Ole H Handberg - et øyenvitnes beretning vedr. hans drukning

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
gj11703
Innlegg: 124
Registrert: 21. november 2010 kl. 19.08
Sted: KYRKSÆTERØRA

Ole H Handberg - et øyenvitnes beretning vedr. hans drukning

Legg inn av gj11703 » 17. august 2014 kl. 15.14

Ved gjennomgang av en bunke brev etter lensmann Karl Kaald Hassel i Hemne (1876-1954), kom jeg over et brev fra en Ragnvald Hansen, datert 03.08.1897, "Børsen".

Han skriver blant annet følgende:

"Jeg er bleven noget længere end meningen oprindelig var; men grunden dertil er et ulykkestilfælde med en af mine bedste venner Ole Handberg. Vi var tænkt os ivei for at fiske lidt op i Laugen; men først måtte vi ned i elven for at bade. Ole var først færdig med afklædningen og var kommen udi vandet; men idet jeg så efter han, opdagede jeg at han gjorde slige fortvilede bevægelser både med hænder og fødder, at jeg forstod øieblikelig, det måtte være noget galt på færde. Jeg råbte da til ham, at han måtte se til at holde sig op noge øieblikke endnu, og jeg skulde komme med gjælp. Jeg fik øieblikkelig fat i en stang eller rettere en lag fjæl, som jeg rakte ud til ham, men med dettsamme sank han og elven var uklar og grå, så det var umuligt at se noget. Jeg forsøgte at dukke efter ham; men det vilde ikke lykkes at få fat i ham. Jeg havde altså intet andet at gjøre end gjør alarm efter folk. Endelig lykedes det at få ham op; men forsent; han var død."

Historien bekreftes i kirkeboka for Børsa. Se øverste linje:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4380&idx_id=4380&uid=ny&idx_side=-198

Jeg vet ikke om omstendighetene rundt drukningen er kjent fra før eller ikke, og har heller ingen opplysninger om de involverte ut over dette. Håper allikevel at dette kan være av interesse for noen.

Gunnar Husby Gundersen
Innlegg: 392
Registrert: 29. desember 2004 kl. 21.27
Sted: LODDEFJORD

Re: Ole H Handberg - familie i Børsa

Legg inn av Gunnar Husby Gundersen » 18. august 2014 kl. 11.45

Hei

I Børsaboka bind 1 side 190 er foreldrene og søskene til Ole omtalt:

Sitat:
Ingeborg, f. 1846, d. 1874, g. 1866 m. enkemann Hallvard Ivarsson Nord-Flå i Melhus, født på Engan i Flå 1830, dit han seinere flytta igjen. Fra 1868 og til Ingeborg døde, budde familien her, her barna seinere vart oppfostra.
Barn:
Martin, f. i Melhus 1867, d. 1940, tok over bruket.
Berit, f. 1869, g.m. enkemann Arnt Monsson Løvseth, Æle.
Ola, tvilling, f.1871, d.1897.
Gurine, tvilling, f. 1871, g. 1899 m. Peder Hansson Langlete i Haltdalen.


Mvh
Gunnar

Svar

Gå tilbake til «Skaun»