Martha Andersdtr. Grut, f. ca1779

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Arnulf Wahl
Sted: OSLO

Martha Andersdtr. Grut, f. ca1779

Legg inn av Arnulf Wahl » 9. mars 2006 kl. 21.20

Jeg søker opplysninger om foreldrene til Martha Catrina Andersdtr. Grut, min tipp - tipp oldemor. Under FT 1801 var hun tjenestejente på gården Selvågan på Hitra. I Mars 1803 ble hun gift med husbonden Henrik Jæger Selvågan, og de fikk 4 barn. Hun døde på Hitra i 1822, like etter at hennes mann omkom på sjøen. Jeg antar hun var født i Meldal, da jeg ikke finner gårdsnavnet Grut noen andre steder. Har sett gjennom kirkeboken for Meldal i det aktuelle tidsrommet, men der er ikke nevnt navn på de døpte.
Kan noen hjelpe?

Arnulf Wahl

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Re: Martha Andersdtr. Grut, f. ca1779

Legg inn av dn17109 » 13. april 2006 kl. 8.33

Hei

Siden Martha var fra Grut i Meldal og faren het Andreas er det vel ikke umulig at hennes familie finnes på Grut og der er det en aktuell familie i FT1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1301#ovre
Dette kan vel bekreftes/avkreftes via kirkebok for det aktuelle tidsrom.

Mvh
Kristina

Arnulf Wahl
Sted: OSLO

Legg inn av Arnulf Wahl » 17. april 2006 kl. 20.33

Hei Kristina
Takk for respons. Jeg er klar over den familien i Meldal du nevner, men føler meg ikke helt sikker på at det er den rette . Kirkeboka for Meldal gir desverre ingen opplysninger om navn hverken på barn eller foreldre i det aktuelle tidsrom. Jeg vil forsøke andre veier for å få det bekreftet (f.eks. skifteprotokoller)
Du skal også ha mange takk for dine funn når det gjelder mitt søk i Overhalla
MvH
Arnulf Wahl

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 27. mai 2006 kl. 13.03

Du må ha sett under ministralia da du lette etter døpte i Meldal kirkebok. Navnene på de døpte er ikke oppgitt der, men i egen "fødte og døbte" liste.

Tok imidlertid en rask gjennomgang rundt 1779 men kunne ikke finne Martha Cathrina Grut der.

Er du forresten helt sikker på at det står Grut ? Det finnes lignende navn som Grodt, grunt m.fl..

I hvilke kilder finner du henne nevnt som Grut ? Kan evt. faddere til barna gi noen pekepinn ? Har du sjekket om hun ble konfirmert på Hitra ? Finnes det evt. communicantprotokoller (nattverdsprotokoller) for rundt århundreskiftet ?

Beste hilsen Inger

Svar

Gå tilbake til «Meldal»