Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn17650
Innlegg: 14
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.30
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av dn17650 » 19. august 2004 kl. 22.43

Jeg prøver å finne ut litt mer om den siste ferjemanne ved Tanemselva og hans kone. I Klæbuboka står det at Jon Odin Knutsen Bye, f. 1865, kommer fra Inderøy. Og Ingeborg Jonsdatter Eggen, f. 1868, var fra Selbu. Jeg har til nå ikke kunnet følge opp disse data.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette evt. komme med forslag/fakta? Hvor kommer de egentlig fra og hvem var deres foreldre?

Mvh
Ørjan Gundersen

Carsten Schanche

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Carsten Schanche » 4. oktober 2004 kl. 22.31

Du finner Jon Odin Knudsen i FT 1865 og 1875 for Inderøy sammen med sin ugifte mor Pauline Johannesdtr. og hennes foreldre.

Finner i 1875 i Selbu ei Ingeborg Johansdtr. Egodden f.1868 med sine foreldre. Det kan jo være en kandidat.

Anders Lauglo Gjervan
Innlegg: 138
Registrert: 29. november 2004 kl. 22.17
Sted: VIKHAMMER

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 4. oktober 2004 kl. 23.49

Det er nok den riktige Ingeborg som foreslås i innlegget over. I Selbu bygdebok bind 7, side 370 er oppgitt følgende under Eggabrottet(Brottet) en husmannsplass under Eggaodden :
Ingeborg Torstensdtr. Eggen f. 1830 d. 28.05.1917 gift 1856 med Johan Olsen Høgåssanden f. 1831, død 07.03.1918 drev Brottet fra 1862 til 1924.
Som barn nr 6 hadde de Ingeborg f. 1868, død 1944 gift med John Knutsen By fra Inderøy f. 1865, død 1941, bodde på Elvplassen Klæbu. Barn : Pauline f. 1887, Johannes f. 1890, Kirstine f. 1893, Pauline f. 1897, Ole f. 1899, og Ingeborg Marie f. 1907.
Mvh Anders

Brukeravatar
dn17650
Innlegg: 14
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.30
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av dn17650 » 7. oktober 2004 kl. 23.09

Takker så mye til dere begge! Nå har jeg noe å jobbe videre med.

Hvem er så far til John Odin? Går ut for at han er et uekte barn, men kan faren hete Knut By? I så fall, fantes det noen fra Inderøy som hette det på den tiden?

Mvh
Ørjan Gundersen

Ruth Hauge

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Ruth Hauge » 21. oktober 2004 kl. 1.17

Hei! Jeg leter selv etter min mormor og hennes aner. Hun het Pauline Bye. Var nok født i slutten av 1890-åra. Kan muligens være datter av Ingeborg og John K. By. Ser der er en Pauline f. 1897, og har tiligere funnet samme fam. ved søk i folketellinger. Kan vi muligens være i samme slekt. Mormor fikk min mor Agnes utenfor ekteskap.
Pauline ble aldri gift.Vet det finnes slekt av mor, men husker ikke navn. Møtte noen av dem en sommer de kom på besøk på Møre, hvor mine foreldre bodde. Skal høre om noen av mine søsken husker noe. Er av felles interesse.Hilsen Ruth

Brukeravatar
dn17650
Innlegg: 14
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.30
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av dn17650 » 21. oktober 2004 kl. 13.54

Hei Ruth!
I Klæbuboka Bind II står ikke Pauline f. 1897 oppført. Men hun er nevnt i Selbuboka Bind VII side 370. Opplysningene om at det finnes en 6. gren var for meg veldig overraskende. Etter som Pauline f. 1897 ikke var nevnt i Klæbuboka.

3. juli 1995 ble det arrangert et slektsstevne for etterkommere av Jon Odin Bye og Ingeborg Eggen. Der var ikke Pauline f.1897 nevnt. Jeg var ikke med på dette da jeg befant meg på en annen kant av landet. Men jeg mener at det var personer fra samtlige 5 grener på det stevnet.

Så det har vært av interesse å høre hvor Pauline f. 1897 flyttet og bosatte seg.

Jeg stammer fra Pauline f. 12.01.1887 gm. Arnt Gunnarsen Gundersen f.17.08.1890
Mvh Ørjan

Ruth Hauge

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Ruth Hauge » 23. oktober 2004 kl. 2.43

Hei Ørjan!
Har lett og lett i folketellingene, men finner bare den ene Pauline f.1887. Finner henne som tjenestepike i Klæbu i 1900. Er litt rart den P. fra 1897 ikke er nevnt. Kan hun ha blitt satt vekk? De andre barna er nevnt med foreldrene, bare ikke disse to. Vet min mormor Pauline var skjel-øyd, men det var vel liten grunn til å sette barnet bort av den grunn....
Jeg har tidligere opplysninger om en Pauline på Oksaal og en på Folen.
Det jeg er sikker på er at min mormor aldri ble gift. Hun takket nei til morfar to ganger.
Er hun som er nevnt i Selbuboka gift?
Venter på opplysninger fra kirkekontoret på Inderøy. Finner de noe, skal du få vite det.
Hilsen Ruth

Brukeravatar
dn17650
Innlegg: 14
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.30
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av dn17650 » 24. oktober 2004 kl. 19.41

De eneste opplysningen som står i Selbuboka er fødselsåret.
Mvh Ørjan

Brukeravatar
dn17650
Innlegg: 14
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.30
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av dn17650 » 24. oktober 2004 kl. 19.49

Hei igjen! Jeg har faktisk et par bilder av Pauline f. 1887 på min hjemmeside. Kanskje du kan se noen likheter med henne og din mormor? Klikk på linken : "Her er forfedrene til min farfar John Olav Arntsen Gundersen".
Du finner hjemmeside min her:

http://home.broadpark.no/~ogunders/

Mvh Ørjan

Ruth Hauge

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Ruth Hauge » 25. oktober 2004 kl. 2.00

Hei Ørjan!
Tusen takk! Er slett ikke umulig at det er rett familie. Har studert bildene, og da min mann kom inn døren, spurte jeg ham om han kunne se hvem hun lignet på. Svaret kom kontant; Din mor! Skal imorgen undersøke litt mere. Så du hører nok fra meg igjen!
Hilsen Ruth
PS. Jeg er forresten døpt Ruth Pauline.

Ruth Hauge

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Ruth Hauge » 4. november 2004 kl. 1.11

Hei igjen, Ørjan!

Etter å endelig fått snakke med kirkevergen i Orkdal, har jeg fått vite at min mormor het Jenny Pauline Johansdtr Bye av Inderøy, f. 1899.
Prøver nå å lete etter opphavet. Merkelig om det ikke er samme slekten, for der er stor likhet, særlig kinnben og øyenparti. Det er noe som går igjen i vår familie. Ser det til og med hos mitt yngste barnebarn.
Skal se om jeg finner ut noe mer.

mvh
Ruth

Brukeravatar
dn17650
Innlegg: 14
Registrert: 8. desember 2004 kl. 20.30
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av dn17650 » 6. november 2004 kl. 10.00

Hei Ruth!
Ser at du er på sporet av noe nå. Sjekket FT 1900 og finner der en Jenny J. By f. 16.9 1899 fra gården Hammer, Inderøen herred. Der står hun oppført med foreldrene John J og Oline J. Er dette den rette Jenny (Pauline)?
Fikk du forresten opplysninger ang. hennes foreldre av kirkevergen i Orkdal?

Mvh Ørjan

Ruth Hauge

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Ruth Hauge » 6. november 2004 kl. 13.36

Hei Ørjan!
Det var Jenny Pauline jeg i første omgang lette etter. Har nå sendt forespørsel til kirkekontoret i Inderøy om de kan finne ut om kandidaten over er døpt Jenny Pauline. Blir spennende !
Lykke til med dine undersøkelser!

mvh
Ruth

Tor-Odd Vist

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Tor-Odd Vist » 22. april 2005 kl. 16.12

Hei Ørjan!
Skal prøve å svare på nettet.
Denne Jenny Pauline Jonsdtr. Bye,f. 19.09.1899 i Inderøy var datter av Jon Johannesen By, f. 1859 og Oline Rebekka Jørgensdtr. f. 1859. Dette iflg. kirkeboka (730.A10). Kan vel dermed ikke ha noe med John Odin å gjøre.

Mvh Tor-Odd

Ruth Hauge

Re: Jon Odin Knudsen Bye / Ingeborg Jonsdatter Eggen - Klæbu

Legg inn av Ruth Hauge » 22. april 2005 kl. 23.38

Hei Tor-Odd!

Tror Ørjan også har funnet ut det.
Jenny Pauline er min mormor. Grunnen til at jeg ble innblandet, er at jeg kun kjente mormor som Pauline Bye. Nå har jeg fått en god del opplysninger om hennes familie, men mangler navnet på Oline Rebekka sin mor, hvor hun er fra, fødselsår m.m. Hennes far het Jørgen Jørgensen.
Har du tilgang til de opplysningene, ville det være fint.

Står det forresten Jon Johannesen i kirkeboka? Har fått opplyst at hans far het Jon.

På forhånd takk!

Svar

Gå tilbake til «Klæbu»