Tippoldeforeldre fra Meldal

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ragnar Knudsen
Innlegg: 27
Registrert: 23. desember 2013 kl. 11.45
Sted: HALDEN

Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Ragnar Knudsen » 2. januar 2014 kl. 21.49

Hei, jeg er på jakt etter ytterligere informasjon og ev. gjerne bilder av mine fire tippoldeforeldre fra Meldal.

John Larsen Ressel, født 25.06.1871 på Mostuen, Å i Meldal
Karen Eriksdatter Smedhagen (senere g.m.Ole Knutsen Røen), f. 27.06.1869, på Smedhagen i Meldal
som var foreldre utenfor ekteskap til min oldefar Sivert Snoen

og

Knut Jonsen Ratøyen, født 04.12.1862 på Voldmo i Meldal
Ingeborg Olsdatter (senere g.m. Mikkel Andersen Skåvei), født 16.01.1862 på Nordgjerdet Vollmo, Meldal
som var foreldre (far antatt, men oppgitt i kirkeboka) til uekte barn Berit Snoen, min oldemor.

Særlig de to tippoldefedrene vet jeg lite om skjebnene til, så jeg hadde blitt glad om noen i forumet visste mer enn det jeg gjør.

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Magne Østhus » 3. januar 2014 kl. 0.30

Hei !

Jeg kan prøve å kontakte Inger om ho muligens kan hjelpe til med opplysninger.

Mvh. Magne.

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av dn07176 » 3. januar 2014 kl. 18.21

Lars Jonsson Resell vart etter det eg veit født medan foreldra budde i Larsstuggu under Resellgjerdet. Kor har du informasjon om at han skal vere født i "Mostuen, Å" frå?

Han vart gift med Guru Hansdotter Snonshagen (f. 1873) 3. apr. 1898 og dei er i 1900 ført i "Mostuen" som da er nemnt å ligge under Oppigard Snoen (gnr. 132, bnr. 1). 10 år seinare er dei ført i Grøtengstuggu under Grøtenget Å (gnr. 115, bnr. 2).

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 4. januar 2014 kl. 14.33

Far til Sivert er ved dåpen i 1888 oppgitt å være John Larsen Aa, forpagtersøn, f. 1870. Har ikke funnet noe om at foreldrene til Jon Larsen Resell, f. 1871, forpaktet noen gard. Lars Einarsen og Marit Pedersdt. Resell er omtalt i Larsstuggu eller Gunhildsstuggu i bygdeboka, gard og ætt, bind 2, s. 363. Der står det at Jon Larsen i 1898 ble gift med Guru Hansdt. Snoenshagen.

Om John Larsen Aa, forpaktersønn og John Larsen Resell er samme person kan være mulig, men ikke 100 % sikkert. Skulle gjerne fått klarlagt om hans far var forpakter på denne tida.

Ser at jeg har vært i kontakt med Odd Tolstadløkken og Magnar Smehagen vedr. Sivert.
Har litt om anene til både Karen Eriksdt. (farside) og Jon Larsen Resell (farmorside).
Karen Eriksdt. hadde mange barn i flere forskjellige forhold (11 barn, 5 forhold).

Beste hilsen Inger

Ragnar Knudsen
Innlegg: 27
Registrert: 23. desember 2013 kl. 11.45
Sted: HALDEN

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Ragnar Knudsen » 7. januar 2014 kl. 15.38

Hei, og takk for mye nyttig informasjon.

Jeg er veldig interessert i mer info om anene til John Larsen Ressel, som jeg iallefall antar er den samme som John Larsen Å. Hadde feilaktig info at han var født på Mostuen, men det var da der han senere bodde en periode. Jeg har notert at hans foreldre var Lars Einarsen fra Meldal og Marit Pederdatter fra Alvdal, begge født 1830, men videre nedover i anehistorikken har jeg lite.

Karen Smedhagens første sønn var da etter hva jeg antar Sivert, mens hun da fikk en rekke barn med flere ulike fedre.

Er veldig interressert i bilder av disse to mine tippoldeforeldre, hvis noen har, og det samme gjelder også på anesiden til Berit Snoen, dvs. Ingeborg Olsdatter og (antatt tippoldefar) Knut Johnsen Ratøyen. Kan ev. også kontaktes på ragnar.knudsen@hiof.no.

Vennlig hilsen
Ragnar Knudsen

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av dn07176 » 7. januar 2014 kl. 18.34

Eg ville foreløpig sett eit stort spørsmålteikn ved opphavet til "forpaktarsonen Jon Larsson Å". Vi veit ikkje kven han var, eller kor han kom frå. Det er i alle fall to kandidatar kring denne alderen:

- Jon Larsson Haukåsmæl, f. 23.04.1869 av foreldre Foreldre Lars Johnsen og Mali Endresdtr. Konfirmert 05.10.1884, da busatt Holstad.
- Jon Larsson Resellgjerdet, f. 25.06.1871 av foreldre Foreldre Lars Einersen og Marit Pedersdtr. Konfirmert 01.10.1886, da busatt Resell.

Ved konfirmasjonen til Sivert i 1902 er faren oppført som "Ungk. arb. Jon Larsen". Ville ein no gift mann (Jon Larsson Resell vart gift i 1898) vere ført som ungkar her?

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 8. januar 2014 kl. 0.43

Er enig med Håvard. Det er ikke avklart hvem som er den riktige Jon Larsen, og da er det bedre å være forsiktig med å godta den ene.
En som ved dåpen er oppgitt som ungkar kan ved konfirmasjon også bli oppført som ungkar selv om han har giftet seg i mellomtiden. Har erfart at presten ofte tar utgangspunkt i dåpsinnførselen når han skriver inn opplysningene ved konfirmasjon. Ofte kjente de ikke spesielt til de enkelte særlig godt.

Jon Larsen Aa, forpaktersønn, behøver jo slett ikke å være født i Meldal heller.

Beste hilsen Inger

Ragnar Knudsen
Innlegg: 27
Registrert: 23. desember 2013 kl. 11.45
Sted: HALDEN

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Ragnar Knudsen » 30. mai 2014 kl. 11.14

Etter undersøkelser mot folketellingen i 1900, synes jeg det er et forhold som peker mot at far til min oldefar Sivert Snoen er den nevnte John Larsen Resell f. 1871 i Meldal.

Karen Eriksdatter Smedhagen fikk i januar 1893 uekte tvillinger med John Hansen. De het Anna og Eli. Ved folketellingen i 1900 er Eli sammen med en tre år eldre bror (Ole) plassert som pleiebarn hos sine besteforledre Erik Sivertsen Smedhagen og Anne Olsdatter, mens tvillingdatteren Anna er plassert som pleiebarn hos nevnte John Larssen Resell og hans kone Guro Hansdatter på Mostuen.

Dette tyder vel sterkt på en nær forbindelse mellom Karen og denne John Larsen?

dn07176
Innlegg: 478
Registrert: 20. september 2005 kl. 20.19
Sted: TRONDHEIM

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av dn07176 » 5. juni 2014 kl. 1.07

Ein skal vere forsiktig med å anta. Den næraste forklaringa er vel at Guro Hansdotter er tante til pleiebornet Anna. Barnefaren i 1893 er oppført som John Hansen Snoenshagen, og er vel bror til Guro... Guro og broren Bersven er så vidt eg kan skjønne mellom fadderane ved dåpen.

Ragnar Knudsen
Innlegg: 27
Registrert: 23. desember 2013 kl. 11.45
Sted: HALDEN

Re: Tippoldeforeldre fra Meldal

Legg inn av Ragnar Knudsen » 12. juni 2014 kl. 10.47

Ja, den koblingen mot Guro Hansdatter hadde jeg oversett, og den er nok klart mer nærliggende som forklaring på at John Larssen og Guro hadde omsorgen for uekte barn av John Hanssen Snoenshagen og Karen Smedhagen. Denne John Larssen kan godt være far til Sivert Snoen, men det blir fortsatt på et usikkert antakelsesnivå. Ser ut som det kan bli vanskelig å komme helt til bunns i dette.

Svar

Gå tilbake til «Meldal»