Kaptein Peter Raschs uekte barn

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jan Tore Gran
Sted: FÆRVIK

Kaptein Peter Raschs uekte barn

Legg inn av Jan Tore Gran » 1. april 2018 kl. 7.58

Kaptein Peter Rasch gifted seg 15.6.1769 med Mathew Sophia Maaneschiold. I Ministerialbok Beitstad 1722-1815 fødes barnet Gunille Pedersdatter 28.8.177 med mor Gjertrud Pedersdatter og far Peter Rasch fra Homnæs. Da var imidlertid Peter fremdeles gift med Mathea. Sistnevnte dør 7.1.1798 og i nevnte Ministerialbok anføres 62,5 år og langvarig sykdom. Det står også noe om Peter Rasch som jeg behøver hjelp til å tyde. Står det noe om forsvunnet? Peter skal ha dødd i 1799. Hverken Ovenstad eller Hirsch har noen anmerkninger på Peters rulleblad om utenomekteskapelige forhold. I Beitstad boka bind III nevnes en Kristianna Pedersdatter som blir født i 1766 med far Peter Rasch. Denne fødselen finner jeg ikke i kirkebøkene. En Kristianna Pedersdatter gifter seg med husmann Lars Olsen i 1798 (Ministerialbok Beitstad 1722-1815).
Er det den Peter Rasch som gifter seg med Mathea Sophia Maaneschiold som er far til disse to uekte barn? Kan teksten ved Matheas begravelse bidratil å besvare dette? Takknemlig for allle opplysninger vedrørende kaptein Rasch.
Mvh Jan t
Min IPad tillater ikke bruk av lenker

Svar

Gå tilbake til «Steinkjer»