Ane Hansdatter Willmann f.1752 på Wiggen i Børsa (Viggja)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Torkild Knudsen

Re: Ane Hansdatter Willmann f.1752 på Wiggen i Børsa (Viggja

Legg inn av Torkild Knudsen » 21. januar 2007 kl. 1.38

Er det kjent hvor det ble av Ane Hansdatter Willmann født 1752 på gården Wiggen i Børsa (Viggja)? Hennes foreldre var Hans Jensen Willmann f.1708 på Tostensgarden Wiggen og Anne Olsen Wiggen f.1714 på Jensgarden Wiggen
Grunnen til at jeg er interessert er at det var en Ane Hansdatter f.ca.1754 som var gm Anders Simensen Øver Stokkan på Melhus.

Det ser ut til å være et begrenset antall personer med navnet Ane Hansdatter som er født i området rundt 1754. Oppkallingsmessig passer det også svært bra med denne Ane Hansdatter Willmanns slekt.

Anders Simensen Stokke hadde følgende barn: Siri, Anne, Simen, Lars, Hans, Kari, Ingri(Ingeborg), Mali. Av disse ble Anne gm lensmannen på Leinstrand Anders Iversen Skjetlein og Ingeborg ble gm broren Mentz Iversen Skjetlein. Jeg vet at Ingrid blir benevnt Ingeborg seinere (hun er en av mine tipper).

Da passer det godt at dattera Anne Andersdatter er oppkalt etter sin mormor Anne Olsdatter Wiggen og Ingeborg Andersdatter er oppkalt etter sin morfars mor ,som var Ingeborg Sjursdatter Haugen f.ca.1671.

Dette er bare hypoteser i mangel på andre kandidater i nærområdet i Melhus og omegn. Jeg håper noen vet hva som er det riktige. Uansett så er jo Viggja ikke spesielt langt fra Melhus så det er jo ikke så veldig usannsynlig at dette kan stemme.

Er det noen som har noe kjenskap til Willmann-slekta som kan hjelpe?

Gunnar Husby Gundersen
Innlegg: 392
Registrert: 29. desember 2004 kl. 21.27
Sted: LODDEFJORD

Re: Ane Hansdatter Willmann f.1752 på Wiggen i Børsa (Viggja

Legg inn av Gunnar Husby Gundersen » 27. desember 2011 kl. 18.09

Hei

Fant dette da jeg Googlet Hans Jensen Villmann:

På slektstavla for Willmann-slekta, står det riktignok at Ingeborg Pedersdatter Villmann kom fra Sverige til Røros, deretter til Singsås. Og at hun giftet seg med Hans Jensen Digerås. Pga. at Ingeborg var av adelslekt, tok Hans etternavnet Villmann.

Min far sa at dette var tull, så jeg gjorde en reasearch på nettet og fant ut at hun het Ingeborg Pedersdatter Viggen og giftet seg med Hans Jensen Villmann Digre. Så lette jeg meg oppover i stamtavlen til Hans. Jeg fant ut at faren, Jens Jonsen Villmann Digre også hadde Villmann til etternavn. Jens hadde blant annen vært på Singsås med to sønner og banket opp folket der. Og etter det, tok han og barna navnet Villmann. Men man kan jo aldri være helt sikker på det man finner...

Vennlig hilsen Evelyn Willmann.


Mvh
Gunnar

Svar

Gå tilbake til «Skaun»