Slekt fra Meråker

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Tom-Stian Lenningsvik

Re: Slekt fra Meråker

Legg inn av Tom-Stian Lenningsvik » 19. oktober 2006 kl. 2.30

Hei!

Jeg prøver å finne mer ut om ei slekt fra Meråker. I hovedsak gjelder det en familie fra Graftåsplass eller Solbakken. Vet ikke om dette er en og samme plass, men har funnet begge fødested brukt på Karen Larsdatter, født ca 1805. Hun giftet seg med Esten Arntsøn, født ca 1784 og de var bosatt i Svenskli i Hattfjelldal. Denne Esten Arntsøn har jeg fått opplyst skal komme fra Oppdal. Jeg finner ingen med dette navnet som kan passe i folketellingen 1801. Derimot finner jeg en ved dette navnet i Meråker, og han er oppført som fostersønn. Kan dette være den rette? Karen Larsdatters foreldre er ifølge bygdeboken for Meråker Lars Ingebrigtsen og Beret Johnsdatter på Solbakken. Videre finner jeg i samme bok at Lars&#; far er en Ingebrigt Larssøn. Denne bygdeboken sier ingenting om hvor disse menneskene kom fra. Har prøvd å lett systematisk gjennom alle bindene uten resultat. Har ikke kastet meg over kirkebøkene enda, men må gjøre det snart så sant ingen her kan gi meg en liten ledetråd da. Tar i mot all informasjon med takk!

Mvh
Tom-Stian

Brukeravatar
dn21538
Innlegg: 118
Registrert: 28. juli 2007 kl. 19.03
Sted: HELL

Re: Slekt fra Meråker

Legg inn av dn21538 » 20. april 2008 kl. 21.50

Dette er kanskje den informasjonen du allerede sitter med?:

Meråker Herad Bind VI Del II side 95 under Solbakken plass under Gravåsen:
Ingebrigt Larsen Solbakken f 1740 d 1800
Lars Ingebrigtsen Solbakken f 1760 d 19/5 1839 gift med Beret Johnsdatter f. 1770

9 barn listet hvorav en er Kari f 1805. Dette kan vel gjerne være din Karen?

Gravåsen og Graftåsen ligger nok ved siden av hverandre. Solbakken står som plass under Gravåsen.

Ellers så er det også en Lars Ingebrigtsen på plassen Biørnåsenunder Tømmerås ved FT1801. Under Tømmerås er det da også en Joen Ingebrigtsen på plassen Soelbakken. En bror? jeg finner ikke Solbakken under Tømmerås i Meråker boka.

Svar

Gå tilbake til «Meråker»