Tosten Knudssøn

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Gunn-Cathrine Espenes

Re: Tosten Knudssøn

Legg inn av Gunn-Cathrine Espenes » 14. mai 2003 kl. 1.42

Er det noen som har kjennskap til:
Tosten (Knudssøn(?))på Espnesset født ca 1645?
Han får bl.a sønnene:
Jacob*ca1665
Niels(skredder)*ca1673("udenlands"i 1701)
Knud*ca1675 (Tjeneste i Trondhjem i 1701)
Anders*ca1678 (Tar over Espenes gården)
Joen*ca1682
I tillegg får han en datter som gifter seg med en Peder, som igjen får sønnen Torsten Pedersen Espenes i ca 1725 (min 3.tippoldefar)

Er det noen som har opplysninger om noen av disse, å vil dele de med meg, enten her eller på e-post: gun-es@online.no vil jeg bli takknemlig.

Gunn-Cathrine

Gunnar Morten Gravås
Innlegg: 50
Registrert: 5. desember 2004 kl. 22.52
Sted: ORKANGER

Re: Tosten Knudssøn

Legg inn av Gunnar Morten Gravås » 12. desember 2011 kl. 23.01

Hei

Har sett litt i MT1701 og funnet ut at det står Tosten Hendrichsøn, og ikke Knudsen som er hevdet tidligere.
Anders Espenes nevnes som fadder flere ganger i perioden 1722 – 1735, noen ganger nevnt sammen med Marit Espenes og Dordi Espenes. Anders ble gravlagt 13.03.1751, 75 år.
Kan ikke se at det noen ganger er registrert farsnavnet til Anders Espenes i kildene, han kalles konsekvent bare Anders Espenes, men inntil videre går jeg ut ifra at det var Tosten Hendrichsøn som var faren, slik det sto ved MT1701.
Anders Tostensen som bodde på Olsøy først på 1700-tallet tror jeg havnet i Rian i Leksvik, og en annen Anders på Olsøy, nemlig Anders Nielsen, kom til Rian noe senere, dvs. ca 1727.
Det var i hvert fall ikke Anders Espenes som bodde på Olsøy, for i 1723 var både Anders Espenes og Anders Olsøy (trolig Anders Nielsen) fadder på det samme barnet.
Har ennå ikke funnet noen link mellom Anders Tostensen Espenes og Tosten Pedersen som etterhvert tok over i Espenes. Det er blitt hevdet at Tosten Pedersen var født i 1725, men hvilken kilde er den opplysningen hentet fra ?

mvh
Gunnar M. Gravås

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Tosten Knudssøn

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 3. september 2014 kl. 23.09

Hei,

Både Anders Espenes og Anders Olsøyen er registrert med alder i "Legdsrulle for Fosen fogderi 1724"
Anders Espenes er 41 år, også her nevnt uten farsnavn.
Anders Torstensen Olsøyen er 43 år gammel og husmann.

I en legdsrull fra 1749 er Anders Espenes 67 år gammel.
Legdsrull fra 1749

Soldaten Torsten Pedersen Espenes ser vi er 26 år gammel og gift, - han ble innrullert i 1743.

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Rissa»