Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Rune Fergestad

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av Rune Fergestad » 30. desember 2002 kl. 23.28

I følge Lensvikboka er Lars Olsen Tøndel stamfar til folket på Tøndel nedre. Han var f. 1664, d. etter 1709. Han var g.m. Gjertrud Jonsdtr. Disse to (mine 5xTipp) var leilendinger på Åsmul i 1701.

Vet noen mer om Lars og Gjertrud sine aner enn det som står i Lensvikboka?

Mvh
Rune Fergestad

PS Godt nytt år!

Brukeravatar
dn16197
Innlegg: 4
Registrert: 17. januar 2005 kl. 15.32
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av dn16197 » 30. mars 2003 kl. 22.15

Knut Handeland har med foreldre for både Lars og Gjertrud, se hans data på:
http://www.gencircles.com/users/khand/1/data/8724

Jeg har heller ikke noe mer enn jeg har kunnet finne i Lensvikboka.
Disse er også mine 5xtTipp.

Du kan følge med på hva jeg registrerer bl.a. om slekt/familie i Lensvika på:
http://www.gencircles.com/users/olamax/2

Hilsen
Olav

olav.henriksen@broadpark.no

gj04636
Innlegg: 49
Registrert: 6. mars 2007 kl. 20.22
Sted: Norsk

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av gj04636 » 29. september 2012 kl. 22.34

Hei Olav

Din link her nedenfor ser ikke ut å fungere lengre.

Regner med at du har gjort om på ditt arkiv så det hadde vert fint om du kunne oppdatere igjen med ny link om det finnes :)


På forhånd takk

Hilsen
Steinar Henden

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. september 2012 kl. 0.11

Hei,

Jeg vil anbefale Hemneslekt.net som et godt utgangspunkt når det gjelder slektene i Lensvika. Den oppdateres jevnlig.

Jeg ser at K. Handeland har registrert foreldre til både Lars Olsen og Gjertrud Jonsdatter. Det har jeg vanskelig for å tro at han har belegg for. Det ingen ting som tyder på at Lars Olsen var født på Tøndel. Hans mor er nevnt som enken Åsmul i tingboka i 1699, men navnet er ikke kjent. Videre angående Gjertrud og hennes foreldre, brukeren på Åsmul omkring 1680-1690 het Ole og ikke Jon. Jeg har så langt ikke funnet kilder som kan bidra til at vi kommer videre i denne slekta.

Så til en opplysning som kanskje ikke er så kjent.

I Ekstraskatten av 1762 finner vi Ole (Larsen) og Doreth (Sevaldsdatter) på Nedre Tøndel. De har barna Sevald, Ole, Jacob og Gjertrud hjemme hos seg. Mannens far, Lars, bor også hos dem sammen med kona Beret.
Det er noteret at Lars har vært sengeliggende i mange år, men han må ha blitt en svært gammel mann! Lenke

Lars Olsen Tøndel ble gift for andre gang 26. okt 1732 med Beret Knudsdatter, forloverne var Ole Indergård og Sivert Tøndel. Lenke
Beret Knudsdatter Tøndel vitnet i en sak på tinget i 1745, da oppgav hun å være 58 år gammel samt at hun hadde bodd på Tøndel i 13 år.

Mvh Aud

gj04636
Innlegg: 49
Registrert: 6. mars 2007 kl. 20.22
Sted: Norsk

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av gj04636 » 30. september 2012 kl. 18.02

Hei Aud

Tusen takk skal du ha for dei opplysningene og det er ei flott side den Hemnesslekt siden du refererer til.

Du skriver at hu Gjertrud muligens ikke er Olsdatter, Joensdatter er vel da kanskje et steg nermere sanningen.

Har også utforsket en del på siden til Dennis Haarfaager om Statsbygd slektene og at han der refererer til at foreldre til Gjertrud er Jon Audensen Åsmul og Brunhild Arnesdatter, begge oppgitt til født 1665.

Mitt sprørsmål er da, finnes det noe belegg for å anta at dette kan muligens være foreldrene?
Kan det finnes noen andre kilder som kan muligens bekrefte dette?
Ser at du nevner Ole var bruker på Åsmul ca1680-90. Vilket år var Ole isåfall født?

På forhånd takk.

Hilsen
Steinar

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. september 2012 kl. 19.36

Hei igjen,

Du skriver at hu Gjertrud muligens ikke er Olsdatter, Joensdatter er vel da kanskje et steg nermere sanningen.

Ja, vi kan med sikkerhet si Gjertrud er datter av en Jon, det ble holdt skifte etter henne i 1732.
Har også utforsket en del på siden til Dennis Haarfaager om Statsbygd slektene og at han der refererer til at foreldre til Gjertrud er Jon Audensen Åsmul og Brunhild Arnesdatter, begge oppgitt til født 1665.

Mitt sprørsmål er da, finnes det noe belegg for å anta at dette kan muligens være foreldrene?
Kan det finnes noen andre kilder som kan muligens bekrefte dette?

Gjertrud er født ca. 1671, fødselsåret satt ut fra alder ved død i 1730. At hun skal ha foreldre født omkr. 1665 blir usannsynlig.

Nei, jeg kjenner ikke til kilder som kan bekrefte det. Jeg har brukt Lensregnskapene, Fogderegnskapene, tingbøkene fra 1699-1729, skifteprotokollene som starter i 1681, Manntallet av 1701, Legdsrullen for Foesen fra 1724 og kirkebøkene.
Ser at du nevner Ole var bruker på Åsmul ca1680-90. Vilket år var Ole isåfall født?

Det kan vi ikke finne i kildene, han er kun nevnt som brukeren Ole på Åsmul. Det er ofte slik at det stopper der når vi ikke har skifteopplysninger som kan bekrefte slektsforholdene. I Lensvika var ingen bønder sjøleiere før 1701, det bidrar også til at slektene vanskelig kan følges på 1600-tallet.

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 19. oktober 2012 kl. 14.19, redigert 1 gang totalt.

gj04636
Innlegg: 49
Registrert: 6. mars 2007 kl. 20.22
Sted: Norsk

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av gj04636 » 1. oktober 2012 kl. 1.57

Hei Aud

Takker så meget for forklaring til dette.

På gjensyn.
:)

Hilsen
Steinar

gj04636
Innlegg: 49
Registrert: 6. mars 2007 kl. 20.22
Sted: Norsk

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av gj04636 » 2. oktober 2012 kl. 0.23

Hei Aud


Jeg forstår vi ikke kommer lengre tilbake enn Giertrud i denne saken men tenkte at jeg vil bellyse opp saken igjen da jeg fant to personer ved navn Joen fra FT1665.

Den ene er Joen 17år på Singstad gård og den andre var i Meldal på Skorem gård og ved navnet Oudensen 16år, sønn av Ouden

Dette kan jo vare to kandidater som kanskje kan være far. Men det blir jo bare spekulasjonsteorier ja.

Men jeg vil høre din kommentar til dette.


Mvh
Steinar

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Lars Olsen Tøndel g.m. Gjertrud Jonsdtr.

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 2. oktober 2012 kl. 12.35

Hei,

Den ene er Joen 17år på Singstad gård og den andre var i Meldal på Skorem gård og ved navnet Oudensen 16år, sønn av Ouden.

Angående Jon el. Johan Oudensen på Åsmul (jeg finner ham på Åsmul og ikke på Singstad) så mener jeg det kun blir en teori! Man kan ikke uten videre gå nesten 50 år bakover i tid (fra 1703 da Lars og Gjertrud døper Kirsti) til 1666 for å finne hennes far Jon. Det kan gjøres hvis navnet er lite brukt, men med navna Ole, Lars og Jon blir det bare en teori. Det er helt ok å spekulere, men det er ikke like ok å publisere det som en sannhet på nettet.

Det finnes mye "rart" på nettet, på Geni.com er Gjertrud Jonsdatter Åsmul registrert med en ektemann nr. 2, Rasmus Endresen Vollmoen fra Meldal (1650-1751). Hun var vel neppe bigamist. :shock:

I flere heftige debatter på Brukarforumet henvises det ofte til at det er den som setter fram en påstand som har bevisbyrden!

Kirsti døpt 4. mai 1703 Lenke Faddere; Ole Meland, Ole Selbekken, Kirsten Selbekken, Gunnil Ysland og Marit Selbekken.
Brønild døpt 3. april 1707 Lenke Faddere; Ole Meland, Povel Selbekken, Marit Havnen, Ellen Øyangen og Marit Åsmul.

Jeg kan ikke se at noen av fadderne, eller de jeg mener å kjenne farsnavnet på, kan være søsken av Gjertrud Jonsdatter.

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»