Frøya/Hitra
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Frøya/Hitra
Søker etterslekt av disse, håper noen kan hjelpe.
1. Johanne Kristine Olsdtr. født: 12.10.1863,Inntian , Frøya
2. Marie Lorentine Olsdtr. født: Inntian , Frøya
3. Ingeborg Ulrikke Olsdtr. født: 14.01.1861,Inntian , Frøya
Tror en av disse jentene giftet seg og bosatte seg i Røros, men vet ikke tidspungt og at det skal være etterslekt der.
Foreldre er Ole Johannesen 22.10.1820,Sør-Frøya Inntian
og Caroline Eriksdatter 11.04.1838,Trondheim. Gift: 24.07.1862
Tror det kan være feil dato på Ole eller år + 2 år, finner han 1865-telling for 1617 Hitteren men ikke i 1875 tellinga
Håper at noen veit et eller annet eller kan finne ut, hadde vært gøy å finne etterslekt av disse og kommet i kontakt
Hilsen Jostein
1. Johanne Kristine Olsdtr. født: 12.10.1863,Inntian , Frøya
2. Marie Lorentine Olsdtr. født: Inntian , Frøya
3. Ingeborg Ulrikke Olsdtr. født: 14.01.1861,Inntian , Frøya
Tror en av disse jentene giftet seg og bosatte seg i Røros, men vet ikke tidspungt og at det skal være etterslekt der.
Foreldre er Ole Johannesen 22.10.1820,Sør-Frøya Inntian
og Caroline Eriksdatter 11.04.1838,Trondheim. Gift: 24.07.1862
Tror det kan være feil dato på Ole eller år + 2 år, finner han 1865-telling for 1617 Hitteren men ikke i 1875 tellinga
Håper at noen veit et eller annet eller kan finne ut, hadde vært gøy å finne etterslekt av disse og kommet i kontakt
Hilsen Jostein
Min betemor har navnet Sletvold og hun kommerfra føya Hjørdis Sletvold gift Brevikdal på hita
Har en bror som heter Torleif og en søster som heter Astrid begge på frøya mere vet jeg ikke
I Norges Bebyggelse er det ei HJØRDIS Fillingsnes født på Frøya som er gift med en Harald Johansen BREVIKDAL på Hitra.(Bopel pr. ca. 1955 var Solvang, Heggåsen på Hitra). Hjørdis' foreldre heter Alette og Martin Fillingsnes, og Haralds foreldre heter Helene og Johan Brevikdal. Hjørdis og Harald har barna Gunnar, Astrid, Harald, Janne, Ingrid og Else Marie. I boka er det en håndskrevet kommentar/spørsmål til Hjørdis (men jeg vet ikke hvem som har notert det): "Tidligere bodd på Vedø?"
Jeg vet ikke om dette er din familie, men jeg satt og bladde i boka da både navnet HJØRDIS og BREVIKDAL 'dukket' opp i en og samme familie. Jeg finner ingen Sletvold (som også min farmor fra Geitastrand het)på Frøya-sidene i Norges Bebyggelse. (Hvis du tror det er din familie, så kan jeg event. sende deg fødselsdatoene pr. e-post, men da må jeg få din e-postadresse).
Mvh
Karen
Jeg vet ikke om dette er din familie, men jeg satt og bladde i boka da både navnet HJØRDIS og BREVIKDAL 'dukket' opp i en og samme familie. Jeg finner ingen Sletvold (som også min farmor fra Geitastrand het)på Frøya-sidene i Norges Bebyggelse. (Hvis du tror det er din familie, så kan jeg event. sende deg fødselsdatoene pr. e-post, men da må jeg få din e-postadresse).
Mvh
Karen
hei Karen Husdal Brevik deg vil jeg komme i kontakt med min e-mail er [email protected]
Astrid er min mor og de ander er mine tanter. Er kommet til 1728 på harald sin side men søker på min bestemors side.Og solvang er jeg født og oppvokst på men nå bor jeg i Oslo. Håper å høre fra deg.
Astrid er min mor og de ander er mine tanter. Er kommet til 1728 på harald sin side men søker på min bestemors side.Og solvang er jeg født og oppvokst på men nå bor jeg i Oslo. Håper å høre fra deg.
- Roar Kvam
- Sted: TRONDHEIM
Hei. Sletvold finnes på Vigja / Børsa, navnet etter ders eget utsagn kommer fra Åfjord eller Inderøya / Ytterøya.
Dette var tynt utgangspunkt. Tok noen enkle søk på Helga Nilsen i digetalarkivet (1900)for området uten å finne henne. Likeså kikka jeg på Sletvoldnavnet, da det ikke er min familie som kommer inn (vi hadde Stallvik/Søtvik navnet frem til 1900 tallet til min forfar kjøpte sletvold gård på Ørlandet)uten å lykkes i den søken.
I grove trekk kan du si at Sletvoldnavnet stammer fra tre plasser i Trøndelag, Steinkjer/stjørdal, Geitastrand/Børsa og Oppdal disse tre familiene har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre under forutsetning av at de ikke er gifta inn med hverandre.
Det du bør gjøre for å finne mere eksakt utgangspunkt er å kontakte menighetskontoret som dekker hennes oppvokstområde å be om innsyn/avskrift/få vite hva det står der med tanke på foreldre, div. årstall og datoer, faddere osv. Med disse opplysningene i hende kan du søke deg videre bakover i materien i de retninger som jeg har nevnt som opprinnelse til familinavnet. Alle disse stedene har større stedsnavn Slettvold(Steinkjer)Slettvoll (Geitastrand) Sletvold (Oppdal) men skrivemoten varierer over alle stedene.
Mvh
Ole-Morten
I grove trekk kan du si at Sletvoldnavnet stammer fra tre plasser i Trøndelag, Steinkjer/stjørdal, Geitastrand/Børsa og Oppdal disse tre familiene har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre under forutsetning av at de ikke er gifta inn med hverandre.
Det du bør gjøre for å finne mere eksakt utgangspunkt er å kontakte menighetskontoret som dekker hennes oppvokstområde å be om innsyn/avskrift/få vite hva det står der med tanke på foreldre, div. årstall og datoer, faddere osv. Med disse opplysningene i hende kan du søke deg videre bakover i materien i de retninger som jeg har nevnt som opprinnelse til familinavnet. Alle disse stedene har større stedsnavn Slettvold(Steinkjer)Slettvoll (Geitastrand) Sletvold (Oppdal) men skrivemoten varierer over alle stedene.
Mvh
Ole-Morten
Til Jostein som søker etterslekt.
Her har du en!
Ole Johannesen Indtian og Karoline Eriksdatter er mine tippoldeforeldre. Dette har jeg funnet ut kun for en uke siden!!!
Det er den midterste barnet som er min "link". Jeg har imidlertid notert henne som Lorentine Margrete Olsen, f.1869. Hun reiste til Trondheim.
Ta kontakt med [email protected]
Her har du en!
Ole Johannesen Indtian og Karoline Eriksdatter er mine tippoldeforeldre. Dette har jeg funnet ut kun for en uke siden!!!
Det er den midterste barnet som er min "link". Jeg har imidlertid notert henne som Lorentine Margrete Olsen, f.1869. Hun reiste til Trondheim.
Ta kontakt med [email protected]
Så hygelig da dette hadde jeg ikke ventet men skal aldri si aldri. Jeg mailer deg
-
Helga Nilsen er mye omtalt som Helga Sletvold (f.eks på Hitterslekt sine sider). Hun var min oldemor, og jeg har begynt å søke litt rundt selv etter mer informasjon om henne og min farmors søsken. Ser at Torleif ble nevnt lenger oppe i tråden, men han finner jeg ikke i noen registre. Anbefaler Hitterslekt - oversiktlig side.