Var ligger Schönberg?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Elisabet Hansson
Innlegg: 145
Registrert: 8. september 2013 kl. 12.39
Sted: Sverige

Var ligger Schönberg?

Legg inn av Elisabet Hansson » 29. september 2015 kl. 20.56

När Peder Andersen gifter sig med Ingebor Amundsdatter 1797 (se Hitra 1775-1818, sid 109, vänster sida, nederst på sidan),
tyder jag det som att Ingebor kommer ifrån Schönberg.

Någon som vet var Schönberg ligger?


http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... 2%25B4R%25

Tove Dahl Johansen
Innlegg: 5117
Registrert: 26. september 2005 kl. 16.00
Sted: OSLO

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Tove Dahl Johansen » 30. september 2015 kl. 19.21

Varig lenke:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Hitra, Ministerialbok nr. 634A02 (1775-1818), Kronologisk liste 1797, side 109.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610072.jpg

Tove DJ

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. oktober 2015 kl. 0.05

Hei !
Schønberg er nok ikke et stedsnavn, i alle fall ikke i dette området. Det er nok heller et slektsnavn, kanskje av gammelt utenlandsk opphav ? Det kom folk flyttende utover til kysten fra bergverksområder, og der var det en del utenlandske ansatte/arbeidere.
Jeg har ikke sett Schønberg brukt før i distriktet her. Schjølberg er derimot brukt en del i denne landsdelen.
Ingeborg Amundsdatter er ifølge ft 1801 født ca 1775: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... =1246#ovre
og bosatt på Ytre Bremvåg, Dolmøya, Hitra. Hun kan være innflytter, men dersom hun er født i dette prestegjeldet så er antagelig den konfirmerte Ingeborg Amundsdatter Hammerstad i 1787 den beste kandidat. Oppgitt 16 år, altså født 1771-72, eller litt eldre enn i folketellingen. (Dette er tatt fra en konfirmasjonsliste jeg har laget, har ikke sett i kirkeboka nå.)
Jeg kan imidlertid ikke finne noen Amund eller Ingeborg Amundsdatter på Hammerstad i andre kilder jeg har tilgjengelig i kveld.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Elisabet Hansson
Innlegg: 145
Registrert: 8. september 2013 kl. 12.39
Sted: Sverige

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Elisabet Hansson » 6. oktober 2015 kl. 21.20

Tack så mycket för informationen. Jag ska ta en titt i kyrkoböckerna och se om jag hittar henne.
Vänliga hälsningar/Elisabet

Gunder Johansen
Innlegg: 5
Registrert: 22. januar 2021 kl. 21.19

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Gunder Johansen » 18. februar 2021 kl. 1.25

Er vel en tid siden dette spørsmålet ble postet, men legger inn et svar. Har gjennom min forskning funnet et slektstre som via Hammerstad kom til Frøya (Skarpnes) ... Disse kom opprinnelig fra Skjønsberg i nærheten av Lillehammer. vil tro at dette kan være et godt tips å se på? Du kan eventuelt se mer på hhtp://www.frøyaslekt.no

Gunder Johansen
Innlegg: 5
Registrert: 22. januar 2021 kl. 21.19

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Gunder Johansen » 18. februar 2021 kl. 1.54


Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2021 kl. 13.50

Meget interessant ! Dette forklarer opphavet til navnet Schiønsberg, slik som angitt i kirkeboka 1797. Og din forskning gir nye opplysninger om slekta bakover, samt om
Ingeborg Amundsdatter i Bremvåg, Hitra og Erik Amundsen på Skarpnes, Frøya ( Han er omtalt i Frøyaboka, men uten opphav ). Ingeborg er vel den som ble konfirmert
i 1787 og da bodde på Hammerstad, Hitra (?) Familien har vel kommet til Hitra noen få år før 1787, vet du noe mer om når de kom dit og når de flyttet videre ?
 
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Gunder Johansen
Innlegg: 5
Registrert: 22. januar 2021 kl. 21.19

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Gunder Johansen » 18. februar 2021 kl. 23.46

Ja, har jobber en del med det slektsleddet over år, og den du fant konfirmert er vel riktig så vidt jeg kan forstå. 
Har ikke klart å få klarhet om flere barn, men det er jo det med nok tid, da vettu 😉 Kanskje du kan se i konfirmantlista di om du finner flere? 
Har funnet at de etter ekteskap, kjøpte en storgård rundt Stangeområdet, så det tyder vel på at de den tiden hadde tilgang til midler. Etter noen få år, flyttet de til Hitterdalen. Jeg søkte lenge for å finne dette stedet, og fant til slutt Hitterdalen på Røros, og var overbevist om at dette var riktig, men som så ofte så ble det ikke riktig. Fant til slutt ut at det er en plass i Orkdal som har dette navnet, og andre innflyttere fra Gudbrandsdalen var i området, så sannsynlig vis er dette riktig Hitterdalen. De flyttet deretter til Hammerdalen hvor de var tjenestefolk. Hvorfor denne plutselige flyttingen og nedgang i klasse, har jeg ikke klart å finne. Dog ser det ut til at Erich igjen klarte å få tilgang til midler etter at han flyttet til Skarpnes. Sannsynlig at han kanskje på en eller annen måte gjenopprettet kontakten med Lysgård og Lillehammertraktene.? 😁 Mye ubesvart og har mistet en del info da en harddisk tok kveld, for noen år siden, så har ikke mye eksakte datoer og linker, men mener jeg fant dem i Orkdalsboka, som historielaget der har gitt ut. En meget god bygdebok og godt gjennomarbeidet. 
Ble litt mye dette, men du har no fått litt mer bakgrunnsstoff. 😉 

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Var ligger Schönberg?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. februar 2021 kl. 0.08

Takk for svar ! 
Svakheten med kirkebokdataene fra 1700-tallet ang. konfirmanter er at foreldre ikke er oppgitt, av og til mangler også farsnavn og/eller stedsnavn.
Bladde gjennom, og fant en Erik Amundsen Volden, 16 år, konf. 1785. Volden ligger like ved Hammerstad, så det er kanskje han som havnet på Skarpnes.
Sender deg en privat melding (pm).
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Frøya»