Petter Meier Markussen (Skåraas) fra Åfjord.
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Petter Meier Markussen (Skåraas) fra Åfjord.
Er det noen som har kjennskap til Petter Meier Markussen eller Skåraas?
Petter Skåraas er født på Kjørem i Åfjord den 20/11-1884. Han er sønn av skredder gift mann Mortinus Andreasen Skaaraas fra Skogn og pike Dortea Pauline Martinusdatter, hun trolig fra Fosen.Dortea ble omkring 1894 gift med skogsarbeider Mortinus Olsen og de har barn sammen i ekteskapet. Denne familien har hatt tilhold på Kjøremsæter under gården Kjørem i Åfjord.
Petter bodde hos mora og stefaren på Kjøremsæter i Åfjord iflg.FT 1900.
Har noen opplysninger eller tips?
Petter Skåraas er født på Kjørem i Åfjord den 20/11-1884. Han er sønn av skredder gift mann Mortinus Andreasen Skaaraas fra Skogn og pike Dortea Pauline Martinusdatter, hun trolig fra Fosen.Dortea ble omkring 1894 gift med skogsarbeider Mortinus Olsen og de har barn sammen i ekteskapet. Denne familien har hatt tilhold på Kjøremsæter under gården Kjørem i Åfjord.
Petter bodde hos mora og stefaren på Kjøremsæter i Åfjord iflg.FT 1900.
Har noen opplysninger eller tips?
Leter etter når Nicoline Maria Karlstrøm f. 22/9- 1871 Hemne,S-Trøndelag døde i Oslo. Gift og bosatt i Toftesgt.55 på Grünerløkka i Oslo. Hennes mann var Frans Gustav Karlstrøm f.1874 i Sverige, død 19/11-1961 i Oslo.
RN
RN
I Åfjordboka av Hans K. Hansen s. 268 finner vi Dortea Paulina på plassen Fjellet under Kjørem. Hun er f. 30. mars 1854 i Olden. Konfirmert 1871 samme sted. Hennes foreldere var Martinus Andersen f. ca. 1821 fra Roan og Pernille Dorthea Jakobsdtr. Kjørem f. ca 1821. De ble gift 6. nov. 1846.
Hei Rune!
Takk for opplysningen om Petters mor. Jeg fikk dermed bekreftet min antakelse om at Dorthea var Fosning.Men fortsatt er jeg interressert i Dortheas første sønn, Petter, som ble født utenfor ekteskap. Har forøvrig opplysninger om slekten til Petters far, Mortinius Skaaraas.
Mvh
Roar Nossum
Takk for opplysningen om Petters mor. Jeg fikk dermed bekreftet min antakelse om at Dorthea var Fosning.Men fortsatt er jeg interressert i Dortheas første sønn, Petter, som ble født utenfor ekteskap. Har forøvrig opplysninger om slekten til Petters far, Mortinius Skaaraas.
Mvh
Roar Nossum
Leter etter når Nicoline Maria Karlstrøm f. 22/9- 1871 Hemne,S-Trøndelag døde i Oslo. Gift og bosatt i Toftesgt.55 på Grünerløkka i Oslo. Hennes mann var Frans Gustav Karlstrøm f.1874 i Sverige, død 19/11-1961 i Oslo.
RN
RN
Petter Meier "wik" reiste til Amerika ca: 1927.
Han ble gift der borte og hadde flere barn. Wik som han brukte som etternavn er forkortelse av Ratvika som han brukte som stternavn i Norge.
Han var ofte i Norge på sine gamle dager, da bodde han til min Mormor Ragna Selnes f. Kjørum
i Åfjord. Petter døde på Selnes Åfjord ca:1968,
men ble sendt til Amerika for gravlegging.
Jon Ulrik Wullum
Han ble gift der borte og hadde flere barn. Wik som han brukte som etternavn er forkortelse av Ratvika som han brukte som stternavn i Norge.
Han var ofte i Norge på sine gamle dager, da bodde han til min Mormor Ragna Selnes f. Kjørum
i Åfjord. Petter døde på Selnes Åfjord ca:1968,
men ble sendt til Amerika for gravlegging.
Jon Ulrik Wullum
Feil på utreisedato på Petter meier det skal være
09.02.1910 i følge emigrant arkivet.
09.02.1910 i følge emigrant arkivet.
Takk for opplysningen. Kanskje det er mulig å søke på "wik" i Amerikanske folketellinger for å finne noe om etterkommerne?
Kan Petter ha etterkommere av mormoras familie i Norge som vet om familien i Amerika?
m.v.h.
Roar Nossum
Kan Petter ha etterkommere av mormoras familie i Norge som vet om familien i Amerika?
m.v.h.
Roar Nossum
RN
RN
Jeg skal ringe min tante som sikkert har flere opplysninger om Petter Meier. Hun har kanskje navn på barna også. Jeg mener han bodde i Dakota, men er ikke sikker på nord eller sør. Kan ikke huske han snakket om sin slekt i Åfjord.
Jon Ulrik Wullum
Jon Ulrik Wullum
Er svært takknemlig for de opplysninger jeg kan få om Petter Wik. I denne forbindelse kan jeg fortelle at jeg er etterkommer av Petter's farbror og er i ferd med å skrive en familiebok om denne slekta.
m.v.h.
Roar Nossum
m.v.h.
Roar Nossum
RN
RN
Petter Meier døde feb.1966. kanskje tidlig i feb.
Har du tid kan du se om du finner dødsanonsen i Adressa, der kan det stå hvor han bodde. Det var Svanholm som sendte han til Amerika. Vet ikke om de har arkiv som går så langt tilbake. Hans elste datter hette Dagny. Han brukte Meier som fornavn.
Det er hva jeg vet foreløpig. Jeg har bilde av han oppe på Kjørumssetra hvis det er inntresant.
Har du tid kan du se om du finner dødsanonsen i Adressa, der kan det stå hvor han bodde. Det var Svanholm som sendte han til Amerika. Vet ikke om de har arkiv som går så langt tilbake. Hans elste datter hette Dagny. Han brukte Meier som fornavn.
Det er hva jeg vet foreløpig. Jeg har bilde av han oppe på Kjørumssetra hvis det er inntresant.
Jeg har fått noen navn og adresser fra en onkel som hadde noen gamle brev liggende.
Svigersønn til P.M.wiik
Donald Hebner
Bay 153 Dugway
UTAH
Så en adresse som stod på en konvolutt.
Mr. Wick
c/o Carl Scott
709 Nordth Spring
Sioux Falls
South Dakota.
Hvem Carl Scott er vet vi ikke, men det kan også våre en svigersønn. Disse adressene er fra ca: 1960.
Svigersønn til P.M.wiik
Donald Hebner
Bay 153 Dugway
UTAH
Så en adresse som stod på en konvolutt.
Mr. Wick
c/o Carl Scott
709 Nordth Spring
Sioux Falls
South Dakota.
Hvem Carl Scott er vet vi ikke, men det kan også våre en svigersønn. Disse adressene er fra ca: 1960.
Hei Jon Ulrik.
Takk for bidragene. Dette vil komme godt med i beskrivelsen om Petter. Tror også dette kan bidra til å finne familien hans i Amerika. Jeg vil forsøke.
m.v.h.
Roar Nossum
Takk for bidragene. Dette vil komme godt med i beskrivelsen om Petter. Tror også dette kan bidra til å finne familien hans i Amerika. Jeg vil forsøke.
m.v.h.
Roar Nossum
RN
RN
Hei igjen.
Jeg leste visst ditt innlegg litt fort. For ved nærmere øyesyn ser jeg at du nevner å ha bilde av Petter.Det er klart at om jeg enten kunne få en kopi eller fikk låne bildet for å kopiere det, ville jeg være interressert i det.
m.v.h.
Roar Nossum
Jeg leste visst ditt innlegg litt fort. For ved nærmere øyesyn ser jeg at du nevner å ha bilde av Petter.Det er klart at om jeg enten kunne få en kopi eller fikk låne bildet for å kopiere det, ville jeg være interressert i det.
m.v.h.
Roar Nossum
RN
RN
Får jeg e-post adressen din skal jeg sende bilde.
Hei Jon Ulrik.
Jeg har vært bortreist noen dager og er nå tilbake. Min e-post adresse er, [email protected]
og takk for hjelpen.
Hilsen
Roar Nossum,
Astronomveien 33
7036 Trondheim.
Jeg har vært bortreist noen dager og er nå tilbake. Min e-post adresse er, [email protected]
og takk for hjelpen.
Hilsen
Roar Nossum,
Astronomveien 33
7036 Trondheim.
RN
RN