Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 2. juni 2022 kl. 15.08

I Melhusboka 2 s 142 er Rasmus Rasmussen på Mosstien omtalt. Han skal være født ca 1782 og dreiv Mosstien fra 1814 og i over 30 år, så det kan jo umulig ha gått alle hus forbi.
Nei, hans kone og barn er jo listet opp i boken, men jeg skulle så gjerne visst hvor han kom fra. Det spørres der om han kom fra Horg, fra Mo. Og hvor er så dét? Jeg har allerede søkt gjennom alle Horgbøkene uten å finne en Rasmus med far Rasmus født ca 1782 pluss minus. 

Han skal ifølge et slektstre av en dna match av meg ha hatt en datter, Mari, født ca 1810, som giftet seg til Nordland. I hennes vielses notat, fra Melhus, står det at faren er Rasmus Rasmussen Moe. Er dette samme mannen? 
Omtalen i Melhusboka 2

Mari Rasmusdatters vielse i Melhus juli 1832

 
 
 
Sist redigert av Trine Irene Bjarkøy den 6. desember 2023 kl. 14.59, redigert 1 gang totalt.

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Rasmus Rasmussen til Mosstien 1814, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 6. desember 2023 kl. 14.14

Jeg kommer tilbake til han her stadig vekk uten å bli klokere.

Det eneste stedet så langt jeg har hans fødselsår fra er dødsnotatet fra 1861 da han er oppgitt å være 77 3/4 år. Det skulle gi fødselsdato høsten 1783. Siden han giftet seg i 1810 er det vel lite sannsynlig at han er født etter 1792. Og andre veien er det vel lite sannsynlig at det er mer enn 10 år feil. Så han er sikkert født 1773-1792. Men hvor??

Jeg har søkt gjennom bygdebøkene for Melhus, Buvika, Skaun, Hølonda, Horg mm uten å finne noen ledetråder. 

Hans sønner heter:
Rasmus, f 1816, levde opp, ble skredder.
Jon, f 1819, vokste opp, ble husmann, flyttet til Brønnøy i 1863 med kone og barn.
Johan f 1823, død 1845. Morfaren het Johan så navnet kan komme derfra. 
Hallvard, f 1826 og 1828, begge døde som små barn. 

Basert på dette tenkte jeg det er mulig at Rasmus' far het Rasmus Jonsen eller Hallvardsen.
Litt googling på det navnet (dvs folketelling 1801) ledet meg til Hølonda der navnene Rasmus Jon og Hallvard er brukt en hel del på f.eks. Gaustad og Grøtan:
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... 1?page=487 

Det virket voldsomt lovende da forbindelser til Horg står i kø her. Og på Horg og Støren har jeg familie, så der kunne hunden ligge begravet..

Men atter har jeg kommet til kort. Har tittet gjennom konfirmasjonsnotater for Hølonda, Melhus, mm men finner ingen passende kandidat noe sted.

Skifteprotokoll fra Melhus/Gauldal for ca 1860 synes ikke være digitalisert heller.

Så jeg har oppsummert ingenting. 
Veldig takknemlig for innspill. 
 
 

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 7. desember 2023 kl. 12.41

Jeg fant en god fars-kandidat for ham på Bakløkken II under Midtlyng i Horg.
Rasmus Jonsen f 1751. 
Hans far igjen het Jon Rasmussen f 1720 på Løvåsen i Horg og var sønn av Rasmus Pedersen (f ca 1670) som kom fra Losen i Melhus til Løvåsen i Horg rundt 1700. 

Men denne Rasmus Jonsen f 1751 giftet seg i nettopp 1783, 21. aug, med ei Kari Arntsdatter Horrig (som jeg ennå ikke vet hvem er). Det passer jo elegnt med at "min" Rasmus ble født høsten 1783. Men det er ikke notert at dette paret fikk en sønn den høsten. Den første som er notert i bygdeboken er Joen, født 1788. Pussig at det skulle gå fem år før de fikk barn, men det er jo godt mulig av mange årsaker. 
Det er jo også mulig at denne Rasmus Jonsen f 1751 fikk et barn utenfor ekteskap omtrent rundt den tiden han giftet seg. Det har jeg sett skje flere steder tidligere. Men da kan jo det barnet ha vært født/døpt i hvilket som helst kirkesogn i noen mils omkrets. 

"Min" Rasmus (1783) sin første datter het Marie, og det var vel statistisk sannsynlig at det var oppkalling av hans mor. Rasmus og konen Siri har IKKE overtatt hennes familiegård, så en oppkalling derfra er ikke nødvendig. Siris mor var Kirsti, som også er tilfelle med Rasmus' datter nr to. 

Om denne Rasmus er født utenfor ekteskap så er det kanskje mulig at han har oppkalt sin første datter etter en fostermor også.. Bare tenker høyt her..

Horg 2 s 244, Bakløkken II under Midtlyng 

 

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 7. desember 2023 kl. 12.42

Rasmus 1783 var soldat da han giftet seg i 1810. Kan noe identifiserende finnes om ham i militære kilder?

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 7. desember 2023 kl. 15.28

(( Helt feil, se vekk fra: Fant en sønn, Ole, født til Rasmus 1751 og kona Kari Arntsdatter, kalt Ole av alle mulige ting, døpt 26. sep. 1783, altså én mnd etter de giftet seg. 
https://media.digitalarkivet.no/view/2402/119 Se 14. sønd etter Trin, høyre side. ))


Første kjente barn er nok Kari f 1786, så fulgte Jon f 1788 og Gjertrud f 1792. 

Karis dåp: 
https://media.digitalarkivet.no/view/2402/123 Siste innslag hø side. Fadderne er:
*Esten Skoleholder (Olsen Bordal / Soknedalen) f 1753. Han var gift med Eli Jonsdatter Spjeldet / Støren, og hun var enke etter Anders Torstensen Midtlyng (1747-1781). Anders 1747 fetter til Rasmus Jonsen f 1751. Så fadder Esten representerte Rasmus' fetters familie, kan man strekke det til. Omtalt som en streng skoleholder i Horg 2 s 219, Flåtten, Midtlyng. 
*Marit Midtlyngen som kan være kona til Erik Torstensen Midtlyng f 1749. Erik er bror til Anders Torstensen og så også fetter til Rasmus Jonsen 1751. Der er sikkert andre kandidater for hvem Marit er. 

Jons dåp i 1788:  
https://media.digitalarkivet.no/view/2403/35 23. sønd p Trin, høyre side. Fadderne er:
*Lars Midtlyngen og *hans kvinne. 
Dette kan være Lars Larsen Midtlynge f 1730 og kona Randi Jonsdatter Valdum f 1728. 
Jeg har ikke sett en åpenbar forbindelse til Rasmus Jonsens familie med disse to, men de var nære naboer og er listet sammen i 1801-tellingen:
Se personer 10, 11 og 12:
1801-telling Midtlyng 

Gjertrud (fylles på etter jobb i dag)




 
 
 
Sist redigert av Trine Irene Bjarkøy den 14. desember 2023 kl. 10.21, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Andreas Kallstad
Innlegg: 59
Registrert: 4. desember 2023 kl. 19.00
Sted: Oslo

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Andreas Kallstad » 12. desember 2023 kl. 10.39

Hei Trine,

Jeg har prøvd å søke litt rundt på denne, og ikke lett å bli klok på.

I det ene innlegget ditt nevner du at faren til Rasmus kanskje het Jonsen eller Hallvardsen, men jeg er ganske sikker på at Hallvard-gutta er oppkalt etter morssiden her også. Faren til kona Siri het Johan Hallvarsen, og faren hans igjen Hallvar (i følge bygdeboka). Det kan se ut som om Kirsti, Johan og begge Hallvardene har fått navn fra morssiden. John og Marie er kanskje fra Rasmus sin egen side, som du selv sier.

Jeg prøvde også å gå opp Rasmus Johnsen Midtlyng-sporet, skummelt hvor godt han passer inn, men fant heller ikke noe her.

Ved å følge folketellingen i 1801 har jeg funnet en kandidat det kanskje kan være interessant å se nærmere på. Jeg fant nemlig en Rasmus Rasmussen f. 1781 (beregnet). Logerende, ugift, skredder. Sønnen til Rasmus Rasmussen Moe er også skredder. Ikke nok med det, han er logerende hos Jon Nielssen, som selv er "national landværn soldat". Kanskje litt søkt, men kan det være her han fikk ideen om å bli soldat? Det eneste som IKKE passer så godt, er at han bor på Inderøy, Nord-Trøndelag. 007 Rasmus Rasmussen - 0009 Undersager - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1729P Inderøy prestegjeld - Digitalarkivet

Jeg fant også dette håndtegnede kartet av Øye gaard, som viser både Laberget og Jeriko, fra Siri sin side av familien. Øy gd - Norsk Folkemuseum / DigitaltMuseum

Vennlig hilsen,
Andreas
 

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 12. desember 2023 kl. 11.33

Du verden :-) Tusen hjertelig takk. Jeg tenkte at jeg satt og skrev ut i det tomme universet :-D

Du har helt rett. Jeg hadde sett forbi at hans svigerfar var Johan Hallvardsen. 
Så da er vi tibake til Jon / Rasmus og Marie som mulige foreldre.

Ja, han Midtlyng er en besnærende kandidat, men jeg finner ingen dåp i kirkeboken. 

Og han på Inderøy har jeg absolutt vurdert. Jeg har ikke lagt ham i søppelbøtten nettopp fordi han er en god kandidat, men jeg kunne ikke motivere meg til å gå løs på alt rundt ham, som kirkebøker mm på Inderøy. For der har jeg liten erfaring. 

Det er jo mulig det finnes noen inn- og utflyttinger registrert. Det kan jeg jo se etter (feks ut av Inderøy, inn i Melhus). Det der med skredder er jo et veldig godt hint. 
Rasmus på Midtlyng sin far var skomaker. Rasmus selv er bare omtalt som gårdbruker i 1801-tellingen. 

Jeg har altså dna-matcher fra to av Rasmus' barn, og de er delte matcher med andre matcher som jeg VET er fra Horg. Så jeg antar at Rasmus, eller kona Siri, har aner fra Horg. Derfor er Rasmus fra Midtlyngen interessant. Dessverre finner jeg foreløpig ingen forbindelser til min familie gjennom Rasmus på Midtlyngen. Så sånn sett kan jeg kanskje legge ham bort og vende meg mot inderøy. Huff :-D

Takk igjen!

Brukeravatar
Andreas Kallstad
Innlegg: 59
Registrert: 4. desember 2023 kl. 19.00
Sted: Oslo

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Andreas Kallstad » 12. desember 2023 kl. 11.50

Det er mye Rasmus i Inderøy ser jeg, og ikke veldig lett å nøste opp i de forskjellige familiene der.

MEN, jeg fant denne, som er interessant: Rasmus Rasmussen - Militærrulle 1788-1810 over Inderøy dragonkompani, hovedlegd og ungt mannskap - Digitalarkivet

Rasmus Rasmussen, i "Militærrulle 1788-1810 over Inderøy dragonkompani, hovedlegd og ungt mannskap". Her er han oppført som husmannssønn, 18 år. Dette er jo innenfor med tanke på din Rasmus vil jeg si. Han ville vært rundt 18 år i 1801. Artig detalj at høyde er inkludert. Han var ca. 160cm.

"Kilden omfatter "dragon-kvarterer" – dvs. gårder som hadde plikt til å avlevere mannskaper og hester til dragon-kompaniet. Geografisk omfattet Det inderøiske dragon-kompani nåværende Inderøy, deler av daværende Sparbu (nå del av Steinkjer kommune), og deler av Verdal. Siden mange gårder ikke hadde ansvar for å skaffe mannskaper til dragon-kompaniet, er det mange gårder som ikke er anført i kilden."
 
 

Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 108
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Re: Rasmus Rasmussen Moe, gift i Melhus 1810, f ca 1782, men hvor?

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 13. desember 2023 kl. 15.03

Jeg har blingset kraftig vedr Rasmus Jonsens barn. Ole, f 1783 er født til Rasmus på MIDTLI i Soknedalen, ikke Midtlyng i Horg..
Siden ingen andre har begynt å bruke tid på dette barnet skal jeg gå inn i innlegget der han omtales og redigere ham vekk så det ikke får bein å gå på. Til orientering. 
 

Svar

Gå tilbake til «Melhus»