek, Ole Inge ???
Mvh Ingvild
Mvh Ingvild
Hei!
Det er nå over 3 år siden jeg etterlyste om noen visste noe om Jon Eriksen Trones flytting til Størdalshalsen.
Etter at sønnen Ivers dåp nå er funnet i Stjørdal, er det vel bevis for at familien bodde i Stjørdal i 1789.
Som fadder er bl.a. Mad. Dahl oppført. Kan det tenkes at Mad. er en forkortelse for madam? Jon Eriksen hadde en søster Gjertrud som giftet seg 03.11.1780 i Frue kirke i Trondheim med Iver Larssen Dahl. Han døde i 1784 i Stjørdal. Så det er vel sannsynlig at det var Jons søster Gjertrud som var en av fadderne ved Ivers dåp.
Mvh
Harald Falstad
Det er nå over 3 år siden jeg etterlyste om noen visste noe om Jon Eriksen Trones flytting til Størdalshalsen.
Etter at sønnen Ivers dåp nå er funnet i Stjørdal, er det vel bevis for at familien bodde i Stjørdal i 1789.
Som fadder er bl.a. Mad. Dahl oppført. Kan det tenkes at Mad. er en forkortelse for madam? Jon Eriksen hadde en søster Gjertrud som giftet seg 03.11.1780 i Frue kirke i Trondheim med Iver Larssen Dahl. Han døde i 1784 i Stjørdal. Så det er vel sannsynlig at det var Jons søster Gjertrud som var en av fadderne ved Ivers dåp.
Mvh
Harald Falstad
Harald Falstad skrev:Hei!
Som fadder ved dåpen er bl.a. Mad. Dahl oppført. Kan det tenkes at Mad. er en forkortelse for madam? Jon Eriksen Trones hadde en søster Gjertrud som giftet seg 03.11.1780 i Frue kirke i Trondheim med Iver Larssen Dahl. Han døde i 1784 i Stjørdal. Så det er vel sannsynlig at det var Jons søster Gjertrud som var en av fadderne ved Ivers dåp.
Jon er sannsynligvis gravlagt i Trondheim 05.08.1804. Da er spørsmålene: Når flyttet Jon eventuelt til Trondheim, flyttet han fra Stjørdal og flyttet flere familemedlemmer sammen med ham? Vi vet bl. a. at sønnen Johannes bodde på Bakklandet i Trondheim i 1811.
Han ble da etterlyst som arving (Adresseavisen fra 23.07.1811) etter avdøde Brynhild Eriksdatter som var Jons søster.
Mvh
Harald Falstad