Maren Vinsentsdtr./Stephen Winsentsen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Maren Vinsentsdtr./Stephen Winsentsen

Legg inn av gj01097 » 15. april 2004 kl. 0.44

Hei!
Ved FT 1801 for Øreland finner vi Stephen Wintsensen (40) på husmannsplassen Saltnæs under Hægvig. Under Errisvig finner vi Maren Vinsentsdtr.(60). Kan noen si meg om disse to var i slekt?

Hilsen Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 15. april 2004 kl. 1.26

Hei!
Kanskje dette skifte kan være til hjelp?

Skifte etter Wincentz Andersen Saltnes 19/12 1791. Enke Elen Olsdatter.
Barn:
1. Jacob Wincentsen Hæg i Vassbygden
2. Stephen Wincentsen Saltnes
3. Anders Wincentsen Herøy (Harøy?)(feil avskr?)
4. Maren Wincentsd i Bjugn (det stod faktisk Stephensdtr, men trolig var det feil avskrift uten at jeg undersøkte det nærmere)
5. Ane Wincentsd Ervigsøen
6. Helle Wincentsd Eidsaune
7. Elen Wincentsd Holsund.

Formue: 335-0-08, Gjeld: 20-0-16, Beholdn: 315-1-16.
I fortegnelsen var nevnt ett beger og en spiseskje.
Skifte finnes i Fosen Skifteprotokoll XB (1783-1823) folio 330.

Wincentz Andersen hadde en bror, Benjamin Andersen Løstad. I skifte etter han står det at verge for barna ble farbroren Wincentz Andersen Saltnes.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 15. april 2004 kl. 2.15

ps. Wincent Andersen giftet seg 3 p trinit 1737 med Elen Olsdatter Skafdahl. Forloverne var Iver Bottengård og Christen Udhoug. (finner ikke Maren innført i KB, men både Ole (som ikke er nevnt i skifte, Olava (eldst, ikke nevnt i skifte),Stephen, Anders, Helle og Elen er innført.
Jan

gj01097

Legg inn av gj01097 » 15. april 2004 kl. 3.22

Takk for svaret!
Her faller en del på plass, ser jeg. Jeg antar at Marens patronymikon skal være Wincentsd., ikke Stephensd. (Hvorfor er hun ellers plassert som arving midt i rekken av Wincentssønner/-døtre?) Hvis det i originalen av skiftedokumentet faktisk står Stephensd., kan det jo dette skyldes en forveksling. Det er kanskje nærliggende å tenke på at Marens ektemannen het Anders Stephensen, eller?

Marens søster, Helle Wincentsd., som kom til Eidaaune, var vel gift to ganger. Er det noen som vet hva hennes første mann, som druknet, het? Var han fra Rissa?

Hilsen
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 17. april 2004 kl. 22.01

Hei!
Gikk også ut fra at Marens patronymikon var Wincentsdatter (som du ser). Jeg har undersøkt blant gifte i Stadsbygd pgld men kan ikke finne Helle gift der i det aktuelle tidsrommet (mellom 1768 og 1778 ). Kanskje ble hun gift i Ørland i det tidsrommet kirkeboken mangler, mellom 1775 og 1779?

I Leif Kvernhusviks avskrift av kirkeboken for Ørland 1767-1801 finner vi jo at John Paulsen Eidsaune druknet 1786, 36 år gammel.

Ved folketellingen 1801 ser vi at Helles 2. mann, Andreas Sivertsen Eidsaune (som hun som enke ble gift med 22/7 1782) hadde 2 stebarn boende hjemme, nemlig Paul Johnsen født ca 1778 og Elen Johnsdatter født ca 1777.

Dette mener jeg må være Helles barn av 1. ekteskap og gir forholdsvis klar indikasjon på at John Paulsen var hennes 1. ektemann.

Ellers var jo Anne Wincentsdatter også gift 2 ganger, først 2/10 1785 med Hans Hansen Venes, og 2. gang 25/5 1801 med Ole Olsen Ervik. Alt iflg. Leif Kverhusviks avskrift av kirkeboken.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 17. april 2004 kl. 22.04

hm.. nei, 22/7 1787. (ikke 1782)
Jan

gj01097

Legg inn av gj01097 » 17. april 2004 kl. 22.54

Takk for innlegget!
Nå lurer jeg på om det i kirkebok for Stadsbygd pr.gj. er registrert noe dåpsbarn ved navn John Paulsen, f.ca. 1750.

Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 20. april 2004 kl. 21.12

Hei!
Nei, ingen Paul fikk en sønn John (Jon, Joen) døpt i Stadsbygd mellom 1746 og 1753, men; Tidsrommet fra ca mai til august 1751 er borte fra kirkeboken.

Finner heller ingen John i Ørland som kan passe,
Jan

Svanhild Hegvik
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Svanhild Hegvik » 19. mai 2004 kl. 22.57

Hei!
Jeg er også svært interessert i sistnevnte personer som er mine forfedre. I lang tid har jeg leita etter Paul - uten resultat! Takknemlig for spor, e-post: [email protected]

Videre er jeg interessert i slekta til Elen Olsdatter Skavdal som i 1737 ble gift med Wincent Andersen - finnes det noen opplysninger om disse?

Svanhild

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 20. mai 2004 kl. 1.11

Her har jeg bare antagelser.
En Ole Olsen Skafdal ble 29. okt 1713 forlovet med Ane Olsdatter Balsnes. De giftet seg 3tia P Epip 1714. Kanskje var det disse som var Elens foreldre?.

I skifte etter Vincent Andersen nevnes først blant døtrene Maren, deretter Ane. (oppkalt etter moren?)

I skifte etter Vincent Andersens bror Benjamin (Andersen) Løstad i 1766 nevnes to døtre; Magnhild (gift) og Maren 30 år.

Kanskje er dette en indikasjon på at Vincent og Benjamins mor het Maren ?
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 20. mai 2004 kl. 1.13

Sjølsagt måtte det bli til å misforstå: Ane (oppkalt etter Elens mor?) skal det stå.
Jan

Svanhild Hegvik
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Svanhild Hegvik » 20. mai 2004 kl. 23.46

Tusen takk for svar! Skal spekulere litt på dette.... Har du opplysninger om slekta til Vincent Andersen Saltnes også?
Svanhild

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. mai 2004 kl. 2.20

Hm, ja litt kanskje.

Den 30. april 1706 ble et drengebarn kaldet Benjamin båret til daaben i Stadsb kirke. Faderen Anders Benjaminsen, Moderen Maren. Fadderne var Joen (?) Smed i Røberget, Evind Indahlen, Joen ibid, Astri Indahlen, Kirsten ibidem.

Så ble, 8. juli 1708 fra Stadsb kirke et drengebarn båret til daaben kaldet Vincent, faderen Anders Benjaminsen, moderen Maren og jeg tror det står Vincentsd, men det er jeg ikke sikker på. (du finner det øverst til venstre på side 24 i den eldste kirkeboken for Stadsbygd fra 1700 til 1709), Fadderne var Evind Indahlen, Ole Elven, Michel (?) ibidem, Astri Indahlen, Kirsten ibidem.

Om dette er foreldrene til Vincent Andersen Saltnes vet jeg ikke, men han hadde jo en bror Benjamin (Løstad) og begge hadde en datter Maren... Uansett ser det ut som foreldrene til disse 2 som jeg her nevner ialle fall var fra Indalen, som den gang var endel av Stadsbygd. Om jeg husker riktig, finnes det også gårds-og slektshistorie for Indalen.
Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 21. mai 2004 kl. 21.12

Ved nærmere ettersyn:
Det var ikke Vincentsd det stod skrevet, men Storsand eller noe lignende.

Anders Benjaminsen og Maren Storsand hadde 11. febr 1700 sønnen Niels til dåpen i Rissa kirke. Fadderne var Christen Størset, Joen Horberg, Rasmus ibid, Jørgens Størset og qv, og Marit Bue.

19.mars 1701 hadde de sønnen Stephen til dåpen fra samme kirke. Fadderne denne gang var Benjamin Horberg, Peder Sørvigen, Vincent Horberg, Helle Horberg, Birthe Horberg.

27. des 1701 (!) hadde de datteren Helle til dåpen. Fadderne var Joen Hou(v?)s...aat, Joen Indalen, Marit Indalen, Ane Grostad, Mali Indalen.

Jeg har undersøkt i Ingdalsboka, men opplysningene der går bare tilbake til ca. 1801 ser det ut som. (og tilbake til omtrentlig fødselsår på dem som var nevnt i folketallet s år).

I Rissa Bygdebok bind 1 som omhandler Hasselvika og er forfattet av Astrid Marit Bjørkvik, side 26 står det at enka etter Steffen Vincentsen Hårberg i 1791 var gift med enkemann Benjamin Jørgensen Hårberg (ca.1633-1709). Ved manntallet i 1701 hadde han sønnene Anders Benjaminsen 34 år og bonde på Øvre Ingdal i Ingdalen og sønnen Jørgen 5 år.

Dette skulle vise at Anders var av Benjamin Jørgensens første ekteskap med Sara Nielsdatter. Ellers opplyses at Benjamin var fra Leksa. Da vil jeg anta han muligens var bror til Povel Leksens kone Kirsten Jørgensdatter som er nevnt i skifte etter henne og Povel Leksen 22/8 1688.

Det var også skifte etter Sara Nielsdatter Fevåg datert 6/8 1688. Enkemann Benjamin Jørgensen.
Barn:
1. Jørgen Benjaminsen
2. Anders Benjaminsen (vel han som ble g m Maren)
3. Adelus Benjaminsdatter (ble g m Peder Olsen Løfsnes som det var skifte etter 1717)
4. Sara Benjaminsdatter, alle fullmyndige.

Formue: 248-2-12, Gjeld: 6-2-12, Beholdn: 242 rdlr

I fortegnelsen var nevnt 5 sølvskjeer, 2 sølv br vinsskåler, og 11 snørlivsreimer.

Fosen Skifteprotokoll II (1688-1695), folio 13-15.

Ifølge "Hasselvik-boka" var det skifte etter Steffen Vincentsen Hårberg 13/6 1688. Enke Helle Jonsdatter Bu (ca. 1645-1727). (Hun var det som ble gift med em Benjamin Jørgensen).
Barn:
1. Jon født ca. 1680
2. Vincents født ca. 1682.
3. Maren (kanskje var det hun som ble gift med Anders Benjaminsen Øvre Ingdal?? jmfr oppkallingen)
4. Lucie.
Jan

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»