Ole Larsen f 1794
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Ole Larsen f 1794
Etterlyser opplysninger om foreldre til Ole Larsen f,1794 i Støren.Ole L. kom til Foldereid først på 1800 ( rundt 1820)og har stor etterslekt i Nærøy.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Ole Larsen
Det ser ut til å være to mulige kandidater:
1: Ole Larsen Soknes, født 1793 av foreldre Lars Pedersen Soknes (1748-1827) og Marit Olsd. Spjeldet (1762-1835). Han er ikke nevnt i 1815, i følge Støren bygdebok bd. 3.
2: Ole Larsen Rogstad (Rogstadgrind), født 1792 av foreldre Lars Olsen Rogstad (fra Bjørgen) (1756-1840) og Anne Bersvendsd. (1756-1838 ). Han er oppgitt å være skredder og er nevnt i Støren 1815 (Støren bygdebok bd. 2).
Navn på Oles barn (oppkalling) kan kanskje si noe om hvem foreldrene var.
1: Ole Larsen Soknes, født 1793 av foreldre Lars Pedersen Soknes (1748-1827) og Marit Olsd. Spjeldet (1762-1835). Han er ikke nevnt i 1815, i følge Støren bygdebok bd. 3.
2: Ole Larsen Rogstad (Rogstadgrind), født 1792 av foreldre Lars Olsen Rogstad (fra Bjørgen) (1756-1840) og Anne Bersvendsd. (1756-1838 ). Han er oppgitt å være skredder og er nevnt i Støren 1815 (Støren bygdebok bd. 2).
Navn på Oles barn (oppkalling) kan kanskje si noe om hvem foreldrene var.
Det må være nr.1 I bygdebok for Nærøy b.5 står Lars Pedersen som far til Ole Larsen.
-
- Kontakt:
Da må du se i Støren bygdebok bind III. Lars Pedersen Soknes var gårdbruker i Nordstu soknes (side 242), og Marit Olsd. Spjeldet kom fra plassen Småvollan under prestegården (s. 116).
Nei, nå ble jeg interessert! Ole Larsen Soknes er min tippoldefar. Han fikk min oldefar - SpringvassHenrik (en skikkelig bygdeoriginal) - i 1818 med Elisabeth Saksryen. Så har jeg også fått opplyst at han fikk ei datter Siri i 1825 med Guri Olsdatter (begge barna "uekte"). Jeg har lurt mye på hvor det ble av Ole etter dette.
Da SpringvassHenrik kom til Buvika i 1845 hadde han etternavnet Løvset. Han opplyste en gang at hans far var Ole Larsen Løvseth "gaardmann fra Soknes i Støren". Det har vært antatt at dette var Løvset i Melhus, men nå ser jeg at det også er Løvset i Nærøy, så kanskje hadde han navnet derfra?
Da SpringvassHenrik kom til Buvika i 1845 hadde han etternavnet Løvset. Han opplyste en gang at hans far var Ole Larsen Løvseth "gaardmann fra Soknes i Støren". Det har vært antatt at dette var Løvset i Melhus, men nå ser jeg at det også er Løvset i Nærøy, så kanskje hadde han navnet derfra?
Hei Beklager at jeg ikke har sett ditt innlegg før.Ole Larsen er tippoldefar til min mann,Bjørn Valan.
Ole Larsen ble gift med Beret Nilsdatter f.ca 1810 i Leinstrand.Hennes far:Nils Hansen. De fikk åtte barn i Nærøy.
Send meg mailadr. så kan jeg sende deg flere opplysninger.
Bodil
Ole Larsen ble gift med Beret Nilsdatter f.ca 1810 i Leinstrand.Hennes far:Nils Hansen. De fikk åtte barn i Nærøy.
Send meg mailadr. så kan jeg sende deg flere opplysninger.
Bodil
Ja, jeg vil gjerne ha flere opplysninger!
Jeg har sluttet å legge ut mailadressen min (for å unngå "spam"), men jeg kan vel kamuflere litt:
arnsroe (også krøll'en) online.no
Mh
Arnstein
Jeg har sluttet å legge ut mailadressen min (for å unngå "spam"), men jeg kan vel kamuflere litt:
arnsroe (også krøll'en) online.no
Mh
Arnstein
Det ser ut som det er flere grener fra Ole Larsen
Hans sønn "springvass Henrik" er min tipp oldefar.
Min oldemor er fra Henriks første ekteskap. Hun het Anne, og ble oppfostret på Rønningen i Melhus
Hun ble gift SOKNES.
Flere opplysninger mail til [email protected]
mh
Bjørnar
Hans sønn "springvass Henrik" er min tipp oldefar.
Min oldemor er fra Henriks første ekteskap. Hun het Anne, og ble oppfostret på Rønningen i Melhus
Hun ble gift SOKNES.
Flere opplysninger mail til [email protected]
mh
Bjørnar
-
Hei
Denne lars Pedersen er søsken til en av mine aneslektninger fra Soknes. Jeg har ingenting under Lars Pedersen og Marit Olsdtr. Spjeldet. Er det mulig og kunne delt noe info om disse familiene fra Soknes.
Mvh
Tor Ole Grønvik
Denne lars Pedersen er søsken til en av mine aneslektninger fra Soknes. Jeg har ingenting under Lars Pedersen og Marit Olsdtr. Spjeldet. Er det mulig og kunne delt noe info om disse familiene fra Soknes.
Mvh
Tor Ole Grønvik
- Lars Lund
- Sted: SKI
Jei Tor-Ole!
Jeg sender deg på mail de forfedre jeg har registrert for Ole Larsen.
Hvis jeg da har funnet frem til riktig person.
Mvh Lars
Jeg sender deg på mail de forfedre jeg har registrert for Ole Larsen.
Hvis jeg da har funnet frem til riktig person.
Mvh Lars