Iver Simensen Moss og Mathias Friis

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
22129
Innlegg: 10
Registrert: 29. desember 2007 kl. 18.14
Sted: HVITTINGFOSS

Iver Simensen Moss og Mathias Friis

Legg inn av 22129 » 21. august 2015 kl. 17.32

Iver Simensen Moss *1746 i Kvikne (foreldre Simen Toresen Moe * 1702 og Kirsti Toresdatter, Skogstad *?), kom til Gaulstad gruver, Ogndal, Sparbu som overstiger i 1764, 20 år gammel. Han ble avskjediget fra Gaulstad gruver og flyttet til Ølve, Kvinnherrad, Hordaland i 1780, hvor han igjen ble overstiger, senere fuldmæktig hos veymæsteren. I 1886 døpte han sitt 6. barn Mathias Friis Moss.
Han ble trolig oppkalt etter Kjøpmann Mathis Friis i Trondheim, som var en av partisipantene som fikk mutingsbrev i 1762 til gruven i Ogndal.

Iver må ha hatt en grunn til å kalle opp sønnen etter Mathias Friis. Jeg prøver å finne en slik grunn.

Jeg har funnet at Kvikne kopperverk også hadde forbindelser til kjøpmannstanden i Trondheim.

Jeg får da to spørsmål:
- Finnes kjøpmann Mathias Friis i dokumenter fra Kvikne kopperverk rundt 1764, som kan sansynliggjøre en forbindelse til Iver?

- Finnes Iver i dokumenter fra Kvikne koppergruver som kan forklare at han skulle bli overstiger i Ogndal bare 20 år gammel?

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Iver Simensen Moss og Mathias Friis

Legg inn av dn24061 » 2. september 2015 kl. 14.16

I "KVIKNE KOBBERVERKS HISTORIE" av bergingeniør Ragnvald Støren (1946) er en Mathias Friis nevnt på s. 39: "Mathias Friis skriver 27/5 1653 til Daniel Barth på Kongsberg, at berghauptmann Lepine var der ennu og solliciterte ved hoffet" (i København).

På s. 79 er en Simon Toresen Moe nevnt som en av de "12 bruksbønder og verksarbeidere som 2/10 1702 sendte andragende om ettergivelse av flere års skatterestanser på grunn av verkets nedleggelse".

Så det er en forbindelse mellom Kvikne og en Mathias Friis, men mer rundt dette finner jeg ikke hos Støren.

Svar

Gå tilbake til «Røros»