Skifte etter Rasmus Larsen Lefstad 1692.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Skifte etter Rasmus Larsen Lefstad 1692.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 18. april 2019 kl. 16.50

Spørsmålstegn ved skiftet:

…er mellom Giøde Pedersdatter….
Lenger ned på siden kommer: ….samt Ingebrigt Kvåle som var kvinnens far…
Dette passer dårlig med Giødes farsnavn slik der er gjengitt lenger opp på siden

Prest/fogdemanntallene 1664/66 på Kvåle er langt fra entydige, presten har Ingebrigt Haffuorsen driver av 1 sp. 1664, 1 ½ sp. 1666, alder 23/27 år, mens hos fogden nevnes ikke Ingebrigt.

Matrikkelen fra 1666 har Ingebrigt som driver, og han går igjen på skattelister og matrikler til 1690. Matrikkelen for 1691 mangler og 1692 er han borte fra matriklene men er formynder for Ole Olsen Kvåle i skiftet etter Ole Eliassen det året.

Ikke funnet skifte etter Ingebrigt Haffuorsen, han er heller ikke nevnt MT 1701 på Kvåle.

Peder Kvåle nevnes ikke i manntall/matrikler omkring 1666, heller ikke i etterfølgende skattelister fram til 1675. Første gang Peder nevnes er i matrikkelen fra 1682 hvor han bygsler 1 sp. 8 mk. Siste gang Peder nevnes er i matrikkelen fra 1692. I skiftet etter Peder Jonsen Kvåle i 1693 nevnes ikke noen datter Giøde.

Min konklusjon: Rasmus Larsen Lefstads kone het Giøda Ingbrigtsdatter Kvåle.
Videre navngis sønnene Lars d.e og d.y, mens Peder først nevnes ved fordelingen av boet. Her det nok en ren forglemmelse som gjør at Peder ikke er nevnt på første side i skiftet.

P.S. Lars Rasmussen Lefstad kommer til Kvåle, i sitt annet ekteskap har hen datteren Siri, f. 1723.
Antagelse: Hun blir gift med Amund Siversen Ustad og dør på Ustad 1793.
Bekreftelse/avkreftelse mottas med takk.

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Skifte etter Rasmus Larsen Lefstad 1692.

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. april 2019 kl. 17.37

Jeg ser ingen lenke til dette skiftet?

Mvh
Else B.

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Skifte etter Rasmus Larsen Lefstad 1692.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 20. april 2019 kl. 12.05

Hallo Else.
Vedr. lenke:
Siden gjennomgangen ikke var tenkt å være en full analyse sto jeg over å legge inn en lenke til Rasmus Larsen Lefstads skifte.
Skulle det vært en fullstendig jobb ville det vært med lenker til et antall MT på 1660 tallet, matrikler og skatteregnskaper for denne perioden, og det ville hatt preg av å være spurvejakt med kanon.
At skiftet motsier seg selv er åpenbart, og ut fra de kildene jeg gikk gjennom synes det rimelig å anta at utsagnet om at Giødas far heter Ingebrigt er den mest sannsynlige løsningen.

Mvh. Olav B.

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»