Du verden har jeg virkelig holdt på med denne i over 2 år og ikke kommet særlig nærmere målet?
Denne Eidem forbindelsen er litt forvirrende. Jeg fant også denne Ole Olsen Eidem som døde i 1864. Ting kan tyde på at det er riktig Ole fordi hans sønn, Ole Olsen d.y. Giftet seg 23 Aug 1864 i Ørland med Gjertru Larsd Hæg (Ole Eidem 36 fra Lessøe). Selv om både datoer og fødselsplass til Ole d.y. stemmer føler jeg fortsatt at det er noe som ikke stemmer;
Ole Olsen Eidem, død 31/07/1864, 3 uker før sønnen gifter seg? Ville de utsatt bryllupet hvis det var brudgommens far?
Også en annen liten historie som kan bidra til å skape forvirring:
14 Jan 1840 ble det i Ørkedalen født en gutt ved navn Johannes Olsen. Han ble døbt 15 Mars. Hans foreldre er Ole Olsen Haagensløkken og Kari Olsdatter. Kan dette være en sønn de fikk mens de var i Orkdalen mellom 1835-1843? Denne Johannes er tilfeldig nok oppført som begravet på Ørlandet (døde i Trondhjem), oppholdsstedet oppgis som Eidem. Lenger ned på siden er Ole Olsen Eidem begravet 24 år gammel (Ørlandet, side 357, nr. 39 & 45). Denne Johannes ble konfirmert 7 Oct 1855 i Bjugn og kalles da Johannes Garten fra Ørkedalen.
Det som tyder på at han IKKE er deres sønn er at han ikke var oppført som familiemedlem da de kom til Ørlandet i 1843. Til gjengjeld har jeg ikke klart å finne noen andre Ole og Kari som kom til Ørlandet med en Johannes som sønn.
Bare for å legge til det du har funnet om Kari som flyttet til Hitra, jeg har også funnet hennes innflytting til Hitra:
Pige Karen Olsdtr Riishoug født 22/2/30 i Gudbrandsdalen. Oppholds sted vanskelig å lese, kan være Kønøe eller muligens Kalvøe eller kanskje Burøe.
Nåvel, jeg kommer vel til buns i dette når det er flere ulike kilder å lete i.
PS, kan noen tyde hva det står under dødsårsak på Ole Olsen Eidem, nr. 45?
Lenke
PSS, en annen ting er at Ole Olsen Eidem står som Gmd og ikke Enkemann ved begravelsen og dette tyder vel på ar hans kone burde finnes på 1865 tellingen.
Takk for hjelpen iallefall
Aud Marion Røen skrev:Denne er nesten 1 år gammel - kanskje er denne saken "oppklart", men jeg fant tilfeldigvis dødsfall til en Ole Olsen, 64 år, husmann bosatt på Eidem (Agdenes) i kirkebokavskrift -
død 31.07.1864. Ellers ingen opplysninger om denne Ole.
Videre fant jeg en Kari, men Eriksd., f 1806, død på Vatten som fattiglem. Her har jeg ikke notert år for dødsfall, men det var utpå 1870-tallet.
mvh
Aud M. Røen