Ole Sandboe Hansen f. 1744 , sersjant ved Det Størenske komp

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn20645
Sted: MELHUS

Ole Sandboe Hansen f. 1744 , sersjant ved Det Størenske komp

Legg inn av dn20645 » 31. januar 2013 kl. 11.19

I " Bustad og Folkeliv i Soknedal" bind 2, side 72 blir Ole Sandboe f. i Våge Gudbrandsdalen og hans kone Kierstina Tronhus von Appelen f. i Våge Gudbrandsdalen først inderser på Fossum Sørbakken i Soknedal, fra 1791 eiere av gården. Den er fortsatt drevet av etterkommere etter disse to.

På folkemunne heter det:

"Slekta kom opprinnelig fra Vågå i Gudbransdalen med navnet Sandbu. Ole Hansen Sandbu kom til Soknedal gjennom en dramatisk hendelse. (ca 1790) Hans kone Kjerstin f. Tronhus var datter av Jens Tronhus som var meget velstående og hadde sitt sete på Ransverk. Var kaptein av rang i forsvaret. Beordret Ole Hansen til det Størenske kompani for å bli kvitt plageånden. Dette var imidlertid ikke nok for en natt rømte hans datter over fjellet til Bjørnør i Fosen til sin tante på morsiden og giftet seg der med sin Ole. På morsiden som hadde sine røtter oppe i N Trøndelag og som hadde noe adelig slekt (fon Appelen)"

Finner dem i Ft 1801

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8446002126

Noen som finner anene til disse to og kanskje kan bekrefte historien?

På forhånd takk. Aud Inger

gj16775
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Sandboe Hansen f. 1744 , sersjant ved Det Størenske

Legg inn av gj16775 » 1. februar 2013 kl. 18.20

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
Nesten helt øverst til venstre (2. jan) på denne siden finner du trolovelsen deres i Bjørnør 1776. Bryllupet noe lenger ned på samme side.

Helt sist samme år finner du datteren Karen Margrethes dåp.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-140

Ole Hansens foreldre i Vågå er så vidt jeg vet ukjente. Han har vært berørt i tidligere diskusjoner på internett. Hvis du googler navnet hans får du sikkert opp disse.

Kirsten Jensdatters foreldre var Jens Larsen Tronhus fra Vang på Hedemarken og Karen von Aphelen som ganske riktig var nord-trønder (Nærøy).

Tronhusslekten er forøvrig debattert tidligere på slektsforumet:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77146

gj16775

Legg inn av gj16775 » 1. februar 2013 kl. 18.30

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-137

På tidspunktet for forlovelsen hadde paret allerede et barn, nemlig sønnen Johan Andreas døpt 17. søndag etter trefoldighet 1775. Du finner ham på venstre side i vedlagte link.

Her står det også at Kirsten er ankommet Bjørnør i juli 1775, og det ser ut til at Ole Hansen ikke er kommet dit ennå på tidspunktet for dåpen. Vi ser også at Ole ved trolovelsen hadde med seg et brev datert 28.11.1775 fra Jens Tronhus der han gir sin tillatelse til ekteskapet. Dessverre eksisterer ingen kopibøker for Bjørnør sokneprest fra denne tiden, slik at ordlyden i dette brevet lar seg nok ikke finne ut av. Det samme gjelder brevet fra Storm i Vågå, siden heller ikke Vågåpresten har etterlatt seg noen kopibok fra denne tida.

gj16775

Legg inn av gj16775 » 1. februar 2013 kl. 18.35

Arnfinn Kjelland i Volda har studert millitære ruller for Gudbrandsdalen, og han har gitt meg følgende info om Ole Hansen:

"Ole Hansen er nemnt i 5 ruller for Vågeske kompani i åra 1772-75 som korporal (som var underoffisersgrad på den tida). I den første, frå 1772, er han 28 år og har gjort teneste i 6 år. I den siste, frå 1775, er det innført at han dimitterte 31. oktober det året. Han er gjeve opp til å vere 68 tommar høg, men elles har eg ikkje notert noko anna av interesse om han."

Ole Johan Bergsrønning
Sted: RENNEBU

Legg inn av Ole Johan Bergsrønning » 2. februar 2013 kl. 2.14

Hei!
Jeg er en etterkommer etter Ole Hanse Sandboe og Kjerstina Jensdatter Trondhus, og i forbindelse med et slektstreff vi hadde i 2010 fant jeg en del opplysninger om denne historien. I ”Årbok for Gudbrandsdalen 2006", har Eli Johanne Ellingsve skrevet en veldig bra artikkel om det hun kaller ”En brudeferd fra Vågå til Soknedalen på 1700-tallet”. Her er litt fra artikkelen:
Utdrag av Kjerstinas ferd, slik en tidligere sogneprest i Vågå har fortalt det:
Det hadde oppstått et kjærlighetsforhold mellom kapteinens datter og sersjant Ole Hansen Sandboe. Dette kunne ikke kapteinen på Sørum godkjenne, da hun var påtenkt til å komme langt høyere opp på rangstigen.
Det ble ordnet slik at Ole Hansen Sandboe ble overflyttet fra Vaagske kompani til det Sørenske kompani. Jens Tronhus hadde nok innflytelse der. Han mente nok som så at når Kirsten var i Vågå og Ole i Trøndelag, gikk nok disse grillene over. Men han kjente nok ikke sin datter Kirsten godt nok…Ole Hansen ble visstnok overflyttet våren 1774. En høstnatt i 1774 forsvinner Kirsten Tronhus. Det vakte stor bestyrtelse i bygden. Det ble undersøkt både høyt og lavt; først hos slekt og venner, så i skog og mark, i elven og i vannene, men ingen spor. Kirsten fortalte senere hvorledes hun hadde forberet seg på turen. Hun hadde pakket meis med mat og klær, sine smykker og penger. Hun tok på seg skinnbukse og pelsjakke. Hun var fast bestemt på at hun skulle komme seg til sin moster i Osen, Bjørnør. Hun legger veien fra Sandbu etter seterveien til Lesja. Hun var godt kjent, da hun hadde reist veien mange ganger med sin far. Hun krysset Lesjabygden om natten og kommer inn i Dovreliene. Hun fikk snøstorm på Dovre, men hun var godt utstyrt og hadde vilje av beste merke. Hun lå over en dag på en seter, men kom seg til Kongsvoll fjellstue. Siden tok hun skyss fra skysstasjonene, da hun hadde penger. Hun kom til Trondheim og fikk båtleilighet til Osen, men hun skal ha uttalt at det stod om liv på fjellet.

Von Aphelen slekten har jeg sporet tilbake til Heinrich von Aphelen f. ca. 1510 i Affeln i Tyskland. Heinrich er den første von Aphelen jeg har klart og finne. Han var født i Affeln i Tyskland (øst for Düsseldorf), ca 1510. Han flyttet senere til Trondheim. Sannsynligvis stammer von Aphelen navnet fra et kloster som ble grunnlagt i den landsbyen allerede i 1187.
Forbindelsen fra Heinrich von Aphelen til Kjerstina:
Hans von Aphelen f.ca.1550. Født i Trondheim og ble rådmann der (1592-1597).
Christopher Hansen von Aphelen 1583-1646. Gift med Margareta Hansdatter Bernhoft. Sogneprest i Overhalla 1606, Fosnes 1616.
Johan Chrisophersen von Aphelen f.1617 i Fosnes
Hans von Aphelen f.1650 Klokker
Johan Hansen von Aphelen 1685-1761. Gift med Margrethe Lundring
Karen von Aphelen 1717-1757.

Ole Johan

gj16775

Legg inn av gj16775 » 2. februar 2013 kl. 17.26

Etter mine opplysninger var Christopher von Aphelen gift to ganger, og det var i ekteskapet med Elen Monsdatter Herdal at han hadde sønnen Hans.

Forøvrig kan tilføyes at Margrete Lundring var en Amundsdatter, og at hun levde ca 1681-1743

dn20645
Sted: MELHUS

Legg inn av dn20645 » 16. februar 2013 kl. 14.36

Du verden, tusen takk for innsatsen.
Jeg har vært litt opptatt noen døgn, men skal oversende svarene til etterslekta i Soknedal.

Hadde selv leta meg fram til den adelige tilknytning men ikke tilbake til klostertiden. Skildringene rundt Karens ferd var ukjent for meg,tusen takk!

Karen-navnet har spredt seg blandt etterkommere i Soknedal og da jeg gikk gjennom "Karen"-ene i 1910 tellinga var 90% etterkommere.:).
Sterk dame - sterkt navn.
mvh Aud Inger

gj16775

Legg inn av gj16775 » 18. februar 2013 kl. 16.30

Fine greier. Før du videreformidler historien må du ta en titt på det som fremgår av samtidige historiske kilder og som ikke passer helt inn i historien slik den er fortalt av denne senere sokneprest. Jeg nevner årstall (Ole Hansen var tilknyttet Vågå kompani til 1775), tid på året for utreisen (ankom Bjørnør i juli) og historien om at Ole Hansen ikke var velsett som svigersønn (han hadde med seg skriftlig godkjenning på ekteskapet fra den vordende svigerfar). Fortell gjerne historien videre, men ta med disse forbeholdene.

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»