Peder Pedersen Støb, f. ca 1788, oppgitt fødested Støren

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Hanne Lillian Hanssen
Innlegg: 85
Registrert: 7. juni 2014 kl. 19.12
Sted: Salsnes

Peder Pedersen Støb, f. ca 1788, oppgitt fødested Støren

Legg inn av Hanne Lillian Hanssen » 27. desember 2021 kl. 16.56

Min 4xtippoldefar Peder Pedersen Støb, født ca 1788, gift i Oslo med Gunild Marie Olsdatter fra Inderøy, har borgerbrev i Bergen som hjulmaker, sitter i tukthus i 1833 i Trondheim med førstegangsstraff i 6 måneder. Han oppgir der at han er født i Støren. Hvor pålitelig er slike innføringer, det er det eneste stedet jeg finner oppført fødested, og han bruker konsekvent etternavnet Støb, som jeg har antatt kommer fra Levanger/Skogn. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut om denne anen min faktisk kom fra Støren, eller om han var fra Levanger?

https://www.trondheimsbasen.no/TB-2018/ ... 23/#zoom=z

Mvh Hanne Hanssen, Salsnes. 
 

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Peder Pedersen Støb, f. ca 1788, oppgitt fødested Støren

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 28. desember 2021 kl. 7.50

Her er en Peder Pedersen f. 1788 med foreldre på Støb i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8455001618

Hanne Lillian Hanssen
Innlegg: 85
Registrert: 7. juni 2014 kl. 19.12
Sted: Salsnes

Re: Peder Pedersen Støb, f. ca 1788, oppgitt fødested Støren

Legg inn av Hanne Lillian Hanssen » 28. desember 2021 kl. 9.27

Det er denne mannen jeg har tenkt var min forfar, men jeg klarer ikke å finne en sikker link. Kom de flyttende fra Støren til Skogn/Levanger og tok navnet Støb? Jeg ser på myheritage at denne Peder Pedersen Støb i andre slektstre står oppført med en annen familie. Jeg sliter både med å finne ham døpt, og med å si med sikkerhet at denne Peder Pedersen Støb er den riktige.

Mvh Hanne
  

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Peder Pedersen Støb, f. ca 1788, oppgitt fødested Støren

Legg inn av Astrid Mollan » 28. desember 2021 kl. 13.12

Jeg tror det står født i Skogn, ikke Støren. Feil
 
 
Sist redigert av Astrid Mollan den 28. desember 2021 kl. 18.24, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Hanne Lillian Hanssen
Innlegg: 85
Registrert: 7. juni 2014 kl. 19.12
Sted: Salsnes

Re: Peder Pedersen Støb, f. ca 1788, oppgitt fødested Støren

Legg inn av Hanne Lillian Hanssen » 28. desember 2021 kl. 16.10

Dersom Peder er født i Støren, kan dette trolig være foreldrenes giftemål (Peder Pedersen og Olava Fastesdatter). De gifter seg i Soknedalen som visstnok tilhører Støren. (Siste oppføring på Soknedalen i 1783, jeg klarer ikke å lese stedsnavnene som står etter navnene deres).
Da er det likevel ikke usannsynlig at det er riktig at han er født i Støren, og at de flyttet til Skogn/Levanger. Dersom det ikke er tilfeldig at de har samme navn. 

Giftemål i Soknedalen 1783

I Busetnad  og folkeliv i Soknedal 2 finner jeg følgende oppført: Peder Pedersen Østhus (Øfsthus) og Olava Fastesdatter Gynnild. De flytter til Levanger, så det må være disse to som er foreldrene til min Peder Pedersen Støb, født i Støren, selv om jeg ikke har funnet fødselen hans i kirkebøkene.

https://www.nb.no/items/992ff52db618f5b ... edersen%22
 

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»