Elias Eliassen Østlyngen f. 1732 - hvem var han gift med?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn21345
Sted: NARVIK

Elias Eliassen Østlyngen f. 1732 - hvem var han gift med?

Legg inn av dn21345 » 20. april 2007 kl. 21.49

Elias Eliassen Østlyngen f. 1732 på Ystlynge, d. 1816 på Bruom/Bersvendsplassen (antar det riktige er Bruaplassen, ikke Bruom), gift 1754 med Marit Olsdatter Bjørgen fra Støren f. ca 1730 d. 1804. Dette er opplysninger jeg har funnet hos Haukedal, Jens "Busetnad og folkeliv i Horg" bind II side 253.

Men, i samme kilde, side 672, står det at Elias gifta seg i 1754 med Marit Olsdatter Hovinsrønningen f. 1732 d. 1804. I den bibliotekboka jeg har lånt er det noen som med penn på side 672 har skrevet "se Rønningen, b III s 244: Marit f. 1738"

Gjør man det, ser på side 244 i bind III, så opplyses det der Marit Olsdatter Rønningen kan man lese mer om på Bruaplassen.

I "Bygdefolk og bygdeliv i Støren" av Aune og Haukedal, bind I side 224, finner jeg ei Marit Olsdatter Bjørgen på Oppstu f. 1732 d. 1809, men hun gifta seg med Jon Evensen Røttum i 1759...

Jeg antar at det er Marit fra Rønningen som gifta seg med Elias. Men det ville være fint om noen med mer kunnskap om denne slekta kunne bekrefte/avbekrefte min antagelse...

Det er litt viktig å finne riktig Marit, siden hun er oldemor til tippoldemoren til datteren min...

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Elias Eliassen Østlyngen f. 1732 - hvem var han gift med

Legg inn av dn04942 » 22. april 2007 kl. 17.17

Kirkebøkene for aktuelt tidsrom er ikke på nettet ennå, men er noe usikker på om de ville gitt løsningen enkelt og greit. I folketellinga 1801 er det imidlertid kun 5 Marit Olsdatter som er 60 år eller eldre.

Den første av dem er hun som giftet seg med Jon Evensen Røttum og som skal være Marit Olsdatter Bjørgen født ca 1732, dette stemmer med folketellingen.

Den neste er Marit Olsdatter Røttum som giftet seg til Folstad

Den tredje er Marit Olsdatter Østhus i Soknedal som var gift 2 ganger, hun er dessuten i eldste laget for å passe med de kjente kriteriene.

Den fjerde er Marit Olsdatter gift med Elias Eliassen på Krogstad

Den femte er ugift

Av disse fem er det da den første og den fjerde som blir interessante og det er to forskjellige Marit Olsdatter. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at din Marit kom fra Hovin. Dessverre er det ikke listet opp noen datter nummer to så vi kan ikke støtte oss til oppkalling av moren Siri, men Marit Olsdatter gift med Jon Evensen Røttum kaller en datter Marit som er det samme som mor hennes het. (men her er det også to døtre Siri) Helt sikkert uten sjekk av f.eks. dåpsinførsler tror jeg ikke du blir.

dn21345

Legg inn av dn21345 » 23. april 2007 kl. 16.31

Tusen takk for svar! :)

Jeg tror du har rett. Den riktige Marit kom fra trolig fra Rønningen. Får la det stå et lite spørsmålstegn inntil jeg får lest i kirkebøkene om henne, så blir dokumentasjonen så bra som mulig.

Jeg lurer fremdeles på om hun er født i 1732, eller i 1738, - men det er ikke så viktig.

Nå har jeg ei ny Marit som jeg ikke finner, men hun får få sin egen tråd etterhvert!

dn21345

Legg inn av dn21345 » 27. april 2007 kl. 19.27

Har funnet ut litt mer om Marit f. 1738. Hun måtte hatt en dramatisk barndom. Foreldrene hennes het Ole Steensen Hovin, Pipa og Siri Hansdatter Foss, Oppistu.

Da Marit var to år kom faren hennes, Ole, i fengsel. "I 1740 sloss han med svigerfaren sin slik at han døde. For denne ugjerningen ble Ole dømt til åtte års fengsel. Han døde i fangenskap" Sitat fra Furunes, Asbjørn: Bosetting og folkeliv i Horg, bind 3 side 62.

Marit opplevde som 6 åring at tanta, Siri Steensdatter Hovin, Pipa, ble funnet skyldig i giftmord. Året etter ble hun henretta på Grindahaugen på Støren. Dette i følge samme kilde som i avsnittet over.

Moren til Marit, Siri Hansdatter, gifta seg i 1759 med e Jens Hansen på gården Rønningen. Marit kom altså ikke Rønningen før hun var 9 år. Samme kilde som over, s 243.

- Selv om det er over 250 år siden disse tragiske hendelsene skjedde, så gjør det inntrykk. Men det er vel slike "funn" som dette som er med på å gjøre slektsgranskning fasinerende, både på godt og vondt!

mvh Rigmor

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»