Rasmus Hansen Nesvold/Løvli/Tronset født ca 1777 i Røros?

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Rasmus Hansen Nesvold/Løvli/Tronset født ca 1777 i Røros?

Legg inn av Astrid Ryen » 7. oktober 2011 kl. 15.36

Rasmus Hansen 24 år er å finne som tjenestekar under Nesvold i Meråker i 1801:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =6745#ovre

Rasmus Hansen Nesvold ble konfirmert i Meråker 23/6-1792 16 år gammel. Jeg går ut fra at det kanskje er den samme Rasmus Hansen Løvli som ble gift 12/2-1809 med Berit Knudsdatter Næsset (fra Solem ifølge bygdeboka). Kirkeboka gir ingen informasjon om hans opphav.

Jeg leste forleden dag i bygdebok for Meråker under Rasmusåsen (Tronset) at Rasmus Hansen skal være født på RØROS, riktignok uten referanse til kilde.

Mitt hovedspørsmål: Er der noe der ute som vet noe mer om dette og kan referere til en kilde?

Det ble døpt en Rasmus i Røros 1/6-1777 med foreldre Hans Rasmussen (Bygmester) og Kirsten Olsdatter (fra Ryen i Brekken). Foreldrene var begge født i Røros og var ifølge skiftet etter Kirsten Olsdatters far Ole Knudsen Ryen husmannsfolk i Brekken, men ikke nevnt i Rørosboka, etter hva jeg kan se.

Hans Rasmussen Bygmester døde i 1788. Jeg finner ikke sønnen Rasmus Hansen konfirmert i Røros, han finnes ikke i Røros i 1801, heller ikke hans mor Kirsten Olsdatter. Og ingen av dem er å finne død i Røros før tellingen 1801. To av Rasmus' søsken finnes i Røros i 1801, men jeg savner Sara født 1773 og Kirsten født 1781.

Jeg kan jo nevne at Kirsten Olsdatter (født 1740) hadde en søster Berit, gift med Caspar Amundsen, i 1801 husmannsfolk under By i Stjørdal. men blir jo langt unna Meråker.

Det finnes under Teveldal i Meråker en Torsten Rasmussen 62 år og i andre ekteskap med Marit Pedersdatter. Han ble gift første gang 1772 med Ingeborg Hemmingsdatter og han oppgis da å være grubearbeider. Hans Rasmussen hadde en bror Torsten født 1743 i Røros som jeg ikke finner spor av på Røros etter 1754 (skiftet etter faren). Dette blir jo en del gjetning fra min side.

Håper på svar på vegne av en som jeg forsøker å hjelpe.
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Meråker»