Elisabeth Haagensdtr. (1685-1762) g.m. Ole Anderssen Lang

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj08303
Sted: RØROS

Elisabeth Haagensdtr. (1685-1762) g.m. Ole Anderssen Lang

Legg inn av gj08303 » 26. juli 2009 kl. 22.29

Min 5. tippoldemor het Elisabeth Haagensdtr. (1685-1762) og var gift med Ole Anderssen Lang (1675-1737).

Disse var foreldre til Karen (1724-1791) som var gift med Peder Jenssen Skancke (1719-1804).

Noen som vet om Elisabeths aner og herkomst? Hun er så langt den eldste direktelinjede "formoren" min som jeg har funnet?

Er også interessert i opplysninger om Ole Andersen Lang!

gj08303

Re: Elisabeth Haagensdtr. (1685-1762) g.m. Ole Anderssen Lan

Legg inn av gj08303 » 27. januar 2014 kl. 14.48

Har hos "FamilyTree DNA" bl.a. testet morsgenet mitt (MtDNA/X). Resultat er Haplogruppe U4 (ytterligere tester kan forfine dette resultatet). Dette genet er nedarvet fra Elisabeth Haagensdatter i ren morslinje, fra Elisabeth (Lisbet) til meg.

Har foreløpig match med fem personer, hvorav 2 oppgir morsaner tilbake i tiden. Den ene har Anna Svendsdotter f. ca 1750 i Tännes Härjedalen som eldste kjente i morslinjen. Den andre har Klara Hansdatter f. ca 1695 i Vinger Hedmark som eldste kjente i morslinjen.

Testen har kanskje ikke så langt bragt oss så mye nærmere Elisabeths opphav. Men etterhvert som fler tester seg, desto større sjanse er det til å løse "gamle mysterier".

HERVED OPPFORDRING :!:

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 27. januar 2014 kl. 17.16

Det jeg har å bidra med er skiftet etter Ole Andersen Lang i 1737, men dette har du sikkert studert, det forekommer meg også at vi har hatt det oppe i et annet tema:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24717/202/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610202.jpg

Allerede ved åpningen av skiftet nevnes de nærmeste verger som er til stede. Det er Anders Olsen Sandnesset som er enkens lagverge, i tillegg nevnes Fredrik Olsen Galåen.

Barnas formyndere nevnes på side 519 i skiftet, mange av disse er fra Galåen, men det sies dessverre ikke eksakt hvilket slektsskap disse har til barna, men de omtales som de nærmeste verger.

Jeg vet ikke om jeg har nevnt for deg før at en Berit Andersdatter og hennes mann Bjørn Olsen Øyne eller Oune som er faddere på Ole Langs barn? Kan være av interesse, eller hva synes du?
Mvh Astrid

gj08303

Legg inn av gj08303 » 27. januar 2014 kl. 18.02

Ja, det har du rett i Astrid, jeg har med stor interesse notert meg det du har skrevet rundt dette tidligere :)

Spørsmålet er jo om faddere og verger kan gi noe svar. Galåen eller Sandneset?

Haagen er vel det samme navnet som Håkon i dag. Kanskje navnet finnes andre varianter også (Håkan i Sverige....)? Og Oune er kanskje det samme som Aune?

Når det gjelder mine "match" på X-kromosomet så er det vel tidsmessig mest interessant å se på mulig forbindelse til Vinger og Klara Hansdatter. Hun var gift med Ole Johansen Hake (1680-1727). Hennes mor er ukjent, men faren var en Hans Tommesen Rolstad fra Brandval - og hans far Tommes Hansen Rolstad fra Romedal.

Nå kan jo evt. felles ane med denne Klara gå mye lengre tilbake enn på 1600-tallet. Men allikevel, kan det være forbindelser mellom f.eks. Galåen og Vinger/Brandval/Romedal? Grue er vel heller ikke langt derfra. Det kom jo folk fra mange kanter i verkets første tid.

gj08303

Legg inn av gj08303 » 30. januar 2014 kl. 16.04

Til info. har jeg hatt kontakt med en etterkommer av overnevnte Klara i Vinger. Vi har foreløpig ikke funnet noen felles ane, selv om vi har "match, 5th to remote cousin" hos FTDNA. Det kan gå langt tilbake i tid. Klara har dessuten en annen hapologruppe, så det sporet forlates :(

Fadderskap og verger, som Astrid nevner ovenfor, er vel verd å se nærmere på.

Spesielt Øyne/Oune (Aune?) som jeg ikke har sett nevnt i andre sammenhenger på Røros. Aune (Oune?) er vel gårdsnavn flere steder, f.eks. i Klæbu og Selbu. Har noen hørt om Øyne evt. er et sted eller en gård?

Eller hvor er Haagen (Håkon) kommet fra? Kan ikke se noen slik nevnt på Røros i det aktuelle tidsrommet. Utbredt navn f.eks. i Rendalen.

Ellers kan vel Nordfjord være interessant ut fra det nære forholdet til Galåen/Glasmager/Norfior?

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 6. februar 2014 kl. 17.33

Litt om Biørn Olsen Øyne (Oune) og Berit Andersdatter:

De har to barn døpt i Røros kirke:

Anders døpt 2/3-1721: Faddere: bl.a. Anne Olufsdatter Galaaen, Oluf Andersen Lang og Knud Laurss:

Ellend, døpt 20 Trin 1725: Faddere: Sara Olsdatter, Dirich Olsen Galaaen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Biørn Olsen Øyne ble begravet 17/9-1730 59 år gammel. Biørne Øynes Enke Beritte Andersdatter ble begravet 8/1-1736 55 1/2 år gammel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det fremgår av skiftet etter Ole Andersen Lang at avdøde har hatt morsarven til Biørn Olsen Ounes barn til oppbevaring:

Side 519 under bortskyldig gjeld: Og til Biørn Ounes Børn effter deris Moder som Sl: Ole Lang haver hos sig: -2-18

Videre under Utlodningen side 520: Biørn Ounes Børn for sin Fordring af sin Moders Arv 2 Ort og 18 Skilling - Udlagt hos Ole Iversen Bechosen Contant.

Hvor Biørn Ounes Børn ble av, aner jeg ikke.[/b]
Mvh Astrid

gj08303

Legg inn av gj08303 » 7. februar 2014 kl. 11.37

Takk Astrid! Nå vet vi jo ikke hva slags forbindelse det kunne vært mellom Øyne, Lang og Galåen/Glasmager/Norfior. Slektninger av Ole eller Elisabeth - eller bare venner? Forbindelsen til Ole Iversen i Bekkosen kan kanskje være fra Galåen eller Lang? Han nevnes ikke i Rørosboka, den første nevnt der er vel sønnen Iver Olsen f. 1722.

Hvis Øyne kan være forbindelsen til Haagensdatter, så må det kanskje letes etter Øyne som sted eller gård? På nettet finner jeg Øyne i Valle Aust-Agder, Hægebostaad og Kvinesdal i Vest-Agder, Fyresdal i Telemark, Nes, Hol og Ål i Buskerud samt Vang i Oppland. Det finnes sikkert fler. Men det blir jo som å lete etter nåla.....

Bjørn/Bjørnsen/Bjørnsdatter var vel ganske sjeldent på Røros. Har vel sett det uten å huske hvor. Men greit å være oppmerksom på dette videre framover :)

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 24. april 2014 kl. 18.25

Jeg har nå fått resultatet av en fullsekvens mtDNA test hos FTDNA. Det er DNA'et som er arvet fra Elisabeth Haagensdatter (og hennes formødre) ned til meg via min mor.

Haplogruppen er U4a og den er visstnok ganske sjelden, finnes tynt spredt stort sett i Skandinavia og Baltikum. Jeg har kun én "match" så langt, og det med en GD (genetisk distanse) på 3, så felles formor er antakelig langt tilbake i tid. Navnet ser imidlertid ut til å være norsk: Skjemstad.

Jeg vil prøve å kontakte henne, om vi har felles kjent opphav.
Sist redigert av dn24061 den 29. april 2014 kl. 10.53, redigert 1 gang totalt.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 24. april 2014 kl. 18.44

Det skal ble i spennende. Du må holde oss orientert videre :D
Mvh Astrid

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 29. april 2014 kl. 10.52

Jeg har ikke mottatt svar fra Skjemstad ennå.

Men jeg gjorde en henvendelse til U4-prosjektet hos FTDNA, her er et utdrag av svaret:

"I've now had a chance to look at your full mitochondrial sequence results. We can now at least be sure that you belong to haplogroup U4 and that you are in fact a U4a. I've now added you to the U4a group on the project's results page. I can't at present provide you with a more detailed haplogroup assignment. You seem to have a somewhat unique DNA signature. Your results could quite possibly be used in due course to identify a new subclade of U4a. I've provided details below of how you can help with this process if you are interested.

You only have one match at the full sequence level with a genetic distance of three. This match is unlikely to be related within a genealogical timeframe.

It is highly likely that your haplogroup will be further updated in the future as new subclades are discovered."

Så da er det lite sannsynlig at Skjemstad kan gi noen avklaring. Håpet er at fler tester seg og at noen får et nært treff med mitt mtDNA!

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 4. mai 2014 kl. 12.40

Fikk svar fra Skjemstad:

"Jeg vet ikke lengre bakover en min tipp oldemor. Hun het Berit Talina Lorntsdtr f 1854 og var gift med Peder Mikal Klemetsen ... Tror de tok navnet Høstland i fra Flatanger. Hvem hun var datter av vet jeg dessverre ikke".

Det blir nok ikke enkelt dette, men får leve i håpet om at noe dukker opp!

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Legg inn av Marie Tollan » 4. mai 2014 kl. 20.51

Hei!
Ikke sikkert dette har nevneverdig interesse, men det her må vel være dåpen til Berit Talina i Roan, Bjørnør i 1854:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 27252&js=j

Og dette må være familien hennes ved FT1865:
http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCe ... k=441#ovre

Brukeravatar
dn24061

Legg inn av dn24061 » 5. mai 2014 kl. 15.14

Takk Marie, jeg har sendt henne svaret ditt og anbefalt DIS eller DA hvis hun vil ha hjelp videre :)

Skal vel godt gjøres at vi finner noe felles i morslinjen, men hvem vet hva som dukker opp?!

Svar

Gå tilbake til «Røros»