Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj10695
Innlegg: 6
Registrert: 22. januar 2010 kl. 21.03
Sted: Fetsund

Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av gj10695 » 12. oktober 2010 kl. 22.50

Min onkel Peder Sjøvold skal i følge hans etterkommere, komme fra ett sted benevnt "Sjøvold" i nærheten av Trondheim. Han giftet seg i 1942 i København med min tante som da het Gunvor Odding og var konfirmert i Melhus i 1936. Både min onkel og tante er nå borte men vi vil gjerne finne hans røtter og han far skal vissnok hatt navnet Lasse. Google-søk har rettet blikket mot Malvik men jeg vet ikke om det er riktig. Hilsen Kjell Odding

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 13. oktober 2010 kl. 10.04

Hei

Vet du i hvilken kirke eller noen annen plass de ble viet i København?
Vet ikke hans barn heller hvor han kom fra?
Kirkevergen hvor han ble begravet kan muligens opplyse hvor han kom fra.

Mvh
Marit

Geir Edvard Lyng
Innlegg: 120
Registrert: 7. desember 2004 kl. 22.37
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av Geir Edvard Lyng » 13. oktober 2010 kl. 11.27

Malvik bygdebok bind II side 508.
"Sjøvold gnr 55/39"
Bruker i 1900 Peder Andersen Stugguberget, gift i 1862 med Gurine Olsdatter Halvorsplass. Familien tok navnet Sjøvold. Gift 2. gang med Anne Olsdatter.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=310#ovre
Barn:
Ole Christian
Siri
Anna
Andrea
Olina
Anders
Pouline
Gustav
Sivert - blir gift med Kristine Fyhn, Danmark

Finner ingen Lasse.

Malvik bygdebok bind Ia side 476:
Sjøvold gnr. 14/2
Her finner jeg ingen navn som stemmer med din etterlysning.

mvh
Geir E. Lyng

gj10695
Innlegg: 6
Registrert: 22. januar 2010 kl. 21.03
Sted: Fetsund

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av gj10695 » 14. oktober 2010 kl. 3.10

Nei dessverre finnes ikke mer informasjon enn det jeg har lagt inn. Jeg er enig i at det må finnes en gravstein med f.eks. en fødselsdato og dessuten vil jeg tro at det må være mulig å finne noe relatert til emigrasjon.
Kan det tenkes at det finnes et annet Sjøvold, Sjøvolden, Sjøvoll eller noe slikt i omlandet til Trondheim? - Malvik har det eneste Sjøvold jeg har funnet men jeg er ikke kjent i Trøndelag.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 14. oktober 2010 kl. 9.10

Hei

Ser det finnes navn på både hans barn og barnebarn på Geni.com så hvorfor ikke ta kontakt med dem og spør om de har dato for fødsel og død på ham :wink:

Lykke til.

Mvh
Marit

gj10695
Innlegg: 6
Registrert: 22. januar 2010 kl. 21.03
Sted: Fetsund

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av gj10695 » 15. oktober 2010 kl. 2.03

Det er nok vi som har lagt inn det som ligger på geni.com - der er det ingen forhistorie til Peder Sjøvold

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av dn23027 » 15. oktober 2010 kl. 3.15

Det er en Peder døpt i 1904 med far Johan Pedersen Sjøvold, bosatt Moan, men han er kanskje født for tidlig til å være onkelen din (?), og faren heter jo heller ikke Lasse.

Det er ikke sikkert han ble født på Sjøvold selv om han har det navnet,- det kan jo være tatt pga en av foreldrene kanskje har tilknytning til gården. På samme måte som denne Peder født 1904 på Moan..faren heter jo Sjøvold, men bor ikke der, dåp nr 17: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52

Jeg har lett etter Peder i alle Malvikbøkene frem til personvernsperringen 1929, fant kun denne ene. Kanskje det kan være lurt å tråle bøkene for de nærmeste områdene også. Dessuten ga ikke bygdebok- informasjonen du fikk noe om hvem barna på Sjøvold giftet seg med,annet enn Sivert, og om en av dem kan være forelder til "din" Peder (han kan jo være oppkalt etter bestefaren). Ble noen av jentene gift med en Lasse?

Mvh
Linda W

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 15. oktober 2010 kl. 8.56

Kjell Odding skrev:Det er nok vi som har lagt inn det som ligger på geni.com - der er det ingen forhistorie til Peder Sjøvold


Hei igjen
Da har vel hans barn oversikt over gravstedet hans slik at en dato eller fødselsår kan skaffes.
Litt enklere for oss som leter når vi har et årstall.

Kan også være at faren het Lars, mange "Larser" blir kalt Lasse.


Mvh
Marit

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Innlegg: 4288
Registrert: 6. januar 2005 kl. 19.44
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 15. oktober 2010 kl. 9.21

Kanskje et skudd i blinde, men prøver. På garden Sjøvold i Lødingen i Nordland finner jeg en Lars født i 1886, er født i Rennebu i Sør Trøndelag.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=575#ovre

Kan han ha flyttet senere og giftet seg og blitt far til Peder?
Som sagt usikkert, men hvis det finnes bygdebok for Lødingen kan det kanskje sjekkes om denne familien er omtalt der.

Marit

gj10695
Innlegg: 6
Registrert: 22. januar 2010 kl. 21.03
Sted: Fetsund

Re: Søker Peder Sjøvold som flyttet til Danmark

Legg inn av gj10695 » 15. november 2010 kl. 2.27

Hei igjen - jeg er veldig takknemlig for forsøk på hjelp. Jeg vet ikke hvorfor barn og barnebarn av Peder Sjøvold så totalt mangler kunnskaper om ham, kanskje det kan ha noe med saken å gjøre at han og min tante dro fra Norge til Danmark og giftet seg i 1942 - det skjedde mye på den tiden.

Jeg gjorde et søk på Statistisk sentralbyrå og fant 238 personer som heter Sjøvoll og 393 som heter Sjøvold og som bor og lever i Norge i dag. Jeg vil tro at samtlige av disse har slektsmessig opprinnelse fra et sted, en gård eller lignende som het Sjøvoll/Sjøvold. Men som det er sagt, det finnes en gravsten i Danmark og den må ha påskrift - danskene må i det minste finne en fødseldato.

Takk for hjelpen - kommer tilbake hvis jeg får mer å gå etter.

Hilsen Kjell Odding

Svar

Gå tilbake til «Malvik»