Bengt Ingebrigtsen er husmann på Kvåle i 1801. Han er gift med Berit Amundsdatter. Noen som vet mere om disse personenes aner?
Geir E. Lyng
Bengt Ingebrigtsen Kvåle og Berit Amundsdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Bengt Ingebrigtsen Kvåle og Berit Amundsdatter
Jeg får forsøke å antyde en mulig forbinnelse bakover:
I min Slektsbase har jeg:
Amund Larsen Bakk f 1715 g 1752 med Berit Rasmusdatter Kvåle f 1725.
Antakelse: Berit får en datter ca 1753 og dør i den forbinnelse. Datteren blir oppkalt etter sin avdøde mor og får navnet Berit Amundsdatter f ca 1753. Hun blir gift med Bengt Ingebrigtsen f muligens ca 1745. I 1801 er han 56 år gml husmann på Kvåle-
Tvi, tvi !
Vennligst Leiv
I min Slektsbase har jeg:
Amund Larsen Bakk f 1715 g 1752 med Berit Rasmusdatter Kvåle f 1725.
Antakelse: Berit får en datter ca 1753 og dør i den forbinnelse. Datteren blir oppkalt etter sin avdøde mor og får navnet Berit Amundsdatter f ca 1753. Hun blir gift med Bengt Ingebrigtsen f muligens ca 1745. I 1801 er han 56 år gml husmann på Kvåle-
Tvi, tvi !
Vennligst Leiv
Takk Leiv. Har sett i Schylanders avskrift av kirkebøker. Finner en Berit døpt i Orkdal kirke 1755. Far Amund Kvåle. Faddere Hans og Ole Bakk.
3. påskedag 1760 døpes en sønn av Amund Kvål, Rasmus Amundsen.
Det er vel en forbindelse til Bakk. Faddere til Berit antyder dette. FT 1801 sier Amund er 50 år.
Geir
3. påskedag 1760 døpes en sønn av Amund Kvål, Rasmus Amundsen.
Det er vel en forbindelse til Bakk. Faddere til Berit antyder dette. FT 1801 sier Amund er 50 år.
Geir
Det er i 1787 skifte etter Amund Larsen på Qvaale, du finner skiftet på side 366 i skifteprotokoll nr. 8 (1783-1796) for Orkdal. Dersom Bengt og Berit var gift på det tidspunktet kan det kanskje gi opplysninger som bekrefter at Berit er datter av Amund.
Skal se på dette skiftet.
Geir
Geir
Håper du har fått bekreftet at Berit er datter av Amund.
Du kan i så fall ønskes velkommen blandt
sogneprest Jon Jonssons tallrike etterkommere i Orkdal.
Hr. Jon var tidligere prest og forstander ved Spitalet i Trondhjem. Hans tremenning Kirsten Olsdatter var Rådskone (husholdningskvinde) samme sted.
De fikk barn sammen. Dette var blodskam og J J mistet sin stilling ved Spitalet. Etter 3 år var han så merkverdig heldig å få det fete kallet i Orkdal. Det henger et maleri av hr Jon og hans familie i Orkdalskirka.
I min Hjemmeside:
http://home.online.no/~leskjerv
finner du biografi og artikler om hr Jon.
Du kan i så fall ønskes velkommen blandt
sogneprest Jon Jonssons tallrike etterkommere i Orkdal.
Hr. Jon var tidligere prest og forstander ved Spitalet i Trondhjem. Hans tremenning Kirsten Olsdatter var Rådskone (husholdningskvinde) samme sted.
De fikk barn sammen. Dette var blodskam og J J mistet sin stilling ved Spitalet. Etter 3 år var han så merkverdig heldig å få det fete kallet i Orkdal. Det henger et maleri av hr Jon og hans familie i Orkdalskirka.
I min Hjemmeside:
http://home.online.no/~leskjerv
finner du biografi og artikler om hr Jon.
Takk for det Leiv. Jeg har selv vært i Orkdal kirke og tatt bilde av maleriet. Hvis du går inn på min hjemmeside http://home.broadpark.no/~gelyng/
og velger siden "orkdalsslekt" finner du omtale av prest Jon med link til din side.
Geir
og velger siden "orkdalsslekt" finner du omtale av prest Jon med link til din side.
Geir