Peter Andersen Udtian ???

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn33037
Innlegg: 15
Registrert: 12. september 2016 kl. 15.34
Sted: TRONDHEIM

Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av dn33037 » 20. september 2016 kl. 16.08

Andreas Petersen Trøen (Ramsøen), f. ca. 1815, gift med Johanna Johansdatter, f. 14. juni 1818, skal angivelig være sønn av Peter Andersen Udtian (?) og Maren Jensdatter Sandvig, f. ca. 1793.

Jeg klarer imidlertid ikke å nøste opp denne tråden, og vil være svært takknemlig for hjelp.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. september 2016 kl. 16.37

Dåpen,
https://media.digitalarkivet.no/view/16151/50206/173
Se høyre side, nedre halvdel. Foreldre ikke gift.
Andreas ble konfirmert i 1832, oppført da som Andreas Pettersen Hellesvik, 16 år, foreldre
Petter Andreassen Hellesvik og Maren Jensdatter. (Dolm kirkebok)
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. september 2016 kl. 16.54

Mor til Andreas, Maren Jensdatter Sandvigen, døpt St.Hansaften 1793, født 12 mai 1793:
https://media.digitalarkivet.no/view/16151/50206/88
Se 4 søndag e. Trinit ved Sletten (kirke), venstre side.

Kan ikke se at foreldrene giftet seg fra 1816 til 1819 iflg. kirkeboka, og Family Search oppgir vel ikke noen vielse i perioden 1819-1829 heller, vet du om de ble gift ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn33037
Innlegg: 15
Registrert: 12. september 2016 kl. 15.34
Sted: TRONDHEIM

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av dn33037 » 20. september 2016 kl. 23.12

Mange takk Knut Ragnar - dette var til stor hjelp :) .

Jeg vet dessverre ikke om de ble gift, men jeg har fått opplyst fra andre (usikre) kilder at Peter/Petter var sønn av Anders Hansen Udtian (Falster) f. ca 1725 - moren er ukjent for meg.
I følge disse kildene skal han ha hatt en søster Berit Andersdatter, f. 1748.

Jeg vet at det er mye forlangt, men kan du om mulig verifisere dette forholdet, og evt. hvor Anders Hansen Udtian fikk navnet Falster fra (?).

Vennlig hilsen
Fritz Bekkadal

PS.:
Jeg har dessuten fått opplyst fra tilsvarende usikre kilder at Peter hadde to andre forhold:
*Beret Olsdatter (?), som skal ha vært mor til Johan Peter Petersen Trøen (Sætertrø), f. 20.10.1823, angivelig på Lademoen i Trondheim.
*Ingeborg Eriksdatter (?), som skal ha vært mor til Anton Eduard Petersen Trøen (Sætertrø), f. 07.04.1844
Jeg har imidlertid ikke klart å fremskaffe pålitelig dokumentasjon for disse opplysningen heller
:cry:

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 21. september 2016 kl. 0.40

Hei, jeg drar på ferie om et døgn, og har derfor ikke så god tid til å sjekke tilgjengelige kilder.
Har du ikke fått bedre hjelp i mellomtida, så kan du evt. komme tilbake til meg via en privat melding etter 1 oktober.
Men har
1. sett gjennom sjølegda for 1804, svært raskt gjennom de øvrige legdene på Frøya, noe mer nøye gjennom Uttians legd, som omfatter Uttian og de nærmeste grendene på Fast-Frøya. Finner der EN Peder Andersen, bosatt på Uttian, men født i Bjugn i 1791. Altså i rett alder, men kan likevel være feil person - den rette Peter/Peder kan ha flyttet til Uttian senere.
2. Peder Andersens far skulle altså være Anders Hansen Falster ? Navnet Falster er kjent i distriktet, se for eks. Hitraboka, bind 1, fra 1958, prøv denne lenka til Nasjonalbiblioteket, se side 263-64 i boka.
http://www.nb.no/nbsok/nb/6d5d3a545a395 ... ang=no#267 Handler om handelsstedet Kaldkløv innerst i Fillfjorden.
Her omtales altså Jakob Larsen Falster og Mille Kirstina i Kaldkløv, og det sies at Jakob hadde en farbror Anders Falster, som handlet bl.a. på Uttian. Nå er ikke disse gamle bygdebøkene særlig pålitelige, men opplysningene kan være et godt grunnlag for videre søk.
3. har sjekket ekstraskatten 1762, og finner Jakob og Mille Kirstina nevnt under Kaldkløv, men ikke Anders Falster på Uttian.
4. Neste skritt ville da være å sjekke Frøyaboka, spes. Uttian. Har funnet en del av Frøyaboka på nett, men mangler kap. om Uttian. Men du har kanskje allerede lest boka.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Gunnar Husby Gundersen
Innlegg: 392
Registrert: 29. desember 2004 kl. 21.27
Sted: LODDEFJORD

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av Gunnar Husby Gundersen » 21. september 2016 kl. 8.20

Hei

Fra Frøyaboka:

UTTIAN - FALSTER
Jørgen Hansen Falster kjøpte 1 spann. Melchior Riiber hadde en arvepart på ½ sp. som han solgte til lensmann Anders Hansen Falster for 48 rdl. En tredje part ble solgt til Hans Jørgensen Falster med skjøte fra assessor Andreas Rogers i 1740. Denne parten var 18 mrkl.
Jørgen Hansen Falster var gift med Margrethe Jakobsdatter Brich, enke etter Ole Jensen som er omtalt foran. Hun døde i 1753. Hennes sønn Anders fra første ekteskap hadde en sønn John som var f. 1745 og «tjente hos sin stefar Ole Børøsund».
Skiftet etter Jørgen Hansen Falster ble holdt i 1754. Barna nevnes her: Ole Jørgensen som er død og etterlot seg en sønn, Rasmus. Jakob Jørgensen, handelsmann på Kalkløv, Hitra. Hans Jørgensen, som hadde overtatt Uttian, Kirsten 39 år, boende på Levanger. Margrethe 31 år, boende i Arendal, og Anne som tjente i Børøsund på gjestgiveriet.
Jakob Hansen Falster f. 1740 overtok løpenr. 242 og 243 i 1790 med skjøte fra Anna Falster, eier av en del av Uttian. Han var gift med Karen Kristine Stålesdatter. De fikk tre barn: Ole f. 1767, Marta f. 1772 og Lars f. 1776. Alle tre var boende heime i 1801 viser folketellingene for dette året. Ole Jakobsen var gårdmann

Mvh
Gunnar

dn33037
Innlegg: 15
Registrert: 12. september 2016 kl. 15.34
Sted: TRONDHEIM

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av dn33037 » 21. september 2016 kl. 18.28

Mange takk til både Knut Ragnar og Gunnar for meget nyttig informasjon :) .

Det kan se ut som du Gunnar har hele avsnittet om UTTIAN fra Frøyaboka på elektronisk form (?).
Dersom så er tilfelle, ville jeg bli meget takknemlig om du sendte med dette som vedlegg til e-post: fritz@bekkadal.net :D .

Mvh
Fritz

dn33037
Innlegg: 15
Registrert: 12. september 2016 kl. 15.34
Sted: TRONDHEIM

Re: Peter Andersen Udtian ???

Legg inn av dn33037 » 23. september 2016 kl. 12.56

Med uvurderlig hjelp fra Knut Ragnar og Gunnar har jeg da fått tettet flere hull i mitt slektstre, og det med rimelig pålitelig dokumentasjon :).

Imidlertid har jeg ikke klart å knekke "nøtten" Hans Jørgen Jørgensen Falster (f. på 1630-tallet).

Flere usikre kilder oppgir at han er sønn av Jørgen Jørgensen Falster (f. 28. mai 1601 i Stubbekobing, Guldborgsund Municipality, Region Zealand, Denmark, d. 26. november 1662 samme sted), men jeg er ikke i stand til å finne pålitelig dokumentasjon som underbygger dette :?:

Slekten Falster på bl.a. Uttian på Frøya og Kalkløv på Hitra kan MULIGENS komme fra Hemne, og ha samme opphav som slekten Parelius.
MULIGENS er det slik at denne Hans Jørgensen Falster d.e. (ant. f. på 1630-tallet) er bror/halvbror av lensmann Claus Jørgensen Parelius (1635-1713), men dette har jeg heller ikke klart å finne dokumentasjon for :?

Svar

Gå tilbake til «Frøya»