Spansk skipsforlis

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Laila Engvik

Re: Spansk skipsforlis

Legg inn av Laila Engvik » 4. april 2006 kl. 11.52

Er det tilfelle at et skip med spanjoler forliste utenfor kysten av Frøya på 1800-tallet og at disse har etterkommere på frøya?

Inger Marie

Legg inn av Inger Marie » 21. april 2006 kl. 14.14

DET PÅ STO MIN MOR IALLEFALL, HUN ER DESVERRE DØD NÅ. MEN ER VELDIG NYSSGJERRIG PÅ DETTE JEG OGSÅ. VET NESTEN INGENTING OM MIN MORS FAILIE,ANNET AT DE VAR 11 SØSKEN OG BESREFAREN MIN HET ALBERT JULIAN HAMMERVOLD OG MIN BESTMOR HET JULIE MARIE ,FØDT JOHANSEN OG VOKSTE OPP PÅ ETT STED SOM HET MELKSTADEN PÅ SISTRANDA. ER DET NOEN SOM VET NOE OM DENNE FAMILIEN?

gj02904
Sted: AVERØY

Legg inn av gj02904 » 21. april 2006 kl. 14.17

Det er nok tilfelle,for min oldemor Nikoline Pedersdatter stammer fra overlevende fra et spansk skip. Har jobbet med å finne noe,men ingen hell enno,men jeg gir IKKE opp. Kommer jeg over noe,så skal dere få vite.
Mvh Sandra Iren

gj10507
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj10507 » 27. november 2009 kl. 4.22

Hei alle sammen!
Altid lurt på dette da mange i min familie ser ut som de har gener fra sydligere strøk..
Kan statsarkivet på dora være plassen og søke etter dette?

Mvh Håkon Johnsen
( etterkommer av Johan lydvig olsen Sørdal og Ane kristine Pedersdatter Sneve)

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 27. november 2009 kl. 5.44

Hei på dere!

Er jo veldigt interessant dette her som dere tar opp med event. spansk blod i årene.

Jeg har selv ett veldigt mörkt utseende og det finnes i min fars släkt fra Ytre sogn og att det skal väre ett arv som går tilbake til ca.1600 talet når ett skip fra den ''Spanske armada'' dreiv innover Sognefjorden, og de som overlevde etablerte/gifte sig inn i gårdene rundt Norevik.

Men nå tilbake til Fröya, min eldste söster var gift med en etterkommer til Lorns Hamarvik(endret til Nygård), bst. Hamarvik/Fröya, og i den släkten kunne man tydlig se det sydlandske/mörke utseende, og Lorns hadde visst sagt ved flere tilfeller att han skulle väre etterkommer til noen som overlevde fra ett spansk forlis fra ca. 1750-1800?? ved Fröyakysten, men når det er så sendt synes jeg att det burde väre dokumentert ett sted så att man kan finne ut av det.

Personlig tror jeg att det kan väre så tidlig som i Sogn, fra ca.1600 og framover.

Mvh,Svehn. 8)

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 27. november 2009 kl. 5.53

Hvorfor mener man at mørkt hår og eventuelt mørk hudfarve går tilbake til en innvandret spanjol ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 27. november 2009 kl. 11.05

Tilsvarende har vært diskutert før, både her på forumet og på DA - uten at det er kommet noe vettugt ut av det :roll:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... nsk#347689

Svar

Gå tilbake til «Frøya»