Ole Hansen Solem f. 1768 og Ingeborg Olsdtr. Bue f. 1782. Hvor ble det av dem etter skilsmissen?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Trond A. Andersen

Ole Hansen Solem f. 1768 og Ingeborg Olsdtr. Bue f. 1782. Hvor ble det av dem etter skilsmissen?

Legg inn av Trond A. Andersen » 26. mars 2025 kl. 15.56

Ingeborg Olsdatter er datter av Ole Olsen Bu (1737-1807) og Maren Hybertsdtr Grønning (1754-1810). I 1802 ble hun gift med Ole Hansen Solem (Solum) fra Stadsbygd, Rissa. Paret ble skrevet i kirkeboken som "Ungkar og Landevern Soldat" Ole Hansen Solum og "Pigen" Ingeborg Olsdtr. Bue. De ble viet i Rissa kirke 18. juli 1802. Forlovere ("Cautionister") var Isach Jonsen Skjæret og Anders Olsen Bue.

Året etter fikk de sønnen Hagen, som ble døpt i Rissa Kirke 27. mars 1803. Som bosted oppgav foreldrene da Haarberg, men de må ha kommet dit nokså nylig for de er ikke der ved folketellingen i 1801.

Ekteskapet mellom Ole og Ingeborg ble åpenbart oppløst etter noen tid for hun gifter seg igjen 4. desember 1827 i Domkirken i Trondheim. I kirkeboken skrives hun da inn som "Separert kone født i Stadsbygd før gift med Ole Hansen Solem".

Ingeborgs nye mann er "Ungkarl" Haagen Kjelsen født1792 i Aamodt sogn og bosatt i Trondheim.

Etter dette finner jeg ingen spor etter verken Ingeborg eller Ole, så - hvor ble de av? Noen som kjenner historien?

PS:
Vi har en tanke om at Ole reiste nordover til Troms og etablerte seg med ny familie der, men det får være en annen sak. Først vil jeg gjerne finne sporene etter dem i Trøndelag.

Bente Elisabeth Lier
Sted: TRANBY

Re: Ole Hansen Solem f. 1768 og Ingeborg Olsdtr. Bue f. 1782. Hvor ble det av dem etter skilsmissen?

Legg inn av Bente Elisabeth Lier » 26. mars 2025 kl. 22.35

Hei

Det blir lettere for de som vil hjelpe deg å legge ut lenker til det du finner:

2.ekteskap:  Ingebor Ols Datt: Bue - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1821-1831 (1601M2) - Digitalarkivet

Det dør en Ingebor Olsdatter Kjelsen i 1843 Trondheim:

Ingebor Olsdatter Kjelsen - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1839-1847 (1601M2) - Digitalarkivet

Nina Karin Haugberg Tiller
Sted: Verdal

Re: Ole Hansen Solem f. 1768 og Ingeborg Olsdtr. Bue f. 1782. Hvor ble det av dem etter skilsmissen?

Legg inn av Nina Karin Haugberg Tiller » 1. april 2025 kl. 22.03

Nina Karin Haugberg Tiller
Sted: Verdal

Legg inn av Nina Karin Haugberg Tiller » 1. april 2025 kl. 23.27

?? Ole Hansen Solem……
https://media.digitalarkivet.no/view/9732/236
Nr. 5 kan det være han som flytter til (tilbake?) til Skjervøy. 
sammen med han er vel Kirstine/Stine Michelsdtr som har får 5-6 barn med og blir gift med i 1837 ?

Vanskelig å lese hva som står hvor de kommer i fra :?

Trond A. Andersen

Legg inn av Trond A. Andersen » 3. april 2025 kl. 15.48

Hei Nina Karin!

Tusen takk for det du har bidratt med til kartleggingen av bevegelsene til Ole Hansen Solem og Ingeborg Olsdatter Bue. Vi vet nå litt mer om Ingeborg og hennes mann nr. 2, Haagen Kjelsen, selv om vi fortsatt mangler noe når det gjelder tiden mellom ekteskapsinngåelsen i 1827 og de respektive dødsfallene i henholdsvis 1843 og 1840. Særlig er jeg glad for henvisningen til Haagen Kjelsens død i kirkeboken for Verdal, der fant jeg nemlig årsaken til at Verdalsboka (Inndalen og Sul 1800-1940), Bind A på side 436 har gitt Haagen Kieldsen navnet Hans Kieldsen. For i kirkeboken var fornavnet Haagen skrevet så utydelig at det nok kunne leses som Hans.

Når det gjelder Ole Hansen Solem fra Stadsbygd, Rissa i Sør-Trøndelag,  så har vi, som jeg sa tidligere, en mistanke om at han reiste nordover og etablerte seg  med ny familie der.  Vi har funnet at en Ole Hansen Solem kom til Skjervø visstnok høsten 1825, der han skal ha bygslet noe jord i Oxfjordvand. Han kom da fra Talvig og hadde med seg sin "tjenestepige" Kirstine Michelsdatter, som han etter hvert fikk mange barn med og som han også giftet seg med i 1837. Der har jeg nå en relativt god oversikt

Det store spørsmålet er imidlertid om Ole Hansen Solem fra Stadsbygd er den samme Ole Hansen Solem som han som bosetter seg på Skjervøy.  Ved ankomsten til Skjervøy oppgir han at han er 63 år gammel, d.v.s. født ca. 1762. Mens Stadsbygd-Ole skal være født i 1868.Det er 6 års differanse. Er det "innafor" å godta det? Ulike steder dukker det opp noen hint om at Skjervøy-Ole skal ha vært trønder, men jeg har ikke kommet over noe som virkelig bekrefter det. Så her har jeg fortsatt noe å jobbe med.  :D

Igjen: Tusen takk for hjelpen! 

Mvh
Trond A.

Svar

Gå tilbake til «Rissa»