John Larsen Branem fra Melhus

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

John Larsen Branem fra Melhus

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 9. desember 2010 kl. 13.22

Jeg har dette innlegget inne på Digitalarkivets forum, men tillater meg å legge det ut her også:

John Larsen Branem var født 4/6-1836 på Branem i Melhus av foreldre Lars Olsen Haugen og Kirsti Nilsdatter Storrønningsbakken, og han vokste opp på plassen Branemsgjerdet.

Han fikk først to barn utenfor ekteskap med Guru Kristiansdatter Lundemo 1863 og 1866. I Melhus bygdebok står det ett sted at John flyttet fra plassen ca.1870 til Leinstranda, et annet sted står det at han ble gift med Pauline Olsdatter fra Ørlandet og bosatte seg der. I kirkeboka finnes det dessuten notert at John Larsen Branemsgjerdet i 1865 utflyttet til Kvikne!

I kirkebøkene for Ørlandet finnes en John Larsen fra Melhus innflyttet i 1868, til Østråt. Denne John fra Melhus gifter seg 25/6 1868 med Anne Pauline Olsdatter Fladnæs fra Ørlandet. Ved vielsen er hans far notert som Lars Andersen, og Johns alder avviker med etpar år fra det som er anført ovenfor.

Den 20/10-1868 får dette paret en sønn Ludvig som dør 29/5-1870. Senere finner jeg ikke paret på Ørlandet, men har gått ut fra at Anne Pauline dør tidlig.

Den 2/5 1870 gifter veiarbeider John Larsen Branem fra Melhus seg i Romfo kirke i Sunndalen på Nordmøre med Ingeborg Johnsdatter fra Fale i Sunndalen. Senere finner vi dette paret i Kristiansund, der John benevnes som stenarbeider. De får etterhvert fire barn. Ingeborg dør 26/9 1900, og John 27/8 1923, begge er gravlagt i Kristiansund.

Det jeg funderer på, er om den John Larsen som gifter seg på Ørlandet i 1868 allikevel er en annen enn John Larsen Branem, selvom bygdeboka sier så. Det er litt rart at han ingen steder i kirkebøkene for Ørlandet kalles Branem, og at faren kalles Lars Andersen, selvom dette jo kan være en feilskrift.

Jeg fikk et svar på Digitalforum med lenke til 1875-tellingen, der fremkom ytterligere ett barn i Kristiansund. Jeg fikk også lenke til lysingsprotokollen for Romfo i Sunndalen, der er John Branem oppført som ungkar og veiarbeider. Det skulle jo styrke min mistanke om at han ikke var gift tidligere og dermed at det er en annen John Larsen fra Melhus som opptrer på Ørlandet, og at bygdeboka tar feil.

Er det noen som sitter inne med oppklarende opplysninger om dette?

Mvh Harry A.

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: John Larsen Branem fra Melhus

Legg inn av dn04942 » 9. desember 2010 kl. 13.54

Du sier ikke noe om når Jon Larsen på Ørlandet er født, men at avviket er et par år fra 1836.

Jon Larsen Buan er født 1838 og hadde som far Lars Andersen Bolland.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 9. desember 2010 kl. 15.06

Ifølge den alderen som er oppgitt ved innflytting til Ørlandet og ved vielsen til Anne Pauline Olsdatter Fladnæs, skulle fødselsåret være 1838 eller 1839.

Jeg har også sett denne John Larsen Buan og fundert om om det kanskje var han som kom til Ørlandet.

Mvh
Harry A.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 9. desember 2010 kl. 18.49

Hei Torill

Nå fant jeg den bekreftelsen jeg lette etter!

I folketellingen 1900 finner jeg på gården Grindbakken i Bjugn John Larsen f. 1838 i Melhus og hustru Pauline Olsdatter f. 1838 på Ørlandet.

I 1910 finner jeg fortsatt dette paret på samme gården, nå som føderådsmann og -kone.

Så dermed kan vel fastslås at Melhus bygdebok tar feil når den sier at John Larsen Branem flyttet til Østråt og giftet seg der, ettersom han havnet i Kristiansund gift med Ingeborg Johnadatter og fins i folketellingene der både i 1900 og 1910.

Mvh
Harry A.

Svar

Gå tilbake til «Melhus»