Peder Jensen Wehn (f. 1790 d. 17 feb 1864)
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Peder Jensen Wehn (f. 1790 d. 17 feb 1864)
Er på utkikk etter informasjon om foreldrene til Peder.
Her er det jeg vet så langt (legger inn linker senere i dag):
-Han ble født på Vennagjerdet i Hølonda, døpt 25 dec 1790 i Horg kirke.
- Var på Rochstad gård på støren under tellinga i 1801.
- Giftet seg med Else Olsdatter Bones 5 april 1822
- Døde på Skolemoen, Støren 17 feb 1864.
- Barn jeg har funnet: Ole (1822-1907), Jens (1836-1918) og Iver født 1839.
- Ukjent mor
- Far er Jens Jonsen Grinden (f. 1758, d. 23 sep 1838 på Vehn, Hølonda.)
Mer vet jeg ikke foreløpig. Trenger litt hjelp videre.
mvh
Ronny Rødahl
Her er det jeg vet så langt (legger inn linker senere i dag):
-Han ble født på Vennagjerdet i Hølonda, døpt 25 dec 1790 i Horg kirke.
- Var på Rochstad gård på støren under tellinga i 1801.
- Giftet seg med Else Olsdatter Bones 5 april 1822
- Døde på Skolemoen, Støren 17 feb 1864.
- Barn jeg har funnet: Ole (1822-1907), Jens (1836-1918) og Iver født 1839.
- Ukjent mor
- Far er Jens Jonsen Grinden (f. 1758, d. 23 sep 1838 på Vehn, Hølonda.)
Mer vet jeg ikke foreløpig. Trenger litt hjelp videre.
mvh
Ronny Rødahl
Re: Peder Jensen Wehn (f. 1790 d. 17 feb 1864)
Hei
Peder Jensen Skolemo f.1790 i Horg
Död 17 /2-1864 på Stören.
Foreldre: Jens Pedersen Lundemo 1759-1838 og Ingeborg Olsdatter Gylöyen 1768-1810
Gift med Else Olsdatter Bones 1800-1889.
Hun var födt på Rognes.
Hennes foreldre var Ole Thomassen Bones og Marit Roalsdatter Refset.
Det er alt jeg har om disse.
Bör sjekkes mot kirkeböker
Hilsen Sissel
Foreldre: Jens Pedersen Lundemo 1759-1838 og Ingeborg Olsdatter Gylöyen 1768-1810
Hun var födt på Rognes.
Hilsen Sissel
Sissel skrev:Hei
Hun var födt på Rognes.
Hilsen Sissel
Joda, dette har også jeg sett, men jeg får det ikke til å stemme helt.
Hvis man ser på døde i Hølonda 1838 som er hvor Jens er oppgitt å være død:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Her er det kun en Jens som står oppført, Jens Jansen/Jonsen (#16), 80 år fra Vehn. Alder og fornavn stemmer, men etternavn stemmer ikke.
Ser man videre på bryllupet til Peder og Else så står brudgommens far navngitt som Jens Jonsen Grinden (#4)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
På tellingen i 1801 finner vi en Peder Jensen med mor Ingeborg Olsdatter:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=104#ovre
Så dette kan stemme bra.
Fant det jeg trengte om moren nå, men Jens er fremdeles interessant.
Har presten skrevet feil etternavn? Har ikke funnet dåpen til Jens enda, kanskje den kan vise noe. Man får lete litt videre.
Peders dåp i Horg 1. juledag 1790: (siden til høyre, rett over der det står Soknedal)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-38
Kjetil skrev:Peders dåp i Horg 1. juledag 1790: (siden til høyre, rett over der det står Soknedal)
Har du konfirmasjonen også?
Hei
Giftemålet du henviser til ser rart ut
Her står det
Peder ABSALONSEN Engen og Else Olsdatter Rönningen. ????
Far : Jens Jonsen Grinden
På andre siden står det
Peder Jensen og Else Olsdatter Bones.
Far: Jens Jonsen Grinden.
Samme far på disse to, men den ene er Absalonsen og den andre er Jensen....
Er nok feilskrevet av presten dette.
Sissel
Giftemålet du henviser til ser rart ut
Her står det
Peder ABSALONSEN Engen og Else Olsdatter Rönningen. ????
Far : Jens Jonsen Grinden
På andre siden står det
Peder Jensen og Else Olsdatter Bones.
Far: Jens Jonsen Grinden.
Samme far på disse to, men den ene er Absalonsen og den andre er Jensen....
Sissel
Ved ekteskapet mellom Peder og Else syns jeg det står at det er forloverne og ikke fedrene som er ført opp. Hvis du sjekker de andre brudeparene er det umulig at det er fedre ref. patronymikon
Grinden er trolig Soknesgrinden og jeg vil foreslå at Jens Jonsen grinden er Jens jonsen Øyen født i Kalvhagen under Nerøyen og senere gift med Kari Iversdatter Soknesgrinden
Grinden er trolig Soknesgrinden og jeg vil foreslå at Jens Jonsen grinden er Jens jonsen Øyen født i Kalvhagen under Nerøyen og senere gift med Kari Iversdatter Soknesgrinden
Konfirmasjonen ligger her. Peder Jensen Øvne, nr 16 øverst i kolonnen helt til venstre
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-172
Kjetil skrev:Konfirmasjonen ligger her. Peder Jensen Øvne, nr 16 øverst i kolonnen helt til venstre
Er vel #11?
- Else Berit Rustad
Sissel skrev:Samme far på disse to, men den ene er Absalonsen og den andre er Jensen....
Nei, det er ikke fedrenes navn som står nevnt - det er forlovernes. Se rubrikkoverskriften!
Mvh
Else B.
Denne Peder Jensen er altså iflg bygdeboka for Støren f 1790 og kom fra Vennagjerdet på Hølonda. Denne informasjonen var tilgjengelig for Per O Rød da han skrev Hølondboka, og han har tatt den med der. Han fant imidlertid ingen Peder hos Jens og Gjertru på Vennagjerdet f 1790, men derimot en Peder f 1796. Rød antok dermed at dette var den personen som havnet på Støren.
Alt tyder på at det siste er feil. Alle aldersangivelser på Peder etter at han kom til Støren peker mot at han var eldre. Han er 32 år ved giftermålet i 1822, 35 år ved folketellingen 1825 og han er 73 år da han dør i 1864. Alt dette peker mot at han var født omkring 1790.
Det viser seg imidlertid at Jens Vennagjerdet hadde en sønn Peder før sitt ekteskap med Gjertru. Jens var født i Horg (flyttet til Hølonda da han ble gift med hølondingen Gjertru), og det var Ingeborg Olsdatter på Gylløyen i Horg som han hadde dette barnet med. Det er denne Peder Jensen, altså trolig født på Gylland i Horg, som er referert i innleggene over. Ingeborg ble senere gift med Lars Nilsen på Rogstad i Støren, og Peder flyttet sammen med mor til Støren. Her ble han teltsom tiåring ved folketellingen 1801, og han konfirmerte seg under navnet Aune (nabogard med Rogstad) i den gamle Støren kirke i 1806. Jeg kan nevne at han ved folketellingen 1815 står som 24-årig tjenestedreng og soldat på Aune. Alt dette ser såre greit ut.
To spørsmål reiser seg: Hvis Peder Jensen aldri bodde på Hølonda; hvorfor har da bygdebokforfatter Hermann Aune skrevet dette i Størenboka? Jeg kan ikke finne dette i noen skriftlig kilde, så trolig må dette bygge på muntlig tradisjon, evt inskripsjon Peder selv kan ha gjort i en gammel Bibel e.l. HER MÅ DET FINNES EN KILDE SOM AUNE HAR HATT OG SOM IKKE JEG KAN FINNE!!
Dessuten: Hvis Peders mor het Ingeborg Gylløyen, og ikke Gjertru Grøtan/Venn, hvorfor kaller han da sin eldste datter Gjertru? Hadde det ikke vært mer naturlig at han kalte opp sin egen mor, evt svigermor? (Svigermor het forøvrig Marit)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12 (nederst til høyre)
Det er disse to spørsmålene som gnager meg med litt tvil rundt Peders herkomst, og som gjør at jeg ikke helt "tør" å stole på det jeg har funnet i primærkildene...
Alt tyder på at det siste er feil. Alle aldersangivelser på Peder etter at han kom til Støren peker mot at han var eldre. Han er 32 år ved giftermålet i 1822, 35 år ved folketellingen 1825 og han er 73 år da han dør i 1864. Alt dette peker mot at han var født omkring 1790.
Det viser seg imidlertid at Jens Vennagjerdet hadde en sønn Peder før sitt ekteskap med Gjertru. Jens var født i Horg (flyttet til Hølonda da han ble gift med hølondingen Gjertru), og det var Ingeborg Olsdatter på Gylløyen i Horg som han hadde dette barnet med. Det er denne Peder Jensen, altså trolig født på Gylland i Horg, som er referert i innleggene over. Ingeborg ble senere gift med Lars Nilsen på Rogstad i Støren, og Peder flyttet sammen med mor til Støren. Her ble han teltsom tiåring ved folketellingen 1801, og han konfirmerte seg under navnet Aune (nabogard med Rogstad) i den gamle Støren kirke i 1806. Jeg kan nevne at han ved folketellingen 1815 står som 24-årig tjenestedreng og soldat på Aune. Alt dette ser såre greit ut.
To spørsmål reiser seg: Hvis Peder Jensen aldri bodde på Hølonda; hvorfor har da bygdebokforfatter Hermann Aune skrevet dette i Størenboka? Jeg kan ikke finne dette i noen skriftlig kilde, så trolig må dette bygge på muntlig tradisjon, evt inskripsjon Peder selv kan ha gjort i en gammel Bibel e.l. HER MÅ DET FINNES EN KILDE SOM AUNE HAR HATT OG SOM IKKE JEG KAN FINNE!!
Dessuten: Hvis Peders mor het Ingeborg Gylløyen, og ikke Gjertru Grøtan/Venn, hvorfor kaller han da sin eldste datter Gjertru? Hadde det ikke vært mer naturlig at han kalte opp sin egen mor, evt svigermor? (Svigermor het forøvrig Marit)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12 (nederst til høyre)
Det er disse to spørsmålene som gnager meg med litt tvil rundt Peders herkomst, og som gjør at jeg ikke helt "tør" å stole på det jeg har funnet i primærkildene...
-
- Sted: STØREN
Sissel Holtet har helt rett. Peder Jensen er født i 1790 i horg. Uekte barn, far : Jens Pedersen lundemo. Mor: Ingeborg Olsdatter Gylløien. Ingeborg giftet seg lars Nilsen Rogstad fra Borstu. FT 1801 viser at Peder Jensen vokste opp på Rogstad.
I bygdaboka for Støren er han blandet sammen med en halvbror med samme navn som er født noen år senere.
Peder Jensen er tipp tipp oldefar til min samboer. Vi har en kiste på Skolemo som kommer fra Borstu på Rogstad.
har lett ganske mye i kirkebøkerne på denne Jens Pedersen Lundemo, kan ikke finne han født i Melhus. Det finnes en Jens Pedersen Engen f. 1761 på Støren som kun er nevnt i skiftet etter faren. Bygdeboka for Støren bind 3 under Olaplassen side 98. Mulig Jens Pedersen har flyttet til Lundamo ?
Vi har et orginalt soldatbrev som har tilhørt Peder Jensen, der står navnet som Peder Jensen Engen.
I bygdaboka for Støren er han blandet sammen med en halvbror med samme navn som er født noen år senere.
Peder Jensen er tipp tipp oldefar til min samboer. Vi har en kiste på Skolemo som kommer fra Borstu på Rogstad.
har lett ganske mye i kirkebøkerne på denne Jens Pedersen Lundemo, kan ikke finne han født i Melhus. Det finnes en Jens Pedersen Engen f. 1761 på Støren som kun er nevnt i skiftet etter faren. Bygdeboka for Støren bind 3 under Olaplassen side 98. Mulig Jens Pedersen har flyttet til Lundamo ?
Vi har et orginalt soldatbrev som har tilhørt Peder Jensen, der står navnet som Peder Jensen Engen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Frank Arne Gallavara den 26. desember 2012 kl. 11.15, redigert 1 gang totalt.
- Lars Lund
- Sted: SKI
Hei Frank-Arne. Mener du at Jens Pedersen f.1759 ikke er far til din Peder Jensen?
Horgboka B 1 s.474 er han - Jens - nevnt som sønn av Peder Nilsen Lundemo og hustru Kjersti Evensdtr.
Horgboka B 1 s.474 er han - Jens - nevnt som sønn av Peder Nilsen Lundemo og hustru Kjersti Evensdtr.
-
Hei lars !
Har ikke lest bygdaboka for Horg. Har lett en del etter Jens Pedersens opphav i kirkebøker, men du har sikkert rett angående Peder Nilsen Lundemo og hustru Kjersti Evensdtr.
Har ikke lest bygdaboka for Horg. Har lett en del etter Jens Pedersens opphav i kirkebøker, men du har sikkert rett angående Peder Nilsen Lundemo og hustru Kjersti Evensdtr.
Hei Frank!
Det originale soldatbrevet hørtes interessant ut. Har du tydet det og hva omhandler det i såfall? Skal jeg tippe at vi er rundt årene 1808-09 og at Peder Jensen var med i krigen mot svenskene ved Kongsvinger?
Det originale soldatbrevet hørtes interessant ut. Har du tydet det og hva omhandler det i såfall? Skal jeg tippe at vi er rundt årene 1808-09 og at Peder Jensen var med i krigen mot svenskene ved Kongsvinger?
-
Hei !
Han var 26 år i 1816 når han startet tjenesten i det Holtålske skiløperkompani. Han var ferdig med verneplikten i 1821, og ble overført til reserve landvern.
Han var 26 år i 1816 når han startet tjenesten i det Holtålske skiløperkompani. Han var ferdig med verneplikten i 1821, og ble overført til reserve landvern.