Laura Taft fra Raakvaag, Stjørna

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Per Vidar

Re: Laura Taft fra Raakvaag, Stjørna

Legg inn av Per Vidar » 1. april 2006 kl. 20.51

Jeg har et gammelt fotografi av ei dame. På bildet er skrevet følgende: Laura Taft (eller Fast?), Raakvaag, Stjørna.
Bildet må være tatt ca 1895-1900 og damen kan være ca 20-35 år gammel. Noen som kan hjelpe å finne ut hvem denne Laura er og hvor hun kom fra?
Per Vidar

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 1. april 2006 kl. 21.20

Tipper det er Laura Foss?

Per Vidar

Legg inn av Per Vidar » 2. april 2006 kl. 13.35

Tusen takk, Einar !

Ja, det kan være Foss som er skrevet. Den doble s'en burde jeg sett selv (men skriften på bildet er noe utvisket og utydelig). O'en er mer skrevet som a; men sammenholdt med skriverens andre bokstaver, kan det godt være en o. Altså, Foss synes ganske riktig.

Finner i FT1900 Laura Olsdtr Foss på Dybvik Nedre i Stjørna. Er det i nærheten av Råkvåg?
Denne Laura er datter av Ole K(orneliussen) Foss f ca 1835 og hustru Ludovika f ca 1836. Laura er født 1869, så alderen skulle absolutt stemme med damen på bildet.

Jeg mener å huske at navnet Ludovika (Laura's mor) ble brukt endel på Ørlandet (der bildet havnet); og det skal jeg sjekke nærmere. Kanskje var Ludovika fra Ørlandet?

Noen som vet hvor det ble av Laura Olsdtr Foss? Etterkommere? Jeg tenkte å sjekke om etterkommerne har samme bildet; og om de er interessert i kopi av bildet av Laura.

Per Vidar

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 2. april 2006 kl. 19.00

Dypvik eller "Ju vijta" i uttale (dersom jeg fikk det rett) ligger rett ved Ramsvik kirke, rett før man kommer til vågen (Råkvåg).

Familien Foss har også tilknytning til Råk ytre gårdene og familie av Laura bor der. Laura selv hadde ikke etterkommere, men jeg er gift med en av etterkommerne etter broren Anton. Laura var ettersigende (og som man kan se fra bildene av henne) en elegant dame. Det er godt mulig at vi har det samme bildet som du innehar. Det var tydelig at Laura og hennes jevnaldrende fikk tatt bilder hos fotograf som de byttet seg i mellom eller på andre måter delte med venner og familie.

Moren til Laura, Serianna Ludovika, var datter av Peter Foss og Anne Thue Rasch.

Dersom du har en skannet versjon av bildet tar jeg gjerne en titt på det :)
ei-aasp(krøllalfa)online(dot)no

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 2. april 2006 kl. 20.22

Laura Foss døde i Juvika (bnr 4 Viborg) ca 1950. Hun var tremenning av min morfar, og jeg mener å ha sett et foto av henne i mine besteforeldres album. Jeg skal se etter ved anledning.
EB

Per Vidar

Legg inn av Per Vidar » 2. april 2006 kl. 20.44

Takk igjen. Jeg sender bildefil til både Einar og Eilert. Artig å høre om dere har samme bilde.

Svar

Gå tilbake til «Rissa»