Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 14. juni 2018 kl. 15.49

27 mai 1768 er det skifte etter Amund Larsen Hoston ca. 1728-1768 mellom enken Siri Sivertsdatter og deres barn Ide Amundsdatter, 13 år, og Kari Amundsdatter 6? år. Lagverge for enken hennes bror, Ole Sivertsen Togstad, som verge for de umyndige barn deres farbror Anders Larsen Kvåle ca. 1730-1809. Vurderingsmenn lensmann Jon ? og Iver Olsen Bach. Boet gjøres opp med en netto på 187 rd., hvor enken sitter igjen med 96 rd. 2 ort, og døtrene hver med 46 rd. 3 ort.

Skiftet dokumenterer at Amund på Hoston og Anders på Kvåle er brødre.

Har ikke funnet noen egnet Lars med disse sønnene i klokkerboka for Orkdal 1715-42, men der mangler jo en del sider.

Kjenner noen til et skifte etter en Lars med Amund/Anders blant arvingene?
Nedenfor er listet opp forlovere/faddere for Amund/Anders.

19 p. trinit. 1755 vies soldat Amund Larsen med Siri Siversdatter. Forlovere: Jon Moe og Knut Berge.

St. Michelsdag 1760 døper Amund Larsen Hoston Karen. Faddere: Ole Tokstads hustru, Erik Hostons hustru, Elen Eriksdatter Hoston, Sivert Tokstad, Jon Larsen Hoston.

4 søndag i advent 1755 døper Amund Hoston Idde i Svorkmo kirke. Faddere: Knut Berg? kvinne, Hermo Kuseters kvinne, Ingeborg Mortensdatter Lium, Anders Iversen Hoston, Jon Sivertsen Togstad.

Søndag etter midfastesøndag 1755 troloves soldat Anders Larsen Kvåle og Eli Larsdatter Kvåle. Forlovere: Sersjant Skaugen og Jon Moe.

Fastelavensøndag 1756 døper Anders Kvåle Lars. Faddere: Iver Kvåle, Amund Hoston, Anders Vold, Siri Ustad, Beret Kvåle.

Quadragesima døper 1758 Anders Kvåle Idde. Faddere: Anders Hoston, Jon Rasmussen Kvåle, Idde Hoston, Eli Bakk, Gunnild Kvåle.

15 p. trinit. 1760 døper Anders Kvåle Berit. Faddere: Amund Ustad, Jon Fredriksen Leret, Beret Kvåle, Eli Solhus, Marit Kvåle.

11 p. trinit. 1763 døper Anders Kvåle Lars. Faddere: Christopher Metlie, Amund Kvåle, Jørgen Kroen, Marit og Martha Kvåle.

Både Amund og Anders døper sin første datter Idde så deres far Lars er trolig gift med Idde/Jodda/Jødda.

Lensmann Jon Moe er forlover for begge.
Lars Hoston er fadder når Jon Moe døper Johannes 2 s. etter påske 1730.
SVORKMO. 2 p. epiphan. 1731 døper Lars Hoston Anders. Faddere: lensmann Jon Moes kvinne, Aren Wiigens kvinne, Kirsti Larsdatter Berge, Siver Rasmussen Togstad, Rasmus Kvåle, Aren Andersen Hoston.
5 p. trinit. 1732 døper Jon Moe Ellev. Faddere: Morten Lium, Jon Larsen Berge, kapt. Berge, Ide Hoston, Siri Opøyen, Kirsten Larsdatter Berge.
1 s. faste 1735 døper Jon Moe Jon. Faddere: Lars Berge, Anders Tverdal, Knut Ellefsen Kalstad, Idde Hoston, Kari Espen?, Marit Arnesdatter Wormdal.
På vinterting 1743 kunngjøres skjøte fra Anders Jonsen, Morten Jonsen, Fredrik Jonsen, Lars Larsen Berge, Lars Amundsen Hoston, og Rasmus Pedersen Kvåle til lensmann Jon Jonsen Moe på gården Moe på 1 pd. med bygsel for 76 rd.2 ort 18 skill, datert 14 februar 1742.
17 p. trinit 1752 døper Jon Moe Anders. Faddere: Jon Skaugen, Knut Berge, Erik Togstad, Jodda Hoston, Ingeborg Togstad.
Lensmann Jon Mortensen Moe har datteren Ide, døpt 1691, gift første gang med Lars Amundsen Hoston, annenn gang med Anders Iversen, drivere på Hoston, død 1768.

Amunds faddere er stort sett fra Hoston/Togstad.

Anders har bror Amund som fadder for første barn, Iver Kvåle er gift med Anders' kones mor.

Anders Hoston er fadder for både Amund og Anders' barn. Anders Iversen Hoston er gift med Ide Jonsdatter.

Ekstraskatten 1762/66/67 har Anders Iversen og Amund Larsen på samme bruk.

1 p. epiphan 1740 begraves gl. Lars Hoston, 81 år.
3 s. etter påske 1743 begraves Lars Hoston, 56 år.
Ikke funnet skifter etter noen Lars Hoston.

Koblingen mellom Jon Mortensen Moes gjennom datteren Ida, hennes ekteskap med Lars Amundsen Hoston, skjøtet fra Lars Amundsen Hoston til Jon Jonsen Moe og gjensidige fadderskap Moe/Hoston er ettter mitt skjønn en holdbar dokumentasjon på at Amund Larsen Hoston og Anders Larsen som kommer til Kvåle er sønner av Lars Amundsen Hoston og Ide Jonsdatter Moe.

Ber om synspunkter som styrker/forkaster denne hypotesen.

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av dn07176 » 15. juni 2018 kl. 22.29

Eg har kome til det same med tanke på Lars og Anders Amundssøner sitt opphav.

Sjekk skifte etter Lars Amundsson Hoston 3. august 1743:

SAT, Orkdal sorenskriveri , 3/3Aa/L0004: Skifteprotokoller, 1737-1743, s. 655b-656a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090205710944

Brukeravatar
11271
Innlegg: 228
Registrert: 2. desember 2004 kl. 11.35
Sted: HEIMDAL
Kontakt:

Re: Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av 11271 » 16. juni 2018 kl. 1.13

Hei,

det finnes også skifte etter deres mor Idde:

http://astavne.net/Rennebu/p20426.htm

Mvh. Arnt

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 16. juni 2018 kl. 11.12

Håvard og Arnt - takk for tilbakemelding.

Håvard: Jeg må ha oversett skiftet etter Lars Rasmussen når jeg arbeidet med Amund/Anders Larssønner. Godt å se at du har kommet til samme konklusjon mht. Amund/Anders.

Arnt: Svært takknemlig for dine meldinger om skifter.

Begge: Arbeidet tar utgangspunkt i min morfar Ole Edvartsen Røhmesmo, og jeg har lagt det opp "horisontalt", dvs. å ta generasjon for generasjon.

Arbeidsformen er litt tungvint, men er valgt for å ha slektslinjene noenlunde klare til en kommer ned til slutten av 1680 tallet hvor tingbøkene starter, for så å gå gjennom tingbøkene år for år slik at det blir en samlet gjennomgang for alle de da kjente slektslinjene. Det som hittil har kommet fram fra tingbøkene i arbeidet er ved konkrete søk for å finne/tidfeste begivenheter for aktuelle personer.

Å arbeide vertikalt, dvs. følge hver linje hver for seg betyr x antall gangers gjennomgang av tingbøkene, og som dere vet så er ikke tingbøkene særlig lettlest litteratur. Slik slektslinjene går så havner de i flere tinglag, Meldal, Rennebu, og tinglag i Strindens fogderi. Det gjør arbeidet enda mer tidkrevende.

Siden arbeidet vil ta tid setter jeg veldig pris på innspillene fra dere, og at dere deler kunnskapen dere har om distriktet med meg sparer tid - og det betyr mye for en som er på feil side av 76 år.


Med hilsen
Olav Bonesmo.

Brukeravatar
Anne Guri Dragseth Brekke
Innlegg: 214
Registrert: 21. januar 2005 kl. 19.46
Sted: FISKÅ

Re: Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av Anne Guri Dragseth Brekke » 7. august 2018 kl. 22.30

Hei!

Jeg har disse barna til Lars Amundsen Hoston og Idde Jonsdtr. Moe:
Ingeborg
Jon
Amund
Anders -ble gift med Eli Larsdtr. Kvåle og flyttet dit
Gunhild
Johanna

Lars Amundsen Hoston ble født ca 1693. Han ble gravlagt 5. mai 1743, 53 år gammel.
Idde Jonsdtr. Moe ble født ca 1691. Hun ble gravlagt 31. januar 1768, 77 år gammel.

Idde var oldebarn av den kjente Orkdalspresten Hr Jon. Hennes far var lensmann i Orkdal og bestefaren var sorenskriver.

Anders og Eli er mine 5. tippoldeforeldre.
Mvh Guri

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 8. august 2018 kl. 9.08

Takk for tilbakemelding Guri.

Har ikke begynt med foreldrene til Anders og Amund Larsen ennå, så innspillet ditt sparer meg for arbeid med min Orkdalsslekt og det setter jeg stor pris på.

Har ikke funnet noen sorenskriver blant mine aner hittil, men en gang skal jo bli den første.

Meldalsprester er allerede inne på listen, hr. Sten Evensen Meldal har røtter i på Foss i Horg, så hr. Jon dobler antall prester i slekta...

Hilsen Olav B.

Olav Asbjørn Bonesmo
Innlegg: 437
Registrert: 4. november 2009 kl. 12.23
Sted: LILLEHAMMER

Re: Brødrene Anders og Amund Larsen på Kvåle/Hoston

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 8. august 2018 kl. 9.11

Takk for tilbakemelding Guri.

Har ikke begynt med foreldrene til Anders og Amund Larsen ennå, så innspillet ditt sparer meg for arbeid med min Orkdalsslekt og det setter jeg stor pris på.

Har ikke funnet noen sorenskriver blant mine aner hittil, men en gang skal jo bli den første.

Meldalsprester er allerede inne på listen, hr. Sten Evensen Meldal har røtter i på Foss i Horg, så hr. Jon dobler antall prester i slekta...

Hilsen Olav B.

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»