Mette Marie er i FT 1865 oppført med patronymikonet JOHNSDATTER og med alderen 42 år (altså f. ca. 1824). Fødestedet er Stadsbygdens Prgj. Hun var gift med gårdbruker og selveier i Botngård (Botengaard 238d), Johannes Andersen fra Bjugn. Han kjøpte i 1871 Skogangården (131a)på Rønne i Ørland, og ekteparet flyttet dit. Ved FT 1900 er Mette Marie oppført med patronymikonet OLSDATTER, fødselsår 1824 og fødested Stadsbygden. Hun døde i Ørland i 1907. Ved dødsfallet er hun i kirkeboka registrert som Mette Marie JOHANSDATTER, født 1827 i Stadsbygden.
Er det noen som har nøyaktige fødselsdata for Mette Marie, hvem hennes foreldre var, og dessuten vet når og hvor ekteskapet med Johannes Andersen ble inngått?
Mvh
Terje
Mette Marie fra Stadsbygdens Pr.gj.
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Mette Marie fra Stadsbygdens Pr.gj.
Kan det være denne Mette Maria, f. 13.november 1824 (fødselsdato ikke kontrollert i kirkebok):
Jon Steffensen d.y. Askjem født 1792, (sønn av Steffen Jonsen Grønning og Marit Jonsdtr. Grønning) gift 1821, Gunhild Haftorsdtr. Grønning, født 1800, (datter av Haftor Hybertsen Grønning og Maren Malene Pedersdtr. Myhre) død ca. 1875.
Barn:
i Mette Marie Jonsdtr. født 23 sep 1822, døpt: 20 okt 1822, Stadsbygd pr.gjeld.
ii Mette Maria Jonsdtr. Gomo født 13 nov 1824, døpt: 25 des 1824, Stadsbygd pr.gjeld.
iii Hans Petter Johnsen født 1827, død 1912.
iv Steffen Jonsen Gomo født 13 sep 1829, døpt: 22 okt 1829, Stadsbygd pr.gjeld.
Dette er i så fall alt jeg har om denne Mette Maria.
Mvh
Karen
Jon Steffensen d.y. Askjem født 1792, (sønn av Steffen Jonsen Grønning og Marit Jonsdtr. Grønning) gift 1821, Gunhild Haftorsdtr. Grønning, født 1800, (datter av Haftor Hybertsen Grønning og Maren Malene Pedersdtr. Myhre) død ca. 1875.
Barn:
i Mette Marie Jonsdtr. født 23 sep 1822, døpt: 20 okt 1822, Stadsbygd pr.gjeld.
ii Mette Maria Jonsdtr. Gomo født 13 nov 1824, døpt: 25 des 1824, Stadsbygd pr.gjeld.
iii Hans Petter Johnsen født 1827, død 1912.
iv Steffen Jonsen Gomo født 13 sep 1829, døpt: 22 okt 1829, Stadsbygd pr.gjeld.
Dette er i så fall alt jeg har om denne Mette Maria.
Mvh
Karen
Hei Terje!
For (om mulig) å gjøre forvirringen enda større presenterer jeg følgende kandidat:
Mette Maria Jonsdtr. Gomo f. 1825 i Rissa.
Foreldre: Joen Stephensen Askjem f. 1792
og Gunhild Haftorsdtr. Grønning.
Mette Maria ble g. m. 1)Kristian Melbostad fra Bjugn, han druknet i 1855.
2) Johannes Rønne fra Ørland.
Har ingen data for ekteskapsinngåelsene, og jeg har heller ingen etterkommere som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig person.
Mvh
Stig
For (om mulig) å gjøre forvirringen enda større presenterer jeg følgende kandidat:
Mette Maria Jonsdtr. Gomo f. 1825 i Rissa.
Foreldre: Joen Stephensen Askjem f. 1792
og Gunhild Haftorsdtr. Grønning.
Mette Maria ble g. m. 1)Kristian Melbostad fra Bjugn, han druknet i 1855.
2) Johannes Rønne fra Ørland.
Har ingen data for ekteskapsinngåelsene, og jeg har heller ingen etterkommere som kan bekrefte/avkrefte om dette er riktig person.
Mvh
Stig
Hei!
Tusen takk for raske svar! Det synes nokså klart at Mette Maria Jonsdtr. Gomo, f. 13.11.1824 (eller 1825?)må være den rette personen. (Hvorfor GOMO, forresten? Flyttet familien hennes til Gomo i Rissa, kanskje, slik at fødestedet var nettopp der? Ser at den ene broren er oppgitt med Gomo som etternavn.) Men så er spørsmålet om ektemannen Johannes Rønne er identisk med Johannes Andersen, da. Hvis det dreier seg om samme person, må vel Rønne være et etternavn han tok eller ble tildelt etter kjøpet av Skogangården i 1871, og det kan jo godt ha skjedd. Men da var han jo forlengst blitt gift med Mette Maria, og etternavnet ved ekteskapsinngåelsen burde kanskje ha vært et annet. At Johannes var fra Ørland, rimer ikke helt med opplysningene i folketellingene hvor Bjugn oppgis som fødested. Men før 1857 var jo Bjugn en del av Ørlandets prestegjeld, så dersom vi ser stort på det hele, kan vi jo si at opplysningene stemmer. Alt i alt holder jeg en knapp på vi her har funnet fram til rette vedkommende.
Mvh
Terje
Tusen takk for raske svar! Det synes nokså klart at Mette Maria Jonsdtr. Gomo, f. 13.11.1824 (eller 1825?)må være den rette personen. (Hvorfor GOMO, forresten? Flyttet familien hennes til Gomo i Rissa, kanskje, slik at fødestedet var nettopp der? Ser at den ene broren er oppgitt med Gomo som etternavn.) Men så er spørsmålet om ektemannen Johannes Rønne er identisk med Johannes Andersen, da. Hvis det dreier seg om samme person, må vel Rønne være et etternavn han tok eller ble tildelt etter kjøpet av Skogangården i 1871, og det kan jo godt ha skjedd. Men da var han jo forlengst blitt gift med Mette Maria, og etternavnet ved ekteskapsinngåelsen burde kanskje ha vært et annet. At Johannes var fra Ørland, rimer ikke helt med opplysningene i folketellingene hvor Bjugn oppgis som fødested. Men før 1857 var jo Bjugn en del av Ørlandets prestegjeld, så dersom vi ser stort på det hele, kan vi jo si at opplysningene stemmer. Alt i alt holder jeg en knapp på vi her har funnet fram til rette vedkommende.
Mvh
Terje
Hei igjen!
Støtter dine resonnementer ovenfor. Det som forblir uavklart er fødselsdata på Mette Marie/a (eller er det en til av samme navn i familien?).
M.h.t. Gomo har jeg alle søsknene til Mette oppført m. dette navnet.
Mvh
Stig
Støtter dine resonnementer ovenfor. Det som forblir uavklart er fødselsdata på Mette Marie/a (eller er det en til av samme navn i familien?).
M.h.t. Gomo har jeg alle søsknene til Mette oppført m. dette navnet.
Mvh
Stig
Iflg Stadsbygd bygdebok bind II s. 499:
Jon d.y. f. 1792. Sønn av Steffen Jonsen Grønning 1749-1821 og Marit jonsdatter 1747-1819. Jon ble i 1821 g.m. lensmanndattera Gunhild Haftorsdatter Grønning. Han overtok i 1816 bruket Gomo i Rissa, men ble senere husmann på plassen Dalen under Mebostad i Bjugn. Barn: a) Mette Marie f. 1825, i 1850 g.m. Kristian K. Melbostad. Kristian druknet i 1855. Deretter ble hun g.m. Johannes Rønne fra Ørland. b) Hans Peter f. 1826, ble husmann på Reinsberget. c) Steffen f. 1829 ble husmann på Dalen i Bjugn.
Jon d.y. f. 1792. Sønn av Steffen Jonsen Grønning 1749-1821 og Marit jonsdatter 1747-1819. Jon ble i 1821 g.m. lensmanndattera Gunhild Haftorsdatter Grønning. Han overtok i 1816 bruket Gomo i Rissa, men ble senere husmann på plassen Dalen under Mebostad i Bjugn. Barn: a) Mette Marie f. 1825, i 1850 g.m. Kristian K. Melbostad. Kristian druknet i 1855. Deretter ble hun g.m. Johannes Rønne fra Ørland. b) Hans Peter f. 1826, ble husmann på Reinsberget. c) Steffen f. 1829 ble husmann på Dalen i Bjugn.