Karen Nilsdtr. Leknes

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj04119
Innlegg: 42
Registrert: 15. desember 2006 kl. 22.14
Sted: PORSGRUNN

Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av gj04119 » 20. januar 2010 kl. 17.55

Heisann.

Håper noen kan hjelpe meg med å finne info om henne?
Hun ble gift i Roan i 1816 med John Larsen Rømoe fra Beitstad. Hvor Karen var fra vet jeg ikke. I følge Bjørnørfolket var familien bosatt på Kråkfjord mellom 1820-25. Noe årstall for når hun var født er ikke oppgitt. I FS finner jeg ei Karen Katarina Nilsdtr. Leknes født på Leka i 1797. Kan dette være den Karen jeg søker? Med søk i folketellingen 1801, finner jeg Leknes på Leka. Men utover det så står jeg fast.
Håper noe kan hjelpe meg med dette :)

Jan Lasse Eilertsen
Innlegg: 80
Registrert: 8. januar 2009 kl. 16.58
Sted: TRONDHEIM

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 4. mai 2010 kl. 21.11

Hei,

i dåpen til Karen på Leknes i 1797 står det at foreldrene er Niels Aasen og Maren. I folketellinga i 1801 er det ei Karen Nielsdatter, 4 år, på Knudaas på Leka. Foreldrene er Niels Gundersen og Maren Olsdatter. I følge O. Rygh ble Åsen også kalt Knutås.

Hvis dette er Karen som som ble gift med John Larsen var hun 19 ved vielsen. Det vil si at hun sannsynligvis var konfirmert i perioden 1813-16. Jeg finner henne ikke på Leka og heller ikke i Bjørnør.
Hva med Beistad? Her ble det konfirmert ei Karen Nielsdatter fra Honvig i 1813. Hvis dette er Hornvigen, var det hverken Karen Nielsdatter eller Niels der i 1801. Dette er et klassisk skudd i skogen.
Med 4-5 aktuelle konfirmasjonsår skulle det være overkommelig å lete litt opp og ned langs kysten og se hva som dukker opp av kandidater.
Det skulle også være overkommelig å finne begravelsen til Niels eller Maren og se etter skiftet.

Hva er bindeleddet til Roan, hvis John er fra Beistad og Karen fra Leka? Jeg spekulerte litt på om det virkelig sto Leknes. Andre bokstav ser ut som en "o", men jeg finner ikke noet annet godt alternativ.

Ikke mye håndfast her, men lykke til videre.

mvh
Jan

gj04119
Innlegg: 42
Registrert: 15. desember 2006 kl. 22.14
Sted: PORSGRUNN

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av gj04119 » 25. juni 2010 kl. 19.21

Heisann.

Jeg har funnet ut at Karen på Leka ikke er den Karen jeg søker. Så det er visst en vanskelig nøtt det her. Hennes mann, Jon Larssen Rømoe kom fra Beitstad. Han var lærer og lendsmann i Roan. Kan tenke meg at Karen allerede var i Roan en stund før de gifta seg. Mulig oxo hun var født der for alt jeg vet. Men i og med hun står oppført ved vielsen med navnet Leknes, og jeg ikke har funnet det navnet noen steder i Bjørnør, så har jeg tenkt at hun muligens kunne være fra et annet sted.

gj04119
Innlegg: 42
Registrert: 15. desember 2006 kl. 22.14
Sted: PORSGRUNN

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av gj04119 » 3. november 2010 kl. 22.11

Karen Nielsdtrs død nr 5 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-434
Født ca 1790-92. Men hvor?

gj04119
Innlegg: 42
Registrert: 15. desember 2006 kl. 22.14
Sted: PORSGRUNN

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av gj04119 » 3. november 2010 kl. 22.12

Karen Nielsdtrs død nr 5 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-434
Født ca 1790-92. Men hvor?

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. november 2010 kl. 0.48

Hei !
Forutsettes at det er oppgitt noenlunde riktig alder ved hennes begravelse, kan det i folketellingen 1801 være minst 3-4 aktuelle Karen Nielsd. i Nord-Trøndelag, færre i Sør-Trøndelag. Har du navn på barna til Karen og Jon ? Har du navnet på Jons mor ? Oppkalling var svært vanlig, og hadde de et par døtre, var de som oftest oppkalt etter farmor og mormor. Så med barnas navn kan vi sjekke mot de aktuelle familiene i 1801.
Tar med noen av de mest sannsynlige fra N-T i 1801:
Karen Nielsdatter Qvelstad, Verdal, 9 år
Karen Nielsdatter Selseth, Verran, 9 år
Karen Nielsdatter Hjelde, Inderøy, 9 år, og
Karen Nielsdatter Holstad, Beitstad, 6 år.

Knut

gj04119
Innlegg: 42
Registrert: 15. desember 2006 kl. 22.14
Sted: PORSGRUNN

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av gj04119 » 5. november 2010 kl. 22.50

Heisann.

Karen Nilsdtr og John Larsen hadde følgende barn:
Lornts Nikolai f 1817
Maren Susanna f 1821
Anne Juditha f 1822
Bolette Oline f 1826
Johan Carolius f 1829
Julius f 1832

Vet John Larsens mor het An(n)e.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Karen Nilsdtr. Leknes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. november 2010 kl. 0.57

hei igjen ja ! Der har du en bra oversikt.
Men tror ikke vi kommer i mål med det.
3 kjente besteforeldre: Anne, Lars og Nils. Eldstemann Lorents Nikolai er nok oppkalt etter de to bestefedrene. Farmor Anne er oppkalt. Mormor er den ukjente X, men Maren Susanne skulle normalt være oppkalt etter henne. Muligens ( Anne ) Juditha.
På Selseth, Hjelde og Holstad heter den respektive mormor Kirsten, Karen og Karen, og det blir ikke riktig det tror jeg. På Qvelstad i Verdal er Karen Nilsdatter, 9 år, tjenestejente. Dermed vet vi ikke umiddelbart hva hennes mor heter. Men tror det er store sjanser for at en tjenestejente på 9 år er fra samme gård eller nærmeste omegn, så kanskje noen kjenner til eller finner hennes foreldre ? Kan hennes mor ha et navn som gir grunnlag for å kalle barnebarnet Maren/Susanne/Juditha ?
Dersom ikke, kan det letes etter flere Karen Nilsdøtre, født mellom 1777 og 1797 kanskje.

Ikke lett, men slik er det med denne hobbyen. Håper du kommer i mål til slutt da !
Knut

Svar

Gå tilbake til «Roan»