Rugelmyr (Geni og Myheritage)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Rugelmyr (Geni og Myheritage)

Legg inn av Astrid Ryen » 27. november 2013 kl. 12.18

Jeg må si jeg gremmes når jeg ser at en av mine aner på Røros Løden Monsen og hans tre barn, Anders, Maritte og Anne bli utstyrt med et slektnavn RUGELMYR. Uansett hva som står i Rørosboka 5 angående Rugelmyr: Det finnes ikke som stedsnavn på kartet, og slektsgranskere som bruker kilder som kirkebøker og skifter, ville oppdage at navnet ikke finnes der heller.

I 1729 var det skifte etter Lødens Monsens foreldre Mons Pedersen og Marit Pedersdatter, de bodde i følge skifte «paa Huusmandspladsen Roggerdahl under Røraasgaard beliggende».

To år før – i 1727 – var det skifte etter Løden Monsen og hans salige Qvinde Anne Andersdatter (Guldal). «Anno 1727 den 14de Juny blev efter Sl Løyden Moensen Bergsknegt ved Røraas, boendis på Rueldalen hos sin Fader Moens Persen…… . Denne husmannsplassen under Rørosgård lå i Kroken ved Glåmos og har fått sitt navn deretter.

Skiftet etter Løden Monsen nevner forresten en slått kaldis Sax-Ryen som avdøde hadde kjøpt av Jens Qvernengen. Men Rugelmyr finnes ikke.

Rugelmyr finnes som stedsnavn/slektsnavn på GENI og MYHERITAGE. Her blir det hver dag reprodusert i smarte matcher som Løden Monsen Rugelmyr, Maritte Kurås født Rugelmyr . Meningsløst, synes jeg.

(Det finnes en gård Myran i Rugeldalen, som jeg i et skifte har sett omtalt som Rugelmyren, men det var etterkommere etter Hans Isaksen på Nyplassen som bodde her.)
Mvh Astrid

gj18592
Sted: Horten

Re: Rugelmyr (Geni og Myheritage)

Legg inn av gj18592 » 27. november 2013 kl. 21.46

Informasjon og opplæring er en god medisin :D

Litt urettferdig at Geni og MyHeritage nærmest får skylda, det er jo personene som bruker disse sidene som du må "peke fingeren på".

Jeg gjorde forøvrig et raskt søk på google og fant flere andre sider med de samme opplysningene, bør ikke disse også nevnes og ikke bare de personene som bruker Geni og MyHeritage?

Som sagt, informasjon og opplæring tror jeg er en god medisin. Det første du bør gjøre er å henvise direkte til primærkildene. Full pakke, med linker og det hele.

Dernest, jeg leser det slik at du også er opptatt av å få korrigert denne feilen/misforståelsen (eller hva det nå er). Du kan jo relativt enkelt kontakte alle disse som sprer feilen. Gjennom MyHeritage er det lett å kontakte andre medlemmer, det koster heller ingenting. Hvordan det er på Geni har jeg ikke kjennskap til., men jeg vil jo tro det er en måte å kontakte andre på der også. De hjemmesidene jeg fant via google bør jo også kunne kontaktes svært enkelt, de jeg raskt kikket på har alle en e-postadresse hvor du kan kontakte den/de ansvarlige for nettsiden.

Et godt eksempel er jo http://vestraat.net/ der du jo oppfordres til å ta kontakt om du finner feil. Et annet eksempel er http://gunnar.roros.net/ Der er det ingen direkte oppfordring til det samme, men det er jo oppgitt e-postadresser.

Håper ikke dette blir oppfattet som negativt innlegg, jeg forstår jo delvis frustrasjonen en bygdebok ser ut til å være roten til. Du får trøste deg med at det finnes langt verre eksempler på misoppfattet informasjon om slekt :D

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Legg inn av Marie Tollan » 28. november 2013 kl. 0.35

Hei Astrid!
Takk for informasjon!

Bare et spørsmål, bør Løden Monsen og barna Anders, Maritte og Anne "utstyres" med Rugeldal eller Ryen som slektsnavn/adresse? (Ser Røros V/84 benytter Ryen på barna, og familien er oppført under Saks-Ryen).

Mvh
Marie

gj08303
Sted: RØROS

Legg inn av gj08303 » 28. november 2013 kl. 12.14

Hei Astrid!

Har aldri sett Rugelmyr nevnt noe sted. Anne er vel søsteren til Ernst A. Guldal (min ane). Men jeg har et spørsmål vedr. denne familien:

Er dette samme Marit Pedersdatter (1648-1729)(fra Gullikstad?) som var gift med en Løden NN med datter Guri Lødensdatter (1668-1753) som var gift med Harald Olsen Gullikstad (Norfior) (1660-1744)? Eller er jeg helt "på feil villspor"?

Vet du evt. noe mer om Marit og Lødens opphav?

Hilsen Odd

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 28. november 2013 kl. 14.47

Her skulle jeg ha svart på noe av det dere spør om:

Skiftet etter Løyden Monsen og Anne Andersdatter Guldal i 1727, høyre side, helt i begynnelsen står det av avdøde bodde hos sin far Mons Persen:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 04 , 1722-1742, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Pag. 133-932 (forts. fra 3A 02). Gammelt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24717/105/

På side 314 venstre spalte nevnes Slåtten Sax-Ryen .

Skiftet etter Mons Pedersen og Marit Pedersdatter:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 01 , 1723-1731, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Nytt register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24721/133/

Min transkripsjon av første del av skiftet som omfatter arvingene:

Jens Randulf Kongl. Majsts. Sohrenschr: Dommer og Schifteforvalter over Guldahls Fogderie Giører Vitterligt at Anno 1729 d 16de Martj, Blef paa Huusmandspladsen Roggerdahlen under Røraasgaard beliggende og Madme Anna Margrethe Weslingk Sl: Brostrup Jrgens tilhørende holden Eet louflig Arfve Skifte og dehling, efter dend paa samme plads beboende og afgangne Mogens Pedersen Roggerdallen som bode og døde paa bemlte plads. Til rigtighed paa dend Eene siide for Boets Creditorer og paa dend anden siide, for hans udj Ægteskabet sammen auflede og igienlefvende børn med sin SL: Qvinde Maritte Pedersdaatter, hvilken strax efter hans død frafalt for jnden Skifteforvalteren det blef tilkiendegifvet og skifte efter ham Kunde Vordet giort, som af aarsage nu paa een tiid for beggis Arfvinger blifver foretaget, og er indbte afdødis sammenauflede disse, navfnlig Peder Mogensen myndig, var een forhen ved døden afgangen Søn Løeden Mogensen, som sig har efterlat j Søn og 2nde Døttre, nafnlig Anders Lødensen 14 aar gammel, for hvis herved Sterfboet tilfaldne arfvelodder sin fader broder Peder Monsen er sadt til Formynder, For Maritte Lødensdatter 11 aar gl: er Steen Andersen sat til Formynder, og for Anne Lødensdatter 7 aar gl: er Ernst Andersen Guldahl sat til Formynder; Saa og Arfver indbmte afdøde Qvindis Marit Pedersdatters med forige gifte hafte og igienlefvende datter Gurj Gullichsta sin benefvnte Moder, og med sine halfbrødre tager j Søsterlod.
Guri Gullikstad er altså Marit Pedersdatters datter av første ekteskap, gift med Harald Olsen Gullikstad, men for øvrig har jeg så langt ikke funnet
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 28. november 2013 kl. 15.03

Dette er da faktum: Løden Monsen bodde ved sin død i 1727 hos sin far Mons Pedersen på plassen Roggerdal under Rørosgård. Kalles også Kroken, ligger i Kroken ved Glomma. Dette har jeg sett bekreftet i Tingboka, hvor der refereres til Mons Pedersen i Krogen.

I Rørosboka 5 side 84 står Løden Monsen Rugelmyr eller Rugeldal, her ville jeg sløyfe Rugelmyr!

Anders Lødensen bygsler på Saksryen i 1743 ifølge RB 5. Det var skifte etter ham i 1768, da bodde han på Husmands Pladsen Sax Ryen udi Aalens Tinglaug Guldals Fogderi.
Mvh Astrid

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Legg inn av Marie Tollan » 28. november 2013 kl. 23.58

Takk, Astrid!
Jeg har aldri brukt Rugelmyr, men holder meg heretter til Rugeldal (istf Ryen) med mindre personen er født på Saks-Ryen.

Marie

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 30. november 2013 kl. 16.24

Ifølge Rørosboka bygslet Anders Lødensen på Saxryen i 1743. Her fra Tingbok Gauldal Fogderi 6/2-1743, litt under midten på venstre side:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Tingbok 1A 02 , 1736-1743, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31184/426/

"Anders Lødensen lod til Publication fremlegge en ham af Fogden Edvard Mayer Ibsen under dato 21 Julii 1742 meddelte Bøxel Seddel paa nogle gamle Myr Sletter Rugelmyrene kaldet som hans Fader Løden Mogensen forhen i Fæste og Brug haft haver".

Kanskje ble vi litt klokere av dette? Disse gamle myrslettene må være det som kalles "Slaatten Sax Ryen" i skiftet etter Løden Monsen i 1727.
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Røros»