Røg/Selnes/Søtvik

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Svanhild Hegvik
Sted: KONGSBERG

Re: Røg/Selnes/Søtvik

Legg inn av Svanhild Hegvik » 30. desember 2002 kl. 18.55

I forlengelsen av "Christopher Gabrielsen" lurer jeg på om noen vet hvem kona til Gabriel Andersen (Selnes) Søtvik, f. 1725, var. Hun het Ingeborg Jakobsdatter, f. 1722, d. 27.10.1812 i Søtvika. Kilden min nevner henne med "Utstrand" som familienavn, men jeg kan ikke finne ut av dette ved hjelp av Ørlandsbøkene. Kan noen hjelpe meg med navn på foreldra - og kanskje også resten av slekta?
Mvh Svanhild (på Kongsberg) - uten kirkebøkene!

Tor Stallvik

Legg inn av Tor Stallvik » 30. desember 2002 kl. 23.32

Hei Svanhild, og god jul!
Ved trulovinga og viinga i 1752 er Ingeborg ikkje nemnd med adresse. Kausjonistane var Jakop og Hans Åge Fevåg.
I 1958 fekk eg ei avskrift av Alfred A. Frengen. Det var talen ved båra til Ingeborg og Gabriel:
"Vedkommende den salige kone Ingeborg Jacobs datter Sødvig. Hun var født paa gaarden Udstrand på Ørlandet i 1719 av skikkelige og gudfryktige ekte foreldre, i sin alder 7 aar, ved sin moders dødelige avgang, kom hun til stedets klokker Johan Arnt Meyer. Han var en søn av den berømte Hans Arntz Meyer som var prest i Bjogn og hjelpeprest, til de øvrige kirker i pastorens fraværelse. Denne ædle herre antog sig denne vaar avdøde, i sit hus, der var hun i ikke mindre enn 18 aar og nød der den lærdom som var paabudt efter hendes stand i Verden. Efter disse 18 aars tjeneste dødde hendes fromme husbonde, hvis vigtige tab straks blev opretet, dagen derpaa kom hun i tjeneste hos sønnen Hans Ove Meyer, der straks tiltraadte sin faders embede, og var der i ikke mindre enn 6 aar, i sin alder 31 aar, kom hun i et hederligt ekteksab, med sin gjenlevende Gabriel Andersen Røck, og var ham en tro Sara i 62 aar, i dette lange og mageløse ekteskab blev de velsignet med 3 sønner og 2 døtre, hvorav en søn forhen er gåt evigheden i møde, i sin lange levetid erfarede hun baade medgang og modgang, da hun de siste 6 år maatte utholde smerteleiet, og ligsom hun i velstandens og sundhedens dag, var sin Abraham tro, og strebte trolig i sin virkekreds, ved gudelige formaninger til børn og tienere, udfoldet hun denne kampeplads med taalmodighed og hengivenhed, til Gud, der han hørte hendes matte sukke, Tirsdagen 27. oktober 1812 og blev optagen som en moden neg, i Guds lade, etter en tilbagelagt alder af 93 aar."
- Så følgjer eit salmevers på neste side.
Med anna handskrift er ført 13. april 1815:
"Graae haar er Ærens krone
Et langt liv er en arv for den fromme
Saadan levet den som hviler her
Salig Gabriel Andersen Røck, 93 aar
Og døde den retferdige."
- Den sonen som hadde gått evigheita i møte, var den eldste, og udøpt i 1753. Dei to andre var oppkalla etter sin besteforeldre. Eldste dottera Jesken, var oppkalla etter farmora. Om yngste dottera, Karen, kan ha vore oppkalla etter mormora, har eg ikkje funne noko kjelde for så langt.
Helsing Tor Stallvik

Svanhild Hegvik
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Svanhild Hegvik » 3. januar 2003 kl. 18.51

Tusen takk, Tor - og godt nytt år til deg og!
Dette var bra! Jeg skal nå komplettere slektshistoria mi med opplysningene fra deg. Underteksten sier meg at du stadig er på leit etter kilder som gjelder vår felles formor. -Husk meg og da...
Mvh Svanhild

Arild Landrø
Sted: MELHUS

Legg inn av Arild Landrø » 3. januar 2003 kl. 22.37

Kanskje litt på siden av tema dette, men jeg ser at du Tor nevner Hans A. Meyer som far til Johan Arnt Meyer. Jeg lurte kort og godt på om du har noe mere på anene til Johan Arnt Meyer da han er en av mine aner.
På forhånd takk!

Mvh.
Arild Landrø

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»