Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochumsdtr

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochumsdtr

Legg inn av gj08303 » 8. april 2009 kl. 15.51

Hei!

Har prøvd denne etterlysningen under Tynset, men ikke napp der. Har også prøvd å sende email til Innset Historielag, men den adressen fungerer ikke.

Har bladd igjennom alt av bygdebøker Innset, Kvikne, Tynset, Alvdal, Folldal, Tolga, Engerdal, Røros og bøker om bergverkene i distriktet, uten resultat. Jeg antar begge er barn av bergverksfolk så det er vel liten mulighet i gårdshistorier?

Kan noen hjelpe meg videre med disse:

"Belgmaker Anders Eriksen (Indset?) (1729(33?)-73 og hustru Anna Catharina Jochumsdatter (1724-77) flyttet fra Innset til Alvdal hvor de bodde på Fauthaugen/Belgmakerplassen(-haugen).

Anna og Anders er mine 3. tippoldeforeldre (oldeforeldre til min oldemor Elen Larsdtr. Folden/Bukplads gift Prytz på Røros, se egen sak under Alvdal).

Har noen opplysninger om hvor Anders og Anna kom fra, deres slekt/evt etternavn og hvor de bodde på Indset?"


Mvh Odd

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. april 2009 kl. 16.38

På følgende http://home.no.net/jeaas/sk-roros.htm har jeg funnet en Anne Catharina Jockomsd. --- se skifte på Røros 18/4 1744 s.192. Selv om alderen her avviker med noen få år, er vel navnet såpass sjeldent at det kanskje kan være den rette?

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 9. april 2009 kl. 19.16

Hei, tusen takk, det er et spor som jeg vil sjekke videre. Ikke så usannsynlig, hun er ikke nevnt i Rørosboka b. 3, s. 413 under familien Schmiedeknecht i Feragen, men det er ikke uvanlig at noen mangler. Resten av familiemedlemmene i skiftet stemmer med boka.

Kanskje kan belgmakeren ved Innset, og senere ved Lovice hytte på Alvdal, også være fra Rørosdistriktet da, her ligger litt detektivasrbeid og venter!

Hører gjerne fra deg eller andre hvis det finnes fler tråder å nøste i!

Fortsatt God Påske!

Mvh Odd :)

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. april 2009 kl. 20.26

Jeg har observert at annet verkspersonell i Kvikne kommer fra Røros, så utenkelig er jo ikke det her heller.

Alvdalsboka nevner at belgmaker Anders Eriksen har en litt yngre bror Peder (Per) Eriksen, som også bor i Alvdal og er røstvender. Skulle Anders være foreldrenes eldste sønn, kan faren da muligens være en Erik Anderssen (evt. gift med en Pedersdatter).

Ragnvald Størens manuskript til verkshistorie for Kvikne nevner på s. 109 en Anders Eriksen som er hytteskriver ved Brevad i Kvikne 1652/53. Men han er funksjonær, så om han evt. kan være et opphav til den senere belgmaker Anders Eriksen er vel nokså uvisst.

Tar med litt til ang. etternavnet ditt:

For øvrig er jo også slekten Prytz et eksempel på forbindelser mellom verkene på Røros og i Kvikne (begge er grunnlagt av mine 7-tipp'er), da det finnes Prytz-ætlinger begge steder. Jeg regner med at min 3-tipp, Iver Knutsen Amundstuen på Hylen i Kvikne, via en hittil ukjent farmor, som ut fra tre brødres oppkalling av hver sin datter må hete Gullaug Johansd. Prytz, er tippoldebarn av stiger Iver Johansen Prytz i Kvikne og oppkalt etter denne. Iver J. Prytz er bror av Røros-Prytzenes opphav.

Jeg synes også det virker meget sannsynlig at stamfaren Johan Prytz sin uidentifiserte norskfødte kone, Maren Iversd. (visstnok f. 1608), er datter av Iver Helgesen Brattbost i Kvikne (bror av lensmannen der rundt 1630). I så fall er det gjentatte Prytz-navnet Elias gjerne opprinnelig en variantoppkalling av det like tradisjonsrike Helge ("Helie") i Brattbost-slekten. Både Prytz og Brattbost bruker også navnet Jørgen, uten at opprinnelsen til det er kjent. Barneflokkens fødselsår tyder mest på at Johan Prytz først er gift etter at han er kommet til Kvikne. Så altfor mange andre Iver som kan være en passende norsk svigerfar finnes vel neppe der på den tiden.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 9. april 2009 kl. 22.34

Den eneste mulige forfaren jeg fant på Kvikne/Innset var nettopp hytteskriveren på Brevad, Anders Eriksen Enden, i tilfelle hans bestefar, men foreløpig er det bare spekulasjon, håper jo at noen har kilder for å finne ut av dette!

Leter nå også etter mulige kandidater i Rørosbøkene.

Ivers bror Anders Prytz er min 7. tipp og Johann Prytz(er) vår felles forfar.

En Snorre Prytz, som har skrevet flere hefter om Rørosgrenen av Prytz, har lansert en hypotese om at Andreas Dichter/Ditcher, kullbrenner i Seiersdalen Kvikne/Innset, skulle være faren til Johann Prytzer, men det stiller jeg meg svært tvilende til. Dette har jeg notert meg om Andreas Dichter:

Kom til Kvikne fra kobberverket i Sangerhausen i Harz før jul i 1635 og begynte sitt virke i 1. bergmåned i 1636 (kom til Kvikne samtidig med sin antatte sønn? Johann Prytzer?, jfr. Snorre Prytz\' tese).

Kong Christian IV besøkte Kvikne i juni 1635, der var det mangel på fagfolk. Tilbake i København sendte han utsendinger til sin svoger Kurfyrsten av Sachsen om få sendt oppover 10 hyttefolk og 6 kullbrennere, som alle ble hentet fra kobberverket i Sangerhausen (Mansfeld-distriktet), blant dem hyttemesteren Fogtmann, garmakeren Francke, smelterne Haen, Nickler, Zizler og kullbrennerne Jagow, Tille og Andreas Dichter (Ditscher).

Andreas var kullbrenner, et høyt ansett yrke dengang. Tyskerne innførte da teknologien med reismiler på Kvikne og drev stort som entreprenører (for egen regning til verket), f.eks. leverte Andreas i 1653 hele 1528m2 kull til Kvikneverket. Reismilene nesten fordoblet kullet fra en favn ved i forhold til de norske liggemilene!

Bygslet Flatmo Søndre på Indset, gnr 109, bnr 1 (Indsetboka bind 2, side 357):

Han var en av de 4 kullbrennere som kongen lot foreskrive fra Tyskland og arbeidet som sådan i Seierdalen hvor han hadde omtrent alle plasseiere derute til opplæring i "den svarte kunst". I tellingen for kvegskatten 1657 står han med besetning på 1 hest, 3 kuer, 16 geiter og 5 sauer. Han nevnes for siste gang i 1682 i forbindelse med Verket.

NB! Hvis han var født ca 1575 (det måtte han vel hvis han var Johanns far) så var han 107 år da han i 1682 forlot verket (og døde?). Var han da virkelig Johann Prytzers far? En kan da også stille spørsmål ved antatt fødselsår! Tvilsom teori fra Snorre Prytz\' side!


Har du noen formening om dette?

At Maren kan være Brattbost er nytt for meg, men interessant, håper å høre mer fra deg om dette også!

Jørgen er skrevet Jürgen hos meg, men det var jo mange tyskere og dansker som skrev i de forskjellige protokoller, så det finnes mange varianter av alt ser det ut til, inkl. årstall!

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av dn03296 » 10. april 2009 kl. 10.30

Jochum Angell var sogneprest på Røros 1697-1727 (Dahl side 162)-

Han var g. 2. g.1702 m. Maren Jensdatter Collin f 1681.

Datter av begasessor Jens Hansen Collin

En rekke barn nevnt.

Så langt Dahl.

http://leskjerv.seria.no/aner/0011/15251.htm

Ifølge min Hjemmeside (ovenfor) var J H C g m Karen Olsdatter Tønder Collin f 1661

J H C var sønn av Hans Jensen Collin fkr 1620 og Anna Cathrine Ukjent fkr 1630

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. april 2009 kl. 12.05

Kommentarer til de to seneste innleggene:

Jeg har jo ingen konkret dokumentasjon for at stammoren til slekten Pryz er fra Brattbost, men som før sagt virker det ganske sannsynlig. Dette er helt og holdent min egen teori og ikke tidligere nevnt som en mulighet av andre. I denne sammenheng kan det sikkert også være lurt å se litt nærmere på senere ekteskap i Kvikne der aner fra begge slekter forekommer, siden inngifte er et vanlig fenomen på den tiden. Slike forbindelser kan evt. bidra til å underbygge teorien. (F.eks. går min antatte Prytz-linje via Hylen, der ektefellen ætter fra Botnan, som meget vel kan være etterslekt av Iver Helgesen Brattbost via Brevad.)

I tillegg til at Johan Prytz sin svigerfar er en Iver bygger teorien først og fremst på at Brattbost benytter navnene Helge og Jørgen, mens Prytz bruker Elias og Jørgen. Den tyske stamfaren til Prytz-slekten skal ha vært gift her i landet, og da vil jo Prytz-barnas morfar være norsk og hans far muligens oppkalt i en barneflokk av et visst omfang.
Dette kan like gjerne gjelde navnet Elias som noe annet, og "veien fra Helie til Elias" er vel ikke veldig lang. Særlig hvis barnemorens farfar har et norrønt navn, er det gjerne litt sannsynlig at en tysk far kan velge en navneform som er litt mer kontinental. Her er jo også verksmiljøet ellers sterkt preget av innvandrere fra andre land. (For øvrig har stamfaren til Francke-slekten en sønn Guldbrand, som antagelig må være født i Thüringen. Dette er vel neppe noe tysk navn, så her endrer kanskje denne sønnen eller foreldrene et tysk fornavn til et mer norskpreget etter at de kommer hit?)

Iver Helgesen Brattbost (født rundt 1570) har en datter Marit, som nevnes i en påstått leiermålssak i Kvikne i 1639. Skulle dette være noen år tilbake i tid (det forekommer), så kan hun tenkes å være identisk med Johan Prytz sin kone, men to søstre kan også ha ganske like navn hvis familien har flere Maren / Marit å oppkalle. Enkelte av Iver Helgesen Brattbosts barn er født såpass sent at han kan tenkes å være gift flere ganger. I så fall er det heller ikke utenkelig at flere døtre kan få lignende navn. (F.eks. kan en avdød første ektefelle ha omtrent samme fornavn som et kvinnelig opphav her.)

Ang. Dichter og Prytz så har jeg jo sett denne påstanden på Snorre Prytz sin slektsside, men heller ikke trodd særlig på den. Andreas er ikke noe uvanlig tysk navn, så det beviser ingenting, og Andreas Dichter er vel mer sannsynlig av omtrent samme generasjon som Prytz enn en tidligere. Dertil er Prytz'ene stigere, mens familien Dichter (Ditscher) er kullbrennere. I verksmiljøet går jo yrket ofte i arv fra far til sønn, så dette tyder vel ikke på at Prytz og Dichter er samme slekt.

Ang. Leivs innlegg:

Ut fra navn kan jo dette være et mulig opphav til belgmakerens kone, men ut fra profesjon er det vel mindre sannsynlig? Mange av ekteskapene i verksmiljøet inngås jo innen "egen sfære".

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 10. april 2009 kl. 15.06

Jeg har Marit Eliasdatter som kone til Anders Joensen Prytz (1645-1714), han er som du nevner min stamfar på Røros og bror til Iver og sønn av Johann. Kan det være hun som er Brattebost? Jeg har ellers heller ingen opplysninger om henne, men hennes far kan vel være opphavet til Eliasnavnet!

De har blant flere en sønn som heter Elias Andersen Prytz - i tillegg til "min" John Andersen Prytz osv.

Når det gjelder belgmakeren og kone fortsetter jeg å lete, fant ikke så langt noe barn av Jochum Angell som stemte med "vår" Anna Katharina Jochumsdtr.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. april 2009 kl. 16.04

Den det er snakk om her er konen til stamfaren her i landet for Røros-Prytz, altså stigeren Johan Prytzer. Enkelte steder påstås hun å hete Barbro Iversd., men Maren Iversd. er nok det riktige. (Barbro-navnet er vel heller ikke brukt noe særlig i etterslekten.)

Følgende http://www.snl.no/Prytz viser at en av sønnene til Johan Prytz heter Elias, og de to som nevnes er nok brødre av Iver Johansen. Iver er jo tydelig nok oppkalt etter morfaren. Siden farfarens navn ikke er kjent, kan vi jo ikke vite hvilken sønn som evt. har navn etter han, men det kan være både Jørgen, Anders og Elias. Men det er altså da jeg gjetter på at Elias heller kan være kalt etter morfarens far, som jeg altså mener kan være Helge Iversen Brattbost (den eldste kjente med det navnet, som også finnes i senere generasjoner). Skulle min teori om morens opphav være riktig, er det også grunn til å anta at navnet Jørgen hos Prytz kommer fra Brattbost, siden flere slektsledd der har en sønn Jørgen.

Som nevnt tviler jeg på at en belgmaker i Kvikne er gift såkalt "kondisjonert", selv om det forekommer. F.eks. er mitt opphav, Jørgen Jørgensen Schaar (f. 1671) i Meldal, som er sønnesønn av den tyske drivverksbyggmesteren ved Kongsberg sølvverk, gift med datteren til offiseren Jacob Tostrup, som også bl.a. er svigerfar til Ludvig Holbergs søster. Så helt umulig er det ikke, men neppe særlig vanlig.

Ellers er det jo litt dårlig håndverk i Store Norske ikke å nevne at Prytz-slekten først kommer til Kvikne og også fortsetter der i tillegg til på Røros. Slekten opptrer bl.a. på Iverstuen i Kvikne, som har navn etter Iver Prytz. Sønnen Johan Iversen er gift på Sæter i Kvikne, og nye Kvikneboka nevner også verkstømmermann Halvor Iversen Prytz. Halvors sønn Tollef på Iverstuen er gift med Karen Johansd., som antagelig er hans kusine. Han har da Johan Iversen Prytz som svigerfar, noe Støren også nevner i sin verkshistorie.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 10. april 2009 kl. 17.20

Opplysningen om Elias som bror av Anders (og derav sønn til Johann) kommer antakelig fra "Rørosslegten Prytz" av lærer A.R. Prytz, revidert av P.A. Gjelsvik i 1911.

Tidligere omtalte Snorre Prytz' slektshefter har ikke med Elias som sønn av Johann, men av Anders. Hva som er riktig vet ikke jeg, men det må vi prøve å finne ut!? Det er ihvertfall noe som ikke stemmer helt her.

Johann var først på Fossum Jernverk, før han kom til Kvikne. At Kviknegrenen av Prytz bør tas med i SNL er jeg enig i, det kan vel kommenteres på nettet overfor forfatteren!

Men først bør vi finne ut hva som er riktigst av kildene. Jeg foreslår at en av oss oppretter et eget emne om Prytz-slekten her på Slektsforum, så kan diskusjonen føres videre der. Det er sikkert også andre som har syn på både Dichter og Elias osv. og da bør emnet hete "Prytz-slekten" for å få riktig oppmerksomhet. Bør da kanskje legges ut under Tynset/Kvikne, evt. Røros?

Så kan vi fortsette å lete etter belgmakeren og hans kone under dette emnet!

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. april 2009 kl. 17.49

Har funnet denne på nettet: http://tore.vamraak.no/slekt/slekt.asp?indnr=18358

Så spørs det hva som er kilden her da. Det kan vel ikke være tatt rett ut av løse luften, får vi håpe.

Er enig i at et eget tema om Prytz bør opprettes. Det er jo en såpass stor og viktig slekt at den bør være av interesse for ganske mange. Får se på det etter hvert, men gjør det ikke i kveld.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 10. april 2009 kl. 22.02

Det ville kanskje være riktig å starte et forum om Prytz-slekten under "Slekter" isf "kommune" da dette berører mange kommuner og slektsnavnet jo snart er fire hundre år gammelt i Norge!

Dessuten har jeg i Kirkeboka for Røros funnet en Anne Cathrine Jochumsdatter som ble forlovet med en Knud Storman den 20 april 1745 og gift 16. mai samme år. Etter alderen kunne jo det stemme, men ikke ektemannen! Kan jo være være Jochum Schmiedeknechts datter, men da er vi like langt, hvis hun da ikke er gift på nytt med Anders Eriksen senere. Det kan jo hende, for deres sønn Erik Andersen (Gjelten på Alvdal) er født i 1763. Hans kone Ingeborg Andersdatter Strålsjøhaugen er forøvrig barnebarn av Elen Brostrupsdatter Tax, gift med stiger Lars Svendsen Sund/Commandant på Losgård på Fåset, så inngifte blant "de kondisjonerte" forkom jo!

Jeg får lete videre!

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av dn03296 » 11. april 2009 kl. 8.58

Utvalgte skifter fra Røros/Tolga

Røros 18/4 1744 side 192

Bergsell Jocom Smideknekt Feragen hytteplass, død 12 år siden ( d 1732, fkr 1680)

+ enke Gjertrud Svendsdatter Ageløs barn

1. Svend Jockomsen Smideknekt 29 år (f 1715)

2. Henrich Smideknekt 24 år (f 1720)

3 Barbro Jockomsd g. m. Peder Olsen Koyen

4 Berit Jockomsd. 32 år tjener (f 1712)

verge eldste broder Svend

5. Anne Catharine Jockumsd. 26 år, (f 1718, d 1753)

tjener hos Madame sal. bergskriver Finne

verge yngste broder Henrich

Familien er omtalt i Bind 3 side 413, 140.1 Skrivegarden

000000000000000000000000000000000000000000000000000

Røros 22/1 1753 side 928

Anna Catharine Smideknekt + enkemann Knut Larsen Stormand

Mor Gjertrud Svendsd. sal. Jochon Smideknekt

Søsken:

1. Svend

2 Henrich

3 Barbro

4 Berethe

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. april 2009 kl. 9.26

Kommentar til Odds seneste innlegg ovenfor:

Vær oppmerksom på at Lars Svendsen Kommandant i Kvikne ikke er samme person som Lars Svendsen Sund på Lossgård. Den konen som førstnevnte er oppført med i Kvikneboka tilhører vel navnebroren på Fåset. Se Leivs omtale av dette her: http://leskjerv.seria.no/kvikne2001.rettelse.htm s. 303.

(Legger til at jeg lenge har ment at bergskriver Svend Rasmussen Skamfer med stor sannsynlighet er identisk med den samtidige Svend Rasmussen i Kvikne, som er sønn av proviantskriver Rasmus Hanssen på Orkeng og dermed sønnesønn av hr. Hans Lauritzen. Flere forhold tyder på dette -- det gjelder altså å se helheten her, selv om ikke et absolutt bevis er funnet.)

Er enig i at et tema om slekten Prytz gjerne kan plasseres under "Slekter", men det spørs vel om like mange vil lese det der som under "Røros" eller "Tynset". Nå har jeg allerede skrevet en del om Prytz her, så jeg drøyer det foreløpig med å ta noe initiativ til et nytt tema, siden det jo gjerne krever en del tid til dokumentasjon og resonnement. Men om noen andre vil ha et slikt tiltak nå, er det jo bare å gå i gang med det.

Ang. Leivs innlegg:

Ut fra dette må en vel helst anta at Anna Catharina Jockumsd. i Kvikne er en annen en Smideknekt-datteren på Røros. Fornavnet er ikke så uvanlig, men antall Jockum'er i strøket er vel ikke så veldig stort. (Navnet er for øvrig en form av Jakob eller engelskspråklig James via formene Jacomes -- Joakim.)

dn03296
Innlegg: 122
Registrert: 2. desember 2004 kl. 8.42
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av dn03296 » 11. april 2009 kl. 13.48

Jeg beklager - Odd Prytz - at jeg som slektsgransker ser meg nødt til a svare på Odd Roars avsporing i ditt "emne"
Orkdalsøra ser ut til rundt 1700 å ha vært importhavn for ærgjerrige, kunnskapsrike unge dansker som også har hatt kapital å investere i gårdkjøp, skog og sagbruk.

Svend Rasmusen Skamfer
Fkr 1658 død 1709, 51 år gml.
“Ligpredichen over Bergskriver Svend Rasmussen Skamfærd. Dom 6 p. Trin 1709. Rennebu”

På kommandantplass i Kvikne finnes Lars Svendsen Kommandant fkr 1680 som bruker fra 1719, Han er understiger fra 1727.
Han har nå en tid vært å finne på min Hjemmeside som antatt sønn av Svend Rasmusen. Jeg har hittil ikke greid å finne kilder som bekrefter min antagelse. Og anmoder vennligst om at brukere av min Hjemmeside ikke bruker denne antagelse som grunnlag for sine slutninger.

Svend ble g m en datter av Christen Nilsen Brun. Hun er antatt f kr 1675, død 1697/98.
De fikk en datter Berit Margrethe Svendsdatter Skamfer f. 3. februar 1697, død 24.mars 1697.
Svends kone introduseres 13.juni 1697

Svend ble 1699 gm Mille Mikkelsdatter Schjelderup f 1679 i Beistad.
De fikk 4 barn: Kirsten f 1701 gm Jon Simonsen Sotten som var funksjonær ved Løkken Verk, Hans f 1706, Anne f 1708, gm Mikkel Evensen Flå og Mikkel f 1708,

Den 3.november 1693 var det på Fannrem i Orkdalen skifte etter tidligere sorenskriver Morten Knudsen. I boet var det gjeld på 2 rdl. til en Svend Rasmussen.

Rennebu kirkebok 1693 : Com Svend Skamfer

Tingbok Orkdal 1, 1688-1694
Christen Brun ved sin fullmektig Svend Rasmussen krever en del bønder i Rennebu:.
Angrim Hol går og tigger.
Trond Buum er død
Engel Kosberg død i armod
Erik Madsen ved Ildbruen går og tigger
Morten Ilbruen lader det bero til Christen Bruns hjemkomst
Trond Olsen Kosberg fragår gjeld

Antagelig angår dette gjeld vedr. proviantlevering

Svend bygsler Skamferhaugen fra 1696

Ting holdt på gården Hol i Rennebu 15.Juli 1700.

Svend Rasmussen lot publicere et forsichrings bref under haand og Seigel fra Christen Brun hvorudi hand for sig og sine Arfvinger afstaar ald den Pretention hand Kunde hafve effter sin sl. datter som var Svend Rasmussens hustrue, det være sig af godes eller annen eyendele, men skal følge Svend Rassmussen og hans Arfvinger, til Vitterlighet under H. Evind Stenss. og Jon Jonss.
Datered Holte paa Indset d. 4. Juli 1699.
Nettop mottatt fra Arnt Stavne:
Hei,

satt i dag og leste litt i den første panteboken for Orkdal og fant dette:

Pantebok for Orkdal Sorenskriverembete 1688-1700
2C01 Folio 53b

Kiendes Jeg Underskrefne Christen Nielsen Brun
Directeur ofuer Lesøe Iernverch, og hermed for alle Vit-
terliggiør, som min kiere Suersøn Svend Rasmus.
boende paa Schamferd i Renneboe, hafuer lade? mig
vide det hand ville holde arfueskifte formedelst hans
kiere nu sal. hustru Kiersten Bruns dødelig frafald
skyld, med begiering at møde paa arfuetompten, og
Efter min sl. Datter efter lofuen bivåne? og paa agte
huad hans ringe formue kunde blifue til Deeling og
bytte med Vidner etc. ...
...
Indset Den 4 July 1699

Anno 1700 Den 15 July blef dette af Retten
Publicered paa Hoel i Renneboe

Det skulle vel bekrefte navnet på Svends første hustru

Mvh. Arnt
Folketelling 1701. Skamferd Rennebu
“Svend Rasmussen, gårdbruker, 43 år gml, har tjent for korporal til hest, har ingen sønner”
Det er her ikke nevnt at han er bergskriver ved Undal Verk

At Svend har tjent for korporal til hest må bety at han har hatt sin beskjeftigelse hos major i kavaleriet Curt Christoffer Koppelow i rytterkvarteret på Tverdal i Rennebu en tid før 1700.
Koppelows datter Dorothea ble g m sogneprest i Støren Jørgen Pedersen Schjelderup, som var søskenbarn av Svends kone Mille Mikkelsdatter Schjelderup. Deres felles bestefar var Jørgen Pedersen Schjelderup, res. Kap i Domkirken fra 1657.

For øvrig må antaes at Svend har oppholdt seg i Orkdal/Rennebu fra ca 1690 og muligens vært i tjeneste hos tidligere sorenskriver Morten Knutsen som ved sin død i 1693 hadde gjeld til ham.

I 1694 finner vi ham i Rennebu som fullmektig hos Christen Brun og følgelig også i en periode før 1700 som bergskriver ved det haltende Undal Gruber.

Christen Nilsen Brun

Han er antatt fkr 1630, Han er nevnt som bergskriver på Kvikne i 1656. Forvalter Kvikne 1682 - 1692
Fra 1694 skiktmester ved Lesja Jernverk og fra 1697 direktør.
Hans første kone var en Margrethe Hansdatter
Hun er mor til en datter fkr 1675, dkr 1698 som ble g m Svend Rasmussen

Ved et skifte i 1732 er det nevnt en sølvkanne med inskripsjon:
“Christen Nilsen Brun og Margrethe Hansdatter 1673”

Hans annen kone var Inger Maria Pedersdatter.

Hermann Treschow.
Eide fra 1693 en fjerdepart i Lesja Jernverk. Christen Brun ble i 1697 ansatt som direktør og omtales som svoger.
Hermanns bror Jens Treschow var g m Inger Marie Pedersdatterr, som etter at Jens døde blir g m Christen Nilsen Brun

Ole Andersen på Hov

Storgården Hov i Orkdalen var til salgs etter at verksdirektør på Kvikne Jørgen Brandt døde.
Ole Andersen (min tipp5oldefar) fkr 1630 ble den nye eier fra ca 1670
Hans herkomst er ukjent, men antagelig kom han fra Danmark
Hov var en herskapelig gård som bestod av 12 hus, et våningshus i 2 etasjer og kjeller. I 2.etasje en sal med 12 vinduer.
Følgende besetning er nevnt: 9 kyr, 16 kviger, 6 okser, 5 hester, 11 får, 19 lam, 20 geiter og 1 svin .Følgende tidligere eiere er nevnt:
Ole Jacobsen Lorch, oberst Christopher Frederich Gersdorf g 1.gang m Dorte Gedde, 2.gang med Elisabeth Bjelke. Dretter går gården til Nicolas Pouelsen Orloff, lagmann i Trondhjem , som videreselger til Jørgen Brandt

En mulighet er at Ole Andersen fikk stilling hos Morten Knutsen som fullmektig (reisetjener, hofmann) tidlig på 1660-tallet og hadde slik bakgrunn at han ble godtatt som svigersønn

Han ble nemlig gift med Kirsten Mortensdatter (fkr 1643), datter av Morten Knutsen og Idde Jonsdatter som var datter av her John..- sognepresten i Orkdal (min tipp7oldefar)

Ved skifte etter Kirsten Mortensdatter i 1691 ble det oppnevnt verger for de 4 barna. Tre av vergene var fra Kirstens slekt. Som formynder for den 4. : Anne ble oppnevnt Seign. Christen Brun, som må antaes å være en slektning av Ole Andersen, eller en nær venn.


Morten Knutsen fkr 1604

Sorenskriver i Orkdal 1633-1642, Han var bruker av gården Meland, senere av gården Fanrem. Han drev sammen med Otto Lorch Fjellkjøsa bekkesag. Han nevnes som gjestgiver i 1682. Han døde i 1693.
Skifte 3.nov 1693. Svend Rasmusen hadde til gode 2 rdl (verdi av en ku var ca 3 rdl)

Christen Jacobsen Schult
Fkr 1655
Viselagmann Christoffer Schøller til Gjølme i Orkdal døde i 1681 og hans kone Maren Andersdatter overtok. Hun er i 1683 skattlagt for to reisetjenere (hofmann, fullmektig). I 1686 heter den ene Christen Jacobsen Schult, muligens ankommet Orkdal i løpet av 1685. Fra 1689 er han alene reisetjener på Gjølme
Han ble g m Anne Olsdatter Hoff først på 1690-tallet. Anne hadde arvet 1/5 -del av gården Hov etter sin far og broren Morten. Christen Jacobsen bygslet Hov fra 1693 og fra 1702, 1703 hadde han overtatt de parter svigerinnene Maren og Marie Olsdatter eide. I 1609 ervervet han 1 spann i gården Hov av svogeren løytnant Anders Olsen Hoff og satt nu som eneeier.
I 1703 var det barnedåp hos fogden Andreas Skånland og Christen Jacobsen var blant fadderne.
Odelsarvingen til Hov, Morten Olsen døde 1693 i Irland. Frederich Munchegaard på Gjølme blr i 1690 oberst og sjef for prins Fredriks regiment i Danmark, som i 1689 ble leid ut til et hertog i Irland.
Fredrik Munchegaard falt i slaget ved Agrim 12.juli 1691. Det er rimelig å tro at Morten falt i det samme slag

Curt Christoffer Koppelow
Fkr 1624 på sin faders herregård Mekkelborg.
Overtar i 1676 gården Tverdal i Rennebu som rytterkvarter

Har en datter Dorthea f 1682 på Tverdal som blir g m
ei søskenbarn av Svend Rasmusen

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. april 2009 kl. 15.09

Det er vel ikke så farlig om vi får inn litt ekstra data her, selv om disse til tider kan være en såkalt "avsporing" av temaet. Det er greit å ha litt oversikt.

Jeg fant grunn til å nevne de to Lars Svendsen, siden den ene tydeligvis er et opphav hos Odd. Så lenge kommentaren om disse ligger offentlig tilgjengelig på Leivs slektsside, må det også kunne lenkes dit, men selvsagt er det viktig at det kommenteres hvis det er noen endringer.

Når det gjelder Svend Rasmussen på Skamfer holder jeg fast ved mitt syn på at det mest sannsynlige av alt er at han er sønnesønn av hr. Hans på Tynset og også nevø av kullfut (Fredrik) Kristoffer Hanssen Tilslaug i Melhus. Leiv forteller ovenfor at Svend Rasmussen bl.a. har barna Hans og Anne, og det er nettopp navnet til foreldrene til proviantskriver Rasmus Hanssen i Kvikne, som altså har sønnen Svend Rasmussen. (Nevnt i "Folk og buplasser i Nord-Østerdalen" s. 253.)

Jeg gjentar nok en gang at det er viktig å legge merke til sannsynlige sammenhenger i personmiljøer (som det kan finnes mange av), og la disse medvirke ved vurderingen i tillegg til rene fakta fra dokumenter.

Det får være nok om dette her, så ikke temaet løper helt løpsk.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 11. april 2009 kl. 20.40

Hei begge to!

Skal ikke blande meg inn i Skamferdebatten, dette er vanskelig nok som det er for en amatør.

Jeg hadde opprinnelig Lars Svendsen Sund og Elen Brostrupsdtr. på Lossgård som foreldre til Anders Larssen Strålsjøhaugen, dette fra Alvdalsboka. Men så ble jeg forvirret da jeg etterpå leste Kvikneboka, så jeg tilføyde da Commandant. Har nå strøket Commandant og holder meg til min opprinnelige Lars Svendsen Sund på Lossgård, Fåset. Eller har jeg misforstått helt?

Leter fortsatt etter det opprinnelige temaet her, hvem, hva , hvor for belgmaker Anders Eriksen Indsedt og hustru Anna Catharina Jochumsdtr. Hvis dere eller andre kan hjelpe meg videre her så er jeg meget takknemlig!

PS! Jeg kan godt tenke meg å dra igang et tema om Prytz-slekten under Slekter. Er det misbruk av systemet samtidig å legge en melding om dette både under Tynset/Kvikne og Røros?

Fortsatt God Påske!

Mvh Odd

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 12. april 2009 kl. 10.28

Ønsker egentlig ikke å debattere Skamfer her, men jeg syntes det var nødvendig å få med at Lars Svendsen på Lossgård er en annen en han i Kvikne. Så ble det litt mer om dette enn påtenkt.

Når det gjelder Lars Svendsen Sund på Lossgård så vet jeg ikke om han er nærmere identifisert, men det har i alle fall vært spørsmål om dette i et av slektsforaene.
Tror personer med navnet Sund er nevnt i forbindelse med Røros, så et opphav der i trakten kan være en mulighet. Det er faktisk litt merkelig hvis ingen ennå har funnet ut hvem han er, siden han lever hele sitt liv på 1700-tallet.

Når det gjelder identifiseringen av belgmakeren og hans kone, så er det kanskje enklest å prøve å lokalisere den Jockum som er Anders sin svigerfar, siden antall personer med dette navnet neppe er særlig stort i strøket. Men disse har ikke jeg oversikt over. Det hadde faktisk vært enklere på 1600-tallet, siden mange data for Nord-Østerdalen fra den tiden finnes i Krokmoens bok med kildeutdrag inntil 1700. Klarer en å fastslå mellomledd her, kan den kanskje være til nytte. Den dekker området fra Alvdal til Tolga og Os, samt Kvikne og Innset. Diverse lokale verksmiljøer finnes innenfor denne regionen.

Når det gjelder et tema om slekten Prytz, så bør jo avdelingen "Slekter" være den rette. Problemet er at aktiviteten der gjerne er litt liten, slik at det over lengre tid ikke har noen hensikt å klikke seg innom. Synes derfor det er en god idé å legge lenker til en slik debatt i passende geografiske "båser" med en tematittel som fanger blikket til aktuelle lesere. Så kan jo disse "pekertemaene" aktiveres litt hvis debatten i hovedtemaet skulle kvikne til og bli skikkelig interessant. Det skader vel neppe Slektsforum om det gjøres slik. (Forutsatt at ikke alle andre temaer der håndteres på samme måten.)

For øvrig finnes det flere Prytz / Prydz-slekter her i landet, så tematitler bør vel få med at det her gjelder den med tilknytning til Kvikne og Røros. Det er vel faktisk denne som er mest nevnt i leksika, men helst via oppføringer av enkeltmedlemmer. Som før nevnt kan omtalen av selve slekten gjerne bli bedre. Det kan kanskje et nytt tema bidra til?

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 25. april 2009 kl. 12.01

Har funnet en mulig kandidat som hustruen til Anders Eriksen:

Kirkebok Røros 1723; "Anne Cathrine, far Jochum Koch, døpt 31. oktober 1723".

Jochum er nok etterkommer (sønn?) av den første Koch på Røros, Hans Koch (1644/48 - 1734)(Seresse s. 81), grunnleggeren av Kokkvollen v. Aursund (Rørosboka bind 3, s. 342) . Kom fra Tyskland, sannsynligvis Harz

1671 er Hans stiger på Storwartz, senere stiger v. Nyberget og Solskin.

I Indsetboka s. 123 bind 2 omtales en Hans Koch som hytteskriver på Indset Verk 1683-92 (jfr. R. Støren side 77). Om det ikke er den samme, så er han sikkert slektning, Hans hadde også en sønn som het Hans.

Som vi vet var det nære personlige forhold mellom Røros og Kvikne/Innset, både yrkesmessig og familiært. Så det er vel ikke utenkelig at en jente fra bergverksfolk på Røros med slekt på Kvikne/Innset ble gift i bergverksmiljøet der.

Er det noen som har opplysninger som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 26. april 2009 kl. 9.15

Kan legge til at Størens verkshistoriemanuskript for Kvikne på s. 102 også nevner en Ole Koch i Kvikne med sønnen David Koch, som er stiger på Røros i 1711.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Astrid Ryen » 26. april 2009 kl. 12.32

Jeg kan ikke se at Anne Cathrine Jochumsdatter Koch ble gift eller døde på Røros før 1767. Som kilde har jeg brukte min egen avskift av kirkebøkene fra 1720-27 pluss databasene for de etterfølgende år. Hennes foreldre var Jochum Hansen Koch og Anne Michelsdatter.

Anne Cathrine hadde en bror Hans (Jochumsen) Koch som 1735 ble gift med Anne Eriksdatter Åsen. Deres yngste datter Marit født 1740. En av fadderne Anne Cathrine Jochumsdatter, høyst sannsynlig søster til barnets far:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... d&RR=47201

Hvis det skulle bli bruk for det: Mye relevant om Koch (bidrag fra Roger de Robelin) er å finne i tema 42376 og 42096 på Brukarforum Digitalarkivet. Det finnes også andre temaer hvis man søker på Koch eller Kock.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Astrid Ryen » 26. april 2009 kl. 13.11

Belgmager Anders Eriksen Lien død i Alvdal 1773 44 år, nesten nederst til venstre:


http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37

Er det kjent når og hvor Anders Eriksen og kone ble gift?

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 27. april 2009 kl. 12.01

Jeg har dessverre ingen opplysninger om hvor og når de ble gift.

Men ut fra overstående er det vel meget sannsynlig at vi nå har funnet den rette Anne/Anna Cathrine/Catharina Jochumdsdatter?

Kirkeboka med Anders Eriksens død stemmer også, han skrives for Lien ved sin død, kommer vel fra gården han bodde på?:

Skifteprotokoll Lilleelvdal (Alvdal):
6/12 1773, Fol. 297b. (1011)

+ Anders Eriksen Indsedt, belgmaker ved Lovicehytte g.m/

Anna Chatarina Jochumsd., enke, arv 2-1-12. Deres barn:

1. Jochum Andersen 12 år, arv 0-3-4.

2. Erik Andersen 10 år, arv 0-3-4.

3. Anne Margrethe Andersd. 16 år, arv 0-1-14.

4. Marit Andersd. 15 år, arv 0-1-14.

Formynder for alle fire barna farbror Peder Erichsen (0923) røstmand her ved Lovise hytte.

Vurderingsmenn: Pliktsfogd Halvor Samuelsen og hytteknekt Knud Joensen

Gjeld til proviantskriver Nicolay Hagerup 108-1-20, Peder Olsen Kjæreng 0-2-16, Embret Folsmoen Madsen 0-1-12. 1 ark cronet papir til skiftebrevet 0-2-0, skifte-forvalterens skriver sallarium, samt for lodseldlernes udstædelse proclamation og viidere 4-2-0, vurderingsmændene som hver tilkommer 16 s. er 0-1-8.

1011, 23-18 Belgmakerplassen, J-Lien, S.583 i Alvdalsboka, 1801-Familie 321, Syverspl., Fauthaugen, Belgm.hau.

-----------------------------------------------------------------------
Da blir vel neste oppgave å finne ut mer om Anders Eriksen, samt Koch'enes forbindelser mellom Innset/Kvike og Røros!

Går det f.eks. an å finne ut om Anders Eriksen kan være barnebarn av Anders Eriksen Enden (den eneste jeg har funnet med navn som ligner)?

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Astrid Ryen » 27. april 2009 kl. 18.55

I et forsøk på å finne dem gift i Tynset/Alvdal fant jeg Anders Eriksens Drengebarn Jochum døpt øverst til høyre (1761):


http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7

En av fadderne er Peder Erichsen Pladsen.

Hvis du blar til neste side - til venstre - finnner du belgmager Anders Eriksens qvinde introdusert.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 27. april 2009 kl. 20.59

Takk for det Astrid, men jeg kan ikke finne verken vielse eller sønnen Erik Andersen (Gjeltens) dåp i denne kirkeboka, hvis de ble introdusert i 1761 skulle vi tro de ble gift innen 1763, da sønnen Erik ble født (Alvdal i Tynset for 1764 mangler). De må da sannsyligvis ha flyttet til Innset og blitt gift der, likeså sønnen Erik født/døpt der.

Og naturligvis finner jeg på nettet ingen kirkebok for Innset for den aktuelle perioden. Forslag til hvor vi ellers kan lete?

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Else Berit Rustad » 27. april 2009 kl. 22.28

hvis de ble introdusert i 1761 skulle vi tro de ble gift innen 1763, sier du.

Introduksjonen hadde ikke med vielse å gjøre, men var en kirkelig seremoni for barselkvinner etter en fødsel. Det var kvinnen som ble introdusert (innledet), ikke begge ektefellene.

I dette tilfellet vil det være rimelig å anta at paret var gift ved Jochums fødsel, siden ugifte kvinner ble ikke introdusert.

Mvh
Else B.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 27. april 2009 kl. 22.58

Hei Else! Takk skal du ha, det visste jeg faktisk ikke, da bør vi kanskje lete før 1761?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. april 2009 kl. 23.38

I tillegg var det stort sett bare mødre av ektefødte barn som ble introdusert i kirken ca. 6 uker etter fødselen. Mødre av barn født utenom ekteskap ble ofte ikke ikke introdusert i det hele tatt.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 28. april 2009 kl. 22.41

Det ser ut til å være vanskelig å komme videre her. Finner ikke noe giftemål rundt 1759-61 i kirkebok for Tynset/Alvdal. De må da kanskje være gift et annet sted?

For Røros finner jeg ikke kirkebok med "copulerede" eller forlovede i den aktuelle perioden, i tilfelle ihvertfall hun var derfra og de ble gift der.

Hvilke andre alternative steder kan være aktuelle og som kan si noe om deres opprinnelse?

De faller jo mellom to stoler når det gjelder folketellingene også.

Finnes det f.eks. noen kilder på Innset, Kvikne eller Alvdal som kan gi spor, f.eks. fra bergverkene på 1700-tallet?

Håper noen vet noe som kan være av interesse. Alle velmente og kreative tips mottas med stor takk! :)

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Astrid Ryen » 28. april 2009 kl. 23.26

Anders Eriksens Platzens datter Marit, døpt Fest Epiphan 1759 til venstre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3

Anders Eriksens Belgmagers sønn Erik døpt 3 søndag etter påske 1764, til venstre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5

Datteren Anne Margrete skal være født i 1756 (ifølge Jan Erik Aas), men her mangler kirkebøker for Tynset, og noen år før. De må ha giftet seg rundt midten av 1750-tallet.

Jo, det finnes kirkebøker for Røros for denne tiden.

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Astrid Ryen » 28. april 2009 kl. 23.48

Anne Cathrine Jochumsdatter hadde en bror Johannes som ble døpt 31/3-1726. Johannes Koch ble 1749 gift med Gunnhild Schanche.

De hadde en Anne Margrete døpt på Røros i 1750, nr 102 nederst til høyre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-70

En av fadderne er Anne Cathrine Jochumsdatter.

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 29. april 2009 kl. 13.22

Ja, jeg fant kirkebok "Røros-forlovede 1727-1766", er ikke helt bevandret i dette.

Kunne heller ikke finne at Anne Cathrine Jochumsdtr Koch ble gift på Røros i den aktuelle perioden 1740-66, altså ble hun vel gift utenbygds. Kan vel ytterligere styrke teorien om at det er hun som er belgmakerens kone!

Synd vi ikke får sjekket det mot andre relevante kilder!?

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 7. mai 2009 kl. 10.58

La ut emnet "Hvor ble det av Anna Catharina Jochumsdtr. Koch fra Røros" på Brukarforum/Digitalarkivet og foreløpig fått disse opplysningene tilbake:

Odd Prytz, Røros, 3.5.2009 12:55 (1)
Har søkt etter opplysninger om henne på DIS Slektsforum Lenke og i kirkebøker og Rørosboka, men finner ikke noen opplysninger om henne i Rørostraktene etter at hun sto fadder for sin bror Hans Kochs datter Marit i 1740.
Søker en mulig forbindelse til Alvdal/Kvikne/Innset som potensiell kone til belgmaker Anders Eriksen (Indsedt/Lien) (1729-73). Hun het Anna Catharina Jochumsdtr.(1724-77).

Kan det være den samme A.C.J.?

I Indsetboka s. 123 bind 2 omtales en Hans Koch som hytteskriver på Indset Verk 1683-92 (jfr. R. Støren side 77). Er han den samme som Hans Koch på Røros og i slekt med A.C.J.?


--------------------------------------------------------------------------------

Leiv Skjerve, Bodø, Rennebu, 3.5.2009 15:00 (2)
I min Base har jeg:
Hans Simensen Koch, fkr 1650, dkr 1693.

Asessor i Kjøbenhavn. Hytte - og proviantforvalter på

Innset. Senere fogd i Stjørdal.

G.m. Franziska (Fransvis) Jensdatter Kjelstrup

Barn: Jens Hansen Koch fkr 1680. Død 1720


--------------------------------------------------------------------------------

Odd Prytz, Røros, 5.5.2009 10:40 (3)
Da var det ihvertfall ikke denne Hans Koch som flyttet til Røros.
Det ble en feil i mitt forrige innlegg, Anne Cath. sto fadder på Røros i 1750 (ikke 1740), beklager.

Har nå på nytt vært igjennom alle Rørosbøker og kirkebøker fra Røros i aktuell periode, finner henne verken gift eller død her.

Hvor kan vi ellers lete?

Leter også etter anene til hennes mann belgmaker Anders Eriksen!


--------------------------------------------------------------------------------

Astrid Ryen, Trondheim, 5.5.2009 10:53 (4)
Hun var fadder både i 1740 og 1750, første gang for broren Hans sitt barn, andre gang var det broren Johannes.

--------------------------------------------------------------------------------

Som vi ser her er det så langt ikke kommet andre opplysninger enn at hytte-/provianskriver Hans Koch på Innset ikke var hennes bestefar, men kanskje en slektning?

Mvh Odd

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 9. august 2011 kl. 10.29

Må ta opp igjen tråden fra Astrids svar 28. april 2009:

Anders Eriksens Platzens datter Marit, døpt Fest Epiphan 1759 til venstre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=9204&uid =ny&idx_side=-3

Anders Eriksens Belgmagers sønn Erik døpt 3 søndag etter påske 1764, til venstre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=9196&uid =ny&idx_side=-5

Kanskje kan faddrene her si noe om foreldrenes slekt? Kan noen hjelpe meg å tyde skriften i disse to kirkebokreferansene?

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 9. august 2011 kl. 15.42

Har tydet innføringene slik:

Døbt (Festo Epiphan) Anders Erichsen Platzens datter Marit. Test: Monsr. Nielsen, Bersvend Jonsen Smelter, Mari Halvorsdatter, Kierstie Lorensdatter, Brynnyl Aflesdatter.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3


3. søndag etter påske 1764:
item Anders Erichsen Belgmagers Søn Erich. Test. Hyttemester Bredal, Niels Joensen Plixfoget, Anders Pederss., Mad. Bredal, Ingeborg Pedersd. Johansd.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5

Beste hilsen Inger

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 10. august 2011 kl. 16.32

Tusen takk Inger, det ble mye lettere å lese dette nå når jeg fikk fasiten fra deg :)

For meg gir navnene dessverre ingen ledetråd videre til ekteparets opphav. Hvis noen vet noe mer om disse faddrene så vil jeg gjerne ha tips.

Spesielt hvis noen av de har slektninger som heter Erich, Jochum/Jokum, Marit eller Anne Margrethe (barnas navn) - eller Peder (barnas farbror og formynder ved skifte Lilleelvdal 6/12. 1773) (Anders Pedersen og Ingeborg Pedersd. kan kanskje være barn av Peder?).

Astrid Ryen
Innlegg: 3770
Registrert: 2. desember 2004 kl. 19.04
Sted: TRONDHEIM

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av Astrid Ryen » 10. august 2011 kl. 19.13

Hei Odd.

Jeg holder på å skrive av navn på døde i Røros etter 1766, har kommet ut 1795, men har ikke sett noen Anne Cathrine Jochumsdatter eller Anne Cathrine Koch blant de døde.

En annen ting som kanskje ikke har så stor relevans: Anne Cathrine J. Kochs eldre bror Hans (Jochumsen) Koch, gift 1734 med Anne Eriksdatter Aasen, døpte sin eldste datter Anne Margrethe (1735).

Og Johannes Jochumsen Koch hadde en datter Anne Margrethe født 1750 (se innlegg lenger oppe).
Mvh Astrid

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 10. august 2011 kl. 22.54

Astrid, vi har vel noen indikasjoner på at hennes aner kan være Koch, men ennå ikke bevis dessverre.

Det er jo merkelig at vi ikke finner spor av henne i voksen alder. Jochum var kanskje også et sjeldent navn på Kvikne/Innset? Kan i farten ikke huske å ha sett noen.

Heller ikke i "Bergmannsslekten Tax", som lister opp mange navn i området, er det fler enn 3 Jokum (Ligård-Kjølhaug-Syversplass), men ingen passer tidsmessig.

I "Skanke ätten" er det kun en Jochum Lassesen (Lasse) på Røros g. i 1714 med Ildri Pedersdtr. Skancke, så aldersmessig kunne det være en mulighet. Men har ikke funnet noen datter Anna Catharina e.l. (f. ca. 1723).

Heller ikke i "Kongens Kobberverk" finnes noen Jochum.

I "Kvikne Kobberverks Historie" finner jeg nevnt Jochum Angell, men han er det definitivt ikke. Heller ikke Jochim Vind eller Jochum Walberg. Ingen av disse var fra/på Kvikne/Innset, passer ikke standsmessig heller. Ellers ingen Jochum! Så lokalt Alvdal-Kvikne-Innset var nok navnet Jochum ikke eller lite brukt.

På Røros var Jochum mer vanlig blant verksfolket, så jeg tror nok mest på hennes aner herfra :)

Vi får fortsette å lete!

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 20. august 2011 kl. 20.31

Jeg blir mer og mer overbevist om at Anna Catharina må være Jochumsdtr. Koch.

Hennes mor het i tilfelle Anne Michelsdatter og hennes farmor Maritte Hansdatter Ryen.

Belgmager Anders Eriksen og Anna Catharina Jocumsdatter hadde iflg. skifte i 1774 følgende 4 barn - og oppkallinger?:

- Erik - etter sin farfar
- Jochum - etter sin morfar
- Anne - etter sin mormor
- Maritte - etter sin morfars mor

Dette må da være mer enn en tilfeldighet?

gj08303
Innlegg: 207
Registrert: 21. desember 2008 kl. 0.55
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av gj08303 » 9. november 2011 kl. 18.13

Sitter nå på Riksarkivet og blar i Ragnvald Størens Privatarkiv (PA-0335) boks 6/Sølvverkskommisjoner/Driftsberetninger/Manuskripter - Verzeichnis der Deutschen Bergleute in Norwegen 1519-1711 s. 20:

"Jochum Koch, Heuer in Segen Gottes 1704-11".

Går ut fra at dette er gruven på Kvikne, da Kongsberggruvene er merket med "KS". Dette er vel Anna Catharina Jochumsdatters far vil jeg tro? Da er ihvertfall forbindelsen Røros-Kvikne tilstede, det minsker ihvertfall ikke sannsynligheten for at hun var en Koch og ble gift med belgmakeren Anders Eriksen på Innset :)

(samme innlegg er lagt ut på Alvdal/Elen Larsdatter Bukkplass)

Brukeravatar
dn24061
Innlegg: 218
Registrert: 1. august 2009 kl. 8.37
Sted: RØROS

Re: Belgmaker Anders Eriksen og hustru Anna Catharina Jochum

Legg inn av dn24061 » 3. januar 2015 kl. 11.09

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg under Røros her:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 649#659649

at Anna Catharina Jochumsdatter Koch var tante til Anne Margrete Hansdatter Koch. Anne Margrete var gift med Anders Olsen Bakken fra Ålen. Og Anders var bror av Lisbet Olsd. Bakken som var mor til Ingeborg Andersdatter Strålsjøhaug.

Og Ingeborg var gift med Erik Andersen Gjelten (Fauthaugen) (Taxboka s. 222). Han var sønn av Anna Catharina Jochumsdatter og belgmakeren Anders Eriksen Indseth.

Her var det uansett nære familieforbindelser! Og det reduserer i hvertfall ikke sannsynligheten for at Anna Catharina kunne vært en Jochumsdatter Koch!

Men bevist er det nå ikke da, kun indisier :?

Svar

Gå tilbake til «Rennebu»