Aleksander Simonsen Basoja

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj17048
Innlegg: 1876
Registrert: 2. oktober 2012 kl. 19.48
Sted: LEINSTRAND

Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av gj17048 » 2. oktober 2012 kl. 20.06

Hei.

Leter etter Aleksander Simonsen Basoja. Han er oppført i Klokkerbok Meldal i Meldal(nr 672C04 (1914-1928) Fødte og døpte 1920, side 59.) som far til Lilli Synøve.
I følge denne er han født i 1893, og bosatt i Foldalen.

Mor til Lilli Synøve fortalte at han kom fra USA, og skulle tilbake til USA. Han skal visstnok også ha hatt finsk avstamming.

I registrene til Ellis Island finner jeg Anna Maria Simonsen, som kom til USA med Oscar II i 1902. Hun hadde da med seg en barneflokk på 4, hvorav en Aleksander som er 9 år (dermed født i 1893). Hvis jeg tyder loggen rett, står det oppgitt at hun skal tilbake til sin mann, Aanon Simonsen.

Dermed finner jeg en Aanon Simonsen som kom til USA via Liverpool i 1897 med Luciana.

MEN som sagt; jeg leter etter Aleksander Simonsen Basoja. Med utgangspunkt i informasjonen over, har jeg lett i alle emigrantlistene i digitalarkivet. Jeg har også lett i kirkebøkene for Meldal og Folldal etter inn- og utflyttinger, samt dødsfall innen en rimelig periode.

Noen som kan peke med videre i en eller annen retning?

På forhånd takk


:)

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av Magne Østhus » 2. oktober 2012 kl. 23.31

Hei !

Denne dåpen ?
1920.
Lilli Synøve.
Nr. 36 ?
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal i Meldal, Klokkerbok nr. 672C04 (1914-1928), Fødte og døpte 1920, side 59.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63

Du kan kontakte kirkekontoret i Meldal og be dem finne den samme dåpen i 1920 og hva som står der, de har en bok ført av presten og den som er søkbar på nettet er ført av klokkeren.
Da kan du også be om å lete etter inn og utflyttet i Meldal noe før og etter 1920, klokkeren har ikke med om det i den boka.

Også jeg skal prøve å følge med videre på det.

Lykke til videre med leting.

Mvh. Magne :)

gj17048
Innlegg: 1876
Registrert: 2. oktober 2012 kl. 19.48
Sted: LEINSTRAND

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av gj17048 » 3. oktober 2012 kl. 9.59

Tusen takk for hjelpen!

Skal ta kontakt med Meldal.

Vennlig hilsen Bente

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av Magne Østhus » 3. oktober 2012 kl. 10.49

Hei !

Jeg husket ikke å nevne at konfirmasjonen til Lilli Synøve også kan finnes i bok på kirkekontoret, om også det her noen interesse og at ho var konfirmert i Meldal ?

Lykke til.

Mvh. Magne.

gj10822
Innlegg: 2526
Registrert: 9. mars 2010 kl. 1.46
Sted: KONGSBERG

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av gj10822 » 3. oktober 2012 kl. 11.05

Ved dåpen til Lilly Synnøve synes jeg det står at faren er verksarbeider med bosted Folldal.
Hva med å kontakte Nord Østerdals Museet. Ifølge denne siden har de et arkivprosjekt Folldal Gruver. Det skal inneholde personalia.
http://www.nordosterdalsmuseet.no/3856. ... -Verk.html

Magne Østhus
Innlegg: 7791
Registrert: 9. mai 2010 kl. 1.22
Sted: LØKKEN VERK

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av Magne Østhus » 3. oktober 2012 kl. 11.57

anne skrev:Ved dåpen til Lilly Synnøve synes jeg det står at faren er verksarbeider med bosted Folldal.
Hva med å kontakte Nord Østerdals Museet. Ifølge denne siden har de et arkivprosjekt Folldal Gruver. Det skal inneholde personalia.
http://www.nordosterdalsmuseet.no/3856. ... -Verk.html


Hei !

Det stemmer, også jeg har sett det men tenkte også Verksarbeider på Løkken ?
Skal prøve å sjekke det i bøker for Værket på Løkken og om noe kan finnes der.
Ser at barnets mor har bosted Skjødtskift som sansynligvis er på Løkken ?

Men tipset om Folldal Verk er sikkert et godt spor å følge videre og om noe kan finnes der, noe som også jeg har god tro på.

Lykke til.

Mvh. Magne :)

gj17048
Innlegg: 1876
Registrert: 2. oktober 2012 kl. 19.48
Sted: LEINSTRAND

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av gj17048 » 22. februar 2013 kl. 14.21

Hei igjen!

Nå har jeg lett lenge og vel siden jeg la ut innlegget her.

Har vært i kontakt med både kirkekontoret og Arild på Nord-Østerdals museet. Det fantes for øvrig ingen skriftlige spor etter han i arkivene til Folldal gruver.

Det eneste sporet jeg har funnet er lensmannsprotokollen for Folldal, der han registrerte seg 2.6.1920, dvs etter at Lilly ble født. Da oppgir han at han kom til Norge i 1917.

Har bedt Statsarkivet i Oslo om å se i lensmannsprotokoll for Skedsmo, ettersom det var der han fikk utstedt pass i 1917. Har ikke hørt noe derfra enda. Har også kontakt med en lokalhistoriker i Finland som sjekker ut opplysninger der.

Så han er fortsatt ikke gjort rede for ut over dette, men tenkte kanskje dere som har hjulpet til å se etter han, ville ha en liten oppdatering. :)

Vennlig hilsen Bente

Svar

Gå tilbake til «Meldal»