Ingebriksen i Froan

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ann Sissel

Re: Ingebriksen i Froan

Legg inn av Ann Sissel » 7. september 2003 kl. 14.59

Ingebrikt Ingebriksen f.1807. gift med Cornelia Blostrups i 1836. Disse var husmenn på Sauøy og fikk mins seks barn. Jeg vet Ingebrikt døde tidlig, men ikke når.
Jeg ser det er en del Ingebriksen i Froan, men jeg greier ikke og finne ut hvem er hvem.
Hvem var forelderene, hadde han søsken, og hvor i Froan vokste han opp.

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 10. september 2003 kl. 14.11

I Familysearch finner jeg Ingebrigt Ingebrigtsen f.1807, far Ingebrigt. Han gifter seg på Hitra 23 mai 1836 med Cornelia Marie Blodstrupsen, han 29 år hun 18 år. Noe mer fant jeg ikke.
hilsen Roar

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 11. september 2003 kl. 0.28

Hei Roar og mange takk. Jeg har også funnet dette.Son du skjønnner er jeg nokså fortvilt.Jeg har mange av mine aner fra Froan, men i Frøya boka finner jeg nesten ingen ting om folket der ute, det er bare to folketellinger.
Jeg har fødselsår og navn, ja til og med fødested men finner dem ikke i boka.
Som du sikkert har skjønt er jeg fersk. Det var ikke før i april jeg ble kjent med rette navnet på min oldefar.Derfor lurer jeg på om du eller noen andre kan gi meg noen gode råd for og komme videre. finnes det noen andre bøker hvor det er større muligheter for og finne folket mitt?
for ikke og si er det andre som har samme aner.
Ann Sissel

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 11. september 2003 kl. 14.19

Hei Ann Sissel,

Forstår jeg deg riktig dersom du har funnet folket ditt i to folketellinger?

I folketellingen 1865 finner du enken Cornelia med barn her:
<a href=http://129.177.171.80/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61617.wc2&postnr=6299>Lenke</a>

* Cornelie Blostrop Husmoder Husman uden Jord e 49 k Slætens Sogn
* Jørgen Ingebregts. Søn Fisker ug 22 m Slætens Sogn
* Blostrop Ingebregts. Søn Fisker ug 19 m Slætens Sogn
* Amund Ingebregts. Søn Fisker ug 18 m Slætens Sogn
* Lydia Ingebregtsd. Enkens datter ug 12 k Slætens Sogn
* Christine Ingebregtsd. Enkens datter ug 9 k Slætens Sogn
* Ingebregt Ingebregts. Enkens Søn ug 6 m Slætens Sogn

Jeg har for tiden ikke anledning til å gjøre så mange oppslag selv, men jeg kan kanskje hjelpe deg litt videre med hvor du kan finne opplysninger avhengig av hva du er på jakt etter. Hendelser som dåp, konfirmasjon, vielse etc. med årstall og datoer er det letteste å finne. Å finne mer kjøtt på beina er vanskeligere. Ofte er det lite og av og til ingenting å finne. Da må du kanskje lete mer etter hva som er beskrevet om hvordan andre i samme situasjon på samme tid hadde det.

mvh Einar

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 15. september 2003 kl. 0.18

Hei Einar, og mange takk for at du tilbyr meg hjelp. jeg har en del personer jeg ikke helt får has på.
Ingebrikt Ingebriksen f. 1807, ble 23 mai 1836 gift med Cornelia Blostrupssen. Når det gjelder Cornelia har jeg det greit med hennes opphav, men Ingebrikt vet jeg ikke noe om. Hvor var han fra, hvem var foreldrene, hadde han søsken?
Jørgen Kristian Blostrupsen f.1871 på Sauøy. Jeg vet foreldre, men ikke hvor det ble av han. 21,1,1898 ble han far til Jørgen Kristian Jørgensen. Det står da skrevet at foreldrene var ugift. Jeg vil tro han døde ung, men er ikke sikker.
Signe Kristine Halvorsen f.21.1.1909 Hennes foreldre har jeg alltid trodd var Kato og Kristine Halvorsen. Jeg finner en Kato Halvorsen, men han er gift med Johanna Jørgensen og de har sønnen Hilmar og det stemmer dårlig.Jeg finner denne Kato på folketellinga under Frøien 1900, denne Katoen bor på Nordskage, men min skal ha bodd på Nordbuen.
Om du greier og nøste opp i noe avv dette blir jeg utrolig glad.
Ann Sissel

dn07221

Legg inn av dn07221 » 15. september 2003 kl. 15.37

Takk for presiseringen av hva du leter etter. En del barn og barnebarn til Ingebrigt Ingebrigtsen (f.1806 / 1807) finnes i folketellingen 1900, med da lar jeg disse ligge. Tilsvarende fant jeg opphavet til Kornelia Blostrupsdatter (ikke uventet i Alvdal), men dette har du også kontroll på.

Jeg sjekket opplysningene med DIStreff:
http://www.dis-norge.no/distreff/
Fra et av de innsendte bidragene fremkom de samme opplysningene. Send en epost til "[email protected]" slik at jeg får e-post adressen din så skal jeg sende over opplysninger om vedkommende som har registrert informasjon om etterslekt av Ingebrigt og Kornelia.

De spørsmålene du har er i utgangspunktet ikke de letteste å finne svar på.

1. Ingebrigt Ingebrigtsen, f.1806 / 1807

I og med at man ikke vet hvor han er født er det ikke rett frem å lette opp dåpsinnførselen, men det er vel verdt et forsøk å lete i kirkeboka for Hitra. Har hørt at denne har et dårlig rykte som vanskelig å lese. Vet ikke om det gjelder den aktuelle perioden:
<a href=http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-sor-trondelag.html#hitra>Lenke</a>

* 634.A02 1775-1818 05 Hele prestegjeldet. Ført kronologisk 1775-1818, i 1818 bare Dr. Mellom 25.3. og 29.5.1792 mangler 1 blad. Fol. 177 har "Optegnelser paa de under Dolm Præstegaard i Frøifiorden beliggende Øer og Holmer...", i alt 44 navn.

Hvor lett tilgang du har til kirkebøkene avhenger selvsagt av hvor du bor. Gjennom bibliotekene kan disse lånes inn på fjernlån. Forhåpentligvis vil noen av kirkebokinnførslene kunne kaste lys over Ingebrigt Ingebrigtsen eller slektninger av ham.

Sannsynligvis døde Ingebrigt ca. 1860. Den yngste sønnen ser også ut til å være oppkalt etter ham. Den aktuelle innførselen kan da være å finne i bøkene for Nord-Frøya:
* 640.A01 1846-1876 19 Frøya. Avskrift av Hitra kirkebøker i forb. med opprettelsen av Frøya prestegjeld. F/K/V/D 1846-1876.

Ved dåpsinnførsel (spesielt for de eldste) av Ingebrigts barn kan det fremkomme slektninger blant fadderne.
*634.A04 1827-1842 15 Hele prestegjeldet. F/K/V/D 1827-1842. Innf 1827-1842. Utf 1827-1843. Vaks 1827-1841. Dr 1827-1842,.
*634.A05 1843-1851 18 Hele prestegjeldet. F/K/V/D 1843-1851. Fl 1843-1851. Vaks 1843-1851. Dr 1843-1851.
- Nicoline Bergitha, f.8/9-1836, dpt. 6/11-1836
- Inger Karoline, f.10/5-1839, dpt. 28/7-1839
- Johanna Oline, f.16/8-1841, dpt. 14/11-1841
- Jørgen Edvard, f.1844

Beklager igjen at jeg ikke har tid til å gjøre oppslagene, selv om jeg nærmest sitter vegg i vegg med Statsarkivet.

2. Jørgen Kristian Blostrupsen.

Jeg har ikke vært i stand til å finne Jørgen i Folketellingen 1900, men jeg kan naturligvis ha oversett ham. Å sjekke døde i kirkeboka i perioden 1898 til 1900 bør man ihvertfall prøve. En annen mulighet er jo emigrasjon. Har du sjekket om det finnes levende etterslekt av søsken av Jørgen? I 1900 bor 5 søsken av ham fremdeles på Frøya, 3 av dem gift og en av dem (Karen) har også 3 barn og hun fikk tydeligvis flere siden.

3. Signe Kristine Halvorsen

Dersom du ikke tidligere har forsøkt oppslag i kirkebøker kan Signe være en grei person å starte med. Du skriver ikke hvor hun er født, men jeg antar du finner henne i en av følgende:
* Minesterialboka for Nord-Frøya:
640.A05 1902-1910 06 F/K/V/D 1902-1910. Df 1902-1910. Innf 1903-1910. Utf 1902-1910. Utm 1906. Dr 1902-1910.
* Klokkerboka for Nord-Frøya:
640.C05 1909-1922 07 Med Froan kapell. F/K/V/D 1909-1922. Df 1909-1918.

Jeg har ikke selv erfaring med disse konkrete bøkene, men bøker fra denne perioden er som regel lettleste. Her vil du sannsynligvis finne svar på hvem hennes foreldre er og hvorvidt de var gift.

mvh EAa

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 15. september 2003 kl. 23.20

hei og takk for mange sikkert nyttige opplysninger.Jeg sitter her og føler meg lita, men jeg skal prøve. Jeg i min naivitet trodd dette kunne fikses med bygdebøker, men det var tydligvis ikke så enkelt. Jeg har fått blo på tann så jeg må vidre. Takk for tipsene i alle fall.

dn07221

Legg inn av dn07221 » 16. september 2003 kl. 11.02

Hei Ann Sissel,

Bygdebøker er et fantastisk og ganske særegent verktøy vi har her i Norge. Samtidig er flere av dem beryktet for sine feil og mangler.

Nest etter bygdebøker er det jo folketellingene som lettest gir oversikt over hele eller deler av familier. Spesielt enkelt er det blitt etter at flere av folketellingene er blitt tilgjengelig på internett.

Skifter kan også gi mye samlet informasjon, men de finnes i liten grad tilgjengelig annet på Statsarkivene, men her er det lokale variasjoner.

Før man går løs på skifter er det mer naturlig å ta i bruk kirkebøkene som kilde. Disse er litt lettere tilgjengelige og fra tida rundt 1900 og tidligere finnes de som sagt avfotografert på mikrofilm. For treningens del kan det lønne seg å starte med noen personer man kjenner fødsels og familieopplysninger om og fra et sted der man er forholdsvis lokalkjent. Kan hende blir man da fort sittende og notere langt mer enn man hadde tenkt av opplysninger fra gårder og familier man kjenner til.

Lykke til,
mvh EAa

Jan

Legg inn av Jan » 17. september 2003 kl. 13.24

Hei Ann Sissel.
Er du sikker på at dine opplysninger er helt korrekte. Jeg har en Jørgen Kristian Blostrupsen på Sauøen i min database som døde 10.januar 1896 av tæring. Han var en ukes tidligere blitt far til en sønn Jørgen Kristian som var født utenfor ekteskap. Når det gjelder Signe så har du rett med hensyn til foreldrene. De bodde på Nordbuan og var forøvrig søskenbarn.

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 18. september 2003 kl. 0.19

Hei Jan, dette var greit og få vite. Har no sjekka alle mine opplysninger og finne da to årstall på Jørgen Kristian Jørgensen, så ditt kan helt sikkert vere rett. Må få spørre hvor du har disse opplysningene fra da de var meget oppklarende for meg.
Når det gjelder Kato og Kristine ble jeg glad. Trodde snart det var noen fantasi figurer jeg hadde dikta opp.Jeg finner dem ikke noe sted. Kan jeg spørre hvor du finner dem?
Håper på og høre fra deg igjen.
Ann Sissel

Jan

Legg inn av Jan » 18. september 2003 kl. 2.28

Hei Ann-Sissel.
Disse opplyningene skal være hentet fra avskrifter av kirkebøkene på Frøya som jeg gjorde for noen år siden i forbindelse med et slektsoppdrag for en kamerat. Kato finner du i folketellingen for 1900 på Sauø. Søk på Cato (med C) i fornavn så finner du ham nok. Kan ellers opplyse at han var født på Sauø 26.desember i 1877. Han ble gift 1.juli 1906 i Froan kapell med Pauline Kristine
på Nordbuen. Du finner henne ved i folketellingen 1900 på Nordbuen. Søk på Pauline i fornavn så dukker nok hun opp også. Hun var født på Nordbuen 23.mars 1888.
Jeg velger å gi deg muligheten til å lete videre selv og regner med at du ber om hjelp hvis du trenger det.

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 24. september 2003 kl. 1.26

hei Jan og mange takk for opplysningene.
Jeg har no tatt kontakt med noen eldre slekninger, og de mener at Cato ikke het Halvorsen men Jobsen, og det er kanskje det du også fann ut. Jeg finner i allefall en som kunne steme med de årstallene du gav meg.
Når det gjelder Kristine fikk jeg høre at hun het Ingebriksd og jeg finner henne også, men hun er på Sauøy.
Kan det da vere de samme vi snakker om?
Jeg har også et anna spørsmål. Cato Jobsen skifter navn til Halvorsen,hvor finner jeg opplysninger om dette. Mi bestemor som var fødd i 1909 ble vistnok døpt Jobsen, men navnet ble skifta etter ei tid. Hadde de tatt navn etter en gård skulle jeg ha skjønt det, men det er jo et sen navn?
Håer du kan gi meg noen idere om hvor jeg kan gå fram. Når det gjelder om det er rette Cato og Kristine så venter jeg på kirkebøker hvor jeg forhåpentlig vis finner svar.
Forsto det som om du hadder sette på dene familien og da er det jo fristende og ta kontakt.
Ann Sissel

Jan

Legg inn av Jan » 24. september 2003 kl. 2.36

Hei Ann Sissel.
Det er nok samme person. Cato var døpt 21.april 1878 og hans foreldre var Job Halvorsen og Kristine Ingebrigtsdatter Sauø. Cato var født utenfor ekteskap og hans døpenavn var Paul Kato. Hans far Job Halvorsen ble bosatt på Drilen i Jøssund og ble gift med Karoline Svendsdatter. Job Halvorsen var født 29/10-1844 i Leksvika og du finner ham i folketellingen i 1900 ved å søke på Drilen som gårdsnavn/bosted eller rett og slett søke på Job som fornavn. Job er ikke noe vanlig fornavn så det er ganske lett å finne. Du er ikke i direkte slekt med den familien som jeg så på tidligere. Den familien hadde sitt tilholdssted på Sula, men jeg gjorde en god del notater fra andre deler av Frøya i denne forbindelsen. Når det gjelder slekta di ser ut som at du finner det meste av informasjonen etter 1850 i kirkebøkene og folketellingene.
Jan

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 25. september 2003 kl. 10.33

Hei Jan og atter takk. Det er gpdt og ha slike som deg.No begyner det og løsne en hel del.
Forstår det som om du har drevet med dette en del og har da sikert en hel del erfaring. derfor spør jeg deg om et råd.
Eline Mathea Johansdatter fødd 1868 vet jeg har to barn.Jørgen k. Jørgensen og ei Gunnhild som er fødd ca 1910 i Stjørdalsbogen.Da er Eline Gift med en Johan Arnt et eller anna.
Jeg har hørt nyss om at hun hadde flere barn. Hvordan kan jeg finne disse?
Er det og finlese kirkebøker eller finnes det andre kilder?
Jeg går fortsatt og venter på min første mikrofilm så jeg har ennå ikke kommet lengre. Håper du kan tipse meg vidre.
Ann Sissel

Jan

Legg inn av Jan » 26. september 2003 kl. 11.45

Hei Ann-Sissel.
jeg vet ikke om du har benyttet disse linken her:

<a href=http://www.dis-norge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100013>Lenke</a>

Ellers er det å benytte bygdebøker de steder hvor det finnes. Andre muligheter du har er samtaler med eldre folk og spørre andre personer som forsker i det aktuelle distriktet. Når det gjelder 1900-tallet er det mulig at "Norges Bebyggelse" kan være til en viss hjelp for deg. Ta kontakt med ditt bibliotek hvis ingen i din familie har denne boka. Vær obs på at du alltid kan støte på noen feil i enkelte kilder. Det vil alltid være kirke-/klokkerbøker som er mest å stole på. Her kan dog skriftkvaliteten variere en del. Men øvelse gjør mester. Stopper det opp for deg er det alltids en eller annen forsker som kan hjelpe deg videre. Det gjelder bare å være tålmodig. Alt kan ikke besvares på en dag.
Jan

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 14. oktober 2003 kl. 21.40

Hei Jan.
Jeg vil bare få takke deg for all hjelp.Den har vært til stor nytte for meg. Noen ganger blir det tull og da er det godt og få hjelp. Masse gode tips har du gitt meg , og det er jeg veldig takknemelig for. Så no er det bare og lete videre.

Ole-Morten Sletvold

Legg inn av Ole-Morten Sletvold » 15. oktober 2003 kl. 12.13

Hei Ann Sissel og Jan med for den saks skyld, jeg leser meg ivrig igjennom deres mailer og finner froan meget interesant. Deres opplysninger passer ikke med mine så langt, men skulle dere dykke borti navnet Werkland, da finner dere meg på hjemmebane... Det blir spennende å høre da dette er opphavet til flere generasjoner "Johan Los" som de uttrykte det.

Terje Gundersen

Legg inn av Terje Gundersen » 24. august 2004 kl. 14.00

Jeg har for tiden lånt bort mitt stoff om Froan. Men har noen notater på vedkommende. Jeg kan fortelle deg at Ingebrigt Ingebrigtsen er født på Sørburø 06.07.1805. Han hadde flere brødre. Alle født samme sted. Jeg har skrevet at han var tjener på Sørskaget i 1817. Faren Ingebrigt Rasmussen f. ca 1764 er innflyttet fra Biørner prestegjeld. På Nordbuan bodde det også en mann som het Ingebrigt på den tiden Ingebrigt ble født til fornavn, om jeg husker rett.

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 26. august 2004 kl. 1.41

Dette høres virkelig inntresant ut. Jeg tror også at det er Ingebrigt Rasmussen som er far til min Ingebrigt.

Jeg vil mer en gjerne få høre mer om hva du måtte ha av opplysninger om denne fsamilien.

Er det en av dine aner?

Terje Gundersen

Legg inn av Terje Gundersen » 26. august 2004 kl. 17.24

Det var bare en Ingebrigt på Sørburø i 1805, og det var Ingebrigt Rasmussen.
Nei, disse folka er ikke av mine aner. Jeg har skrevet av det meste av kilder før 1837 for Frøya og noe på Hitra. Inkludrt kirkebøker og tingbøker.
Jeg ville bare hjelpe til en gang fordi jeg syntes det var mye skriving om denne Ingebrigt Ingebrigtsen.
Trenger du hjelp er det bare å sende en e-mail med spørsmål til Statsarkivet i Trondheim. Husk og oppgi postadresse.

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 27. august 2004 kl. 11.39

HeTerje

takk for det tipset.

Svar

Gå tilbake til «Ørland»